لینک های دسترسی

Breaking News

ارگ: افغانستان به مبارزه خودسرانه با دهشت افگنان اجازه نخواهد داد


حکومت افغانستان می گوید که به هیچ کشوری اجازه نخواهد داد در خاک افغانستان خودسرانه در برابر گروهای دهشت افگن عملیات راه اندازی کند.

سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان تاکید می کند که کشورها باید در کار مبارزه با گروه های هراس افگن، حکومت افغانستان را همکاری کنند.

نجیب آزاد، معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان به تلویزیون آشنا صدای امریکا گفت که نیروهای امنیتی افغانستان توانایی مبارزه با گروه های هراس افگن را دارند.

آقای آزاد گفت تاکنون نزدیک به ۳۰۰ عضو گروه داعش را در عملیات های جداگانه کشته اند و آن گروه را در افغانستان شکست داده اند.

آقای دانش افزود در حالیکه ایالات متحده امریکا با افغانستان پیمان استراتیژیک دارد؛ اما، نیروهای آنان بیشتر مشغول آموزش دهی به نیروهای امنیتی افغانستان اند.

این اظهارات دفتر ریاست جمهوری در واکنش به سخنان ضمیر کابولف، نماینده ویژۀ رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان بیان شده است.

خبرگزاری آسیا روز یکشنبه خبری را در وب سایت خود از قول آقای کابلوف نشر کرده که هشدار داده است "اگر حکومت کابل و خارجی ها نسبت به سرکوبی این گروه دهشت افگن بی تفاوت باشند، روسیه ناچار خواهد بود به گزینه نظامی متوسل شود."

این خبرگزاری به نقل از کابلوف نوشته است که روسیه به دولت کابل بارها نسبت به افزایش جنگجویان داعش به ویژه در شمال هشدار داده و انتظار می رود که حکومت افغانستان به آن بی توجه نباشد.

شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی رئیس جمهور افغانستان در نشست خبری روز دوشنبه در واکنش به اظهارات اخیر کابلوف گفت، کشورهای منطقه باید مانند افغانستان در برابر دهشت افگنی، مسوولانه عمل کنند.

آقای مرتضوی گفت "ما انتظار داریم کشورهای منطقه مسوولیت پذیری را که دولت افغانستان دارد، این مسوولیت پذیری را به حیث یک الگو بپذیرند و خودشان هم مانند افغانستان در امر مبارزه با دهشت افگنی مسوولیت پذیر باشند. ما بیشترین ضربات را علیه داعش در افغانستان وارد کردیم."

نمای از ساحۀ ولسوالی اچین ننگرهار که نیرو های نظامی امریکا، بزرگترین بم غیر اتمی را آنجا پرتاب کرد.
نمای از ساحۀ ولسوالی اچین ننگرهار که نیرو های نظامی امریکا، بزرگترین بم غیر اتمی را آنجا پرتاب کرد.

متیو والین، تحلیلگر دیپلوماسی در نهاد پژوهشی "پروژه امنیت امریکا"، به صدای امریکا گفت که "این احتمال وجود دارد که روسیه با استفاده از روابط خود با تاجکستان در سرحد با افغانستان سرباز مستقر سازد."

آقای والین گفت"فراتر از آن روسیه پایگاه هایی را در داخل افغانستان ایجاد خواهد کرد و با در نظرداشت تاریخ روابط بین افغانستان و روسیه، تردید وجود دارد که حکومت برحال افغانستان از آن استقبال کند."

متیو والین گفت عملی شدن نقش روسیه در افغانستان بستگی به نحوه ایفای نقش این کشور در افغانستان دارد.

والین افزود "اگر روسیه در برقراری ثبات در این کشور کمک کند باید رویه متفاوتی داشته باشد. اگر این کار را بکند ممکن فرصتی برای همکاری باشد اما با در نظرداشت حمایت و تامین سلاح به طالبان در سال های پسین، این همکاری در تردید است."

جاوید کوهستانی، تحلیلگر سیاسی و امنیتی در کابل می گوید روسیه از پرواز هلیکوپترها در ساحاتی که جنگجویان داعش در افغانستان حضور دارند نگران است.

اما متیو والین، به این باور است که روسیه "به ثبات و امنیت در افغانستان بسیار علاقمند است که در این وضعیت به هیچ صورت یاری نکرده است."

والین تاکید می ورزد که روسیه نباید به طالبان سلاح و حمایت فراهم کند؛ چرا که، به باور این تحلیلگر "این کار فقط به بی ثبات سازی بیشتر وضعیت کمک می کند و شرایط را برای حکومت افغانستان به پاسخ به این نوع مشکلات دشوار می سازد."

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، در ماه جوزای امسال در یک نشست کشورهای خارجی در کابل در موضوع امنیت گفت که شمار جنگجویان خارجی که در صفوف داعش در کشورش می‌رزمند در دو سال گذشته به ۱۱ هزار نفر افزایش یافته است.

رحمت الله نبیل، رئیس اداره امنیت ملی در دوران ریاست جمهوری حامد کرزی در ماه جوزا در تویتر خود نگاشته بود که بزرگنمایی حضور داعش در افغانستان مایۀ تشویش روسیه و ایران شده و این دو کشور را ترغیب می‌کند تا برای شکست داعش در افغانستان، طالبان را حمایت کنند.

پیش از آن مقام‌های امریکایی گفته بودند که داعش در اوج حضور خود در افغانستان حدود ۳۰۰۰ جنگجو داشت، اما در حملات پیهم قوای امریکایی و افغان گفته شده است که شمار این جنگجویان اکنون به چند صد نفر کاهش یافته است.

داعش در افغانستان بیشتر در ولایت ننگرهار مستقر بوده و اکثر جنگجویان خارجی آن مشتمل بر جوانان قبیلۀ اوکرزی پاکستان می‌باشد، اما جنگجویان اوزبیک، تاجیک، چیچینی و در تازه ترین مورد حتا از حضور تندروان ایرانی نیز در صفوف این گروه خبر داده شده است.

در یک سال گذشته، حملات پیهم قوای امریکایی و افغان بر مواضع داعش در شرق افغانستان، ضربۀ محکمی بر پیکر این گروه وارد کرده است، تا جاییکه مقام‌های افغان و امریکایی گفته اند که سال روان خورشیدی سال محو داعش در افغانستان خواهد بود.

  • 16x9 Image

    محمد احمدی - واشنگتن

    محمد احمدی از سال ۲۰۰۷ به کار در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. او از سال ۲۰۰۱ کار خبرنگاری را به حیث گزارشگر آزاد رادیو صدای امریکا آغاز کرد و در ایران و شهرهای مختلف افغانستان گزارشگر بود. محمد احمدی یک سال گزارشگر تلویزیون آشنا صدای امریکا در کابل نیز بود.

XS
SM
MD
LG