لینک های دسترسی

Breaking News

غنی: از خاک افغانستان علیه هیچ کشوری استفاده نخواهد شد


ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که از احتمال افزایش خشونت ها در منطقه نگران است.

ریاست جمهوری افغانستان در اعلامیه گفته است که امیدوار است ایران و امریکا از افزایش تنش ها جلوگیری کرده و اختلافات پیش آمده را از طریق گفتگو ها حل کنند.

اعلامیه افزوده است که محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان در جریان صحبت تلیفونی با مایک پمپیو، وزیر خارجۀ ایالات متحده تاکید کرده است که بر اساس توافق امنیتی با ایالات متحده در هیچ حالت علیه هیچ کشور خارجی از خاک افغانستان استفاده نخواهد شد.

این در حالی است که عبدالله عبدالله، رییس اجراییه افغانستان در صفحۀ فیسبوک اش نوشته است که از "جان باختن سردار سلیمانی و همراهان وی" متاسف است و برای خانواده سلیمانی، حکومت و مردم ایران تسلیت گفته است.

آقای عبدالله نوشته است که ایران همواره در کنار افغان‌ها ایستاده و از افغانستان حمایت کرده است و امریکا نیز از متحدان استراتیژیک افغانستان که از نزدیک به دو دهه در مبارزه با دهشت افگنی و تامین ثبات، حکومتداری و بازسازی افغان‌ها را یاری رسانیده است.

عبدالله عبدالله نوشته است: " افغانستان به عنوان یکی از قربانیان دهشت‌افگنی و خشونت، خواهان تنش‌زدایی در روابط منطقه‌یی و بین‌المللی می‌باشد و امیدوار است حوادث اخیر بالای وضعیت و همکاری دوستان و متحدان کشور ما در افغانستان تأثیر منفی نگذارد."

از جانب دیگر، حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران را محکوم کرده است.

دفتر حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان روز جمعه سوم جنوری (۱۳ جدی) با نشر اعلامیه‌ای، این اقدام ایالات متحده امریکا را "خلاف اصول و موازین بین‌المللی و صلح ثبات در منطقه" عنوان کرده است.

آقای کرزی ضمن ابراز غم شریکی به دولت و ملت ایران، قاسم سلیمانی را "شخصیت با وقار و خواستار صلح و ثبات در افغانستان" توصیف کرده است.

XS
SM
MD
LG