لینک های دسترسی

Breaking News

ایجاد شهرک‌های مهاجرین و تهیه نمرات رهایشی


با وجود این که وضعیت امنیتی و سیاسی در افغانستان مطلوب نیست و فرار نیروی انسانی به خصوص قشر تحصیل کرده از این کشور ادامه دارد، اما به دلیل فشار کشورهای میزبان پروسه بازگشت مهاجرین افغان به کشورشان به سطح بالایی قرار دارد.

سید حسین عالمی بلخی، وزیر امور مهاجرین وعودت کنندگان امروز هنگام امضای تفاهمنامه‌ای با اداره مستقل انکشاف زون مرکز در ارگ ریاست جمهوری گفت که روند بازگشت مهاجران در ۱۴ سال پسین بی سابقه است.

آقای عالمی بلخی گفت "علیرغم این که مشکلات امنیتی در کشور وجود دارد، ما عودت زیاد داریم و قبل از عید ]اضحی[ به صورت متوسط روزانه چهار هزار نفر عودت می کردند ]که[ فاقدین مدرک و واجدین مدارک ]بودند[."

آقای بلخی، گفت که روزانه در حدود یک هزار و پنجصد نفر به صورت اجباری از ایران اخراج می‌شوند که بیشترشان مجرد هستند.

به گفتۀ وزیر امور مهاجرین، حکومت تلاش دارد تا با ایجاد شهرک‌های مهاجرین و تهیه نمرات رهایشی، زمینه عودت آبرومندانۀ مهاجرین افغان را فراهم کند.

هزاران خانه ویژه مهاجرین

بر اساس تفاهمنامۀ وزارت امور مهاجرین و اداره مستقل انکشاف مرکز، این اداره ۱۳ هزار نمره رهایشی را برای عودت کنندگان در شهرک باریک‌ آب، مربوط ولایت پروان آماده می‌کند.

در همین حال انجینر الهام عمر، رییس اداره مستقل انکشاف زون مرکز، که طرف قرارداد وزارت مهاجرین است، ادعا کرد که در گذشته شهرک‌های ساخته شده برای برگشت کنندگان معیاری نبوده است.

انجینر الهام عمر افزود موضوع اساسی این است پلان‌گذاری‌های شهری که برای این شهرک‌ها شده بود، از لحاظ تخنیکی بر اساس روش‌های قدیمی بود.

به گفتۀ انجنیر عمر، شهرک باریک‌آب با تمام معیارهای اصلی کنونی و سهولت‌های شهری برای مهاجرین عودت‌کننده اعمار خواهد شد.

شهرک باریک‌آب، از طرف وزارت شهرسازی نقشه شده است و قبل از رسیدن فصل سرد زمستان کار عملی برای سرک و سیستم آبرسانی به پایه تکمیل می‌رسد .

به اساس اظهارات آقای بلخی، اکنون ۷،۲ میلیون افغان در بیرون کشور به عنوان مهاجر زندگی می‌کنند که از این جمله ۱،۶ میلیون نفر به صورت رسمی و یک ملیون هم غیررسمی در پاکستان و ۸۴۰ هزار مهاجر رسمی و ۴۵۰ هزار نفر هم حامل پاسپورت و مدارک اقامت و حدود یک میلیون نفر هم فاقد اسناد و مدارک در ایران به سر می‌برند.

از سوی دیگر بر اساس ارقام سازمان بین‌المللی مهاجرت، از اول جنوری تا دهم ماه سپتامبر سال جاری ۱۴۳ هزار و ۴۰۰ افغان‌ فاقد مدرک به کشورشان عودت کرده اند. این نهاد برای عودت‌کنندگان فاقد مدرک کمک مالی می‌کند.

به همین ترتیب کمیشنری عالی سازمان ملل در امور پناهندگان گفته است از اول ماه جنوری تا ۱۵ سپتامبر سال روان ۱۱۴ هزار و ۴۲۰ مهاجر افغان به کشورشان بر گشته اند.

  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG