لینک های دسترسی

Breaking News

افغانستان هفت میلیارد دالر ذخیره پولی دارد


بانک مرکزی:ذخیرۀ پولی افغانستان میتواند از بحران احتمالی مالی جلوگیری کند
بانک مرکزی:ذخیرۀ پولی افغانستان میتواند از بحران احتمالی مالی جلوگیری کند

افغانستان با بحران پولی مواجه نمیشود. بانک مرکزی افغانستان می گوید که پشتوانه مالی افغانستان در بانک های بین المللی به حدی است که می تواند جلو بحران احتمالی پولی در این کشور را بگیرد.

اما کارشناسان اقتصادی می گویند که اقتصاد افغانستان ضعیف است و نباید به ذخایر پولی افغانستان در خارج اتکا کرد.

با وجود وضعیت اقتصادی ضعیف، مقامات افغان میگویند که افغانستان با بحران پولی مواجه نخواهد شد.

خلیل صدیق، رئیس بانک مرکزی افغانستان می گوید که ارزش ذخایر افغانستان در بانک های بین المللی حدود هفت میلیارد دالر است و افغانستان از بحران احتمالی پولی نگرانی ندارد.

او گفت:"پول پشتوانه افغانستان در بانک های بین المللی بالاتر از کفایت است و هیچ نگرانی وجود ندارد که بحران پولی بوجود بیاید. دولت می تواند با فروش کم این ذخایر بحران پولی را دفع کند."

پشتوانه مالی یک کشور، ذخایر ارزی آن در بانک های بین المللی است که در حالات اضطراری بحران اقتصادی، می تواند از آن استفاده کند.

اما برخی از آگاهان به این نظر اند که ذخایر موجود افغانستان نمیتواند پاسخگوی بحران احتمالی مالی باشد.

خطر بحران مالی

حمیدالله فاروق، استاد حقوق وعلوم سیاسی با ابراز تاسف گفت که اقتصاد افغانستان بسیار ضعیف بوده و نباید موجودیت این ذخایر باعث دلخوشی گردد. او گفت در صورت مواجه شدن افغانستان به آزمون اقتصادی، ذخایر موجود در حدی نیست که افغانستان را بحران نجات دهد.

با آنهم آقای فاروق گفت که در اصل پشتوانه مالی در صندوق وجهی بین المللی متضمن ثبات مالی یک کشور است و اگر یک کشور از پشتوانه مالی صندوق وجهی استفاده نکند، ثبات مالی اش مستقر می باشد.

او افزود:"هرقدر که از این ذخایر در کنار پول موجود در گردش، استفاده شود، خطرات تورم پولی در کشور را بیشتر می سازد. به همین دلیل این ذخایر برای ثبات مالی کشور محفوظ می باشد."

اما آقای صدیقی گفت که هر سال ذخایر افغانستان نظر به عواید اسعاری بیشتر می شود و طی سال های گذشته به دلیل کمک های خارجی به دولت افغانستان، بانک مرکزی اسعار خارجی را خریداری کرده و ذخایر افغانستان تزئید یافته است.

آگاهان به این باور اند که پشتوانه پولی افغانستان میتواند از این هم بیشتر شود.

ظرفیت بیشتر مالی

قدیرفطرت ریس پیشین بانک مرکزی افغانستان گفت که افغانستان میتواند ذخایر پولی خود را با استفاده از منابع با ارزش موجود در داخل افغانستان، تزئید بخشد.

او علاوه کرد:" هشت تُن طلای دیگر و ۱۲۹ هزار سکه نقره در افغانستان وجود دارد که هنوز به صورت معیاری پالایش نشده که به عنوان پشتوانه در بانک های بین المللی گذاشته شود."

این در حالیست که ارزش پول افغانی در بازارهای عمده افغانستان در پایین ترین سطح در مقایسه با ۱۴سال گذشته قرار گرفته است.

بر اساس معلومات برخی صرافان در سرای شهزاده کابل، امروز دوشنبه ۱۹ ماه اسد، یک دالر امریکایی به ۶۲افغانی و ۴۵پول تبادله شد.

افغانستان از لحاظ اقتصاد مالی دارای سه پشتوانه مشخص است. این سه پیشتوانه مشتمل از تولیدات ناخالص ملی که شامل تمام تولیدات اتباع کشور است; ذخایر ارزی در بانک های مرکزی که در حالات اضطراری از ان استفاده می شود و همچنان پشتوانه مالی است که کشور های عضو نظامی اقتصادی جهانی آنر در صندوق وجهی بین المللی جمع آوری کرده و از آن استفاده میکنند.

  • 16x9 Image

    صفیه حساس

    صفیه حساس در سال ۲۰۰۲ میلادی از فاکولته ژورنالیزم دانشگاه کابل گواهینامۀ لیسانس را به دست آورد و از آن زمان تا کنون در رسانه های داخلی و خارجی به صفت خبرنگار و گوینده ایفای وظیفه کرده است. او از سال ۲۰۱۳ میلادی به اینسو در بخش دری صدای امریکا کار می کند.

XS
SM
MD
LG