لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد کارنامۀ حقوق بشری افغانستان را بررسی می‌کند


گروه کاری مرور دوره‌ای جهانی (UPR) شورای حقوق بشر ملل متحد، امروز دوشنبه ۲۹ اپریل (۱۰ ثور) گزارش وضعیت حقوق بشری افغانستان را ارزیابی میکند.

نمایندگی افغانستان در شورای حقوق بشر ملل متحد در ژنیو امروز گفت که افغانستان یکی از ۱۴ کشوری است که وضعیت حقوق بشری آن برای چهارمین بار مرور شود.

پیش از این، این گروه که متشکل از ۴۷ عضو شورای حقوق بشر ملل متحد است، گزارش حقوق بشری افغانستان را در ماه می ۲۰۰۹، جنوری ۲۰۱۲ و جنوری ۲۰۱۹ ارزیابی کرد.

نمایندگی افغانستان در ژنیو گفته است که "گزارش ملی، معلوماتی که توسط کشور تحت بررسی ارایه گردیده است، معلومات موجود در گزارش گروه‌ها و کارشناسان مستقل حقوق بشر و معلوماتی که از سوی نهادهای ملی حقوق بشر، نهادهای منطقه‌ای و گروه‌های جامعه مدنی ارایه می‌شود" در این نشست ارزیابی خواهند شد.

بر اساس اعلامیه این نمایندگی، هیات افغانستان را محمد نصیر اندیشه، رهبری خواهد کرد، زیرا حکومت طالبان را تا اکنون هیچ کشوری به رسمیت نشناخته و در این نشست حضور نیز ندارد.

نمایندگان سه کشور، بروندی، هند و هالند به گروه کاری مرور دوره‌ای جهانی به عنوان گزارشگر در این اجلاس اشتراک خواهند کرد.

شورای حقوق بشر ملل متحد روز چهارشنبه ۲۴ اپریل (پنجم ثور) با نشر خبرنامه‌ای گفت که هدف از این مرور، بهبود وضعیت حقوق بشر، انجام تعهدات حقوق بشری حکومت‌ها و ارزیابی تحولات مثبت و آزمون‌های پیش‌روی عنوان شده است.

افزایش کمک‌های تخنیکی همچنان با مشورت و موافقت حکومت مربوط؛ به اشتراک‌گذاری بهترین تجربیات بین کشورها و سایر جوانب دخیل؛ حمایت از همکاری در ترویج حقوق بشر و تشویق به همکاری و تعامل کامل با شورای حقوق بشر و سایر نهادهای حقوق بشری از دیگر اهداف این ارزیابی است.

این در حالی است که واشنگتن طالبان را متهم کرده است که این گروه به گونۀ سیستماتیک زنان و دختران از حقوق شان محروم می‌کند.

پیش از این مرور، ایالات متحده در سلسلۀ از پرسش‌های که در ملل متحد مستند شده پرسیده است که عاملان نقض حقوق غیرنظامیان به ویژه زنان و دختران، چگونه حسابده قرار داده خواهند شد.

بریتانیا و بلجیم نیز در مورد چگونگی برخورد طالبان با زنان و دختران در افغانستان پرسش‌های مطرح کرده اند.

پیش از این، شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد از تاریخ ۲۶ فبروری تا پنجم مارچ، وضعیت حقوق بشر را در افغانستان بررسی کرده بود.

ریچارد بنیت، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر ملل متحد، در آن نشست در گزارش خود از جامعه بین المللی خواست تا حقوق بشری افغان‌ها را در هر اقدام "عادی‌سازی روابط با طالبان" در اولویت قرار دهد.

اجرای قوانین سختگیرانۀ طالبان برای پوشش زنان و دختران، اعدام افراد، مجازات علنی متهمان و خشونت مبتنی بر جنسیت از سوی طالبان در گزارش بنیت برجسته شده بود.

به باور بنیت، تبعیض جنسیتی سیستماتیک و گسترده در افغانستان بی‌سابقه است و اکنون وضعیت به سطحی رسیده که آزار و اذیت جنسیتی را می‌توان به عنوان "آپارتاید جنسیتی" توصیف کرد.

حکومت طالبان می‌گوید که به حقوق زنان و دختران بر اساس تفسیر که خود شان از اسلام دارند، احترام قایل اند.

حکومت طالبان پس از تسلط دوبارۀ این گروه بر افغانستان تا اکنون بیش از ۸۰ فرمان در مورد زنان و دختران صادر کرده است. این فرمان‌ها که روی هدف انفاذ محدودیت‌ها بر زنان و دختران، صادر شده است از ختم آموزش دختران در مکاتب متوسطه و لیسه و دانشگاه گرفته تا ممنوعیت بر کار زنان و ممنوعیت حضور زنان در اماکن عامه مانند پارک‌ها، ورزشگاه‌ها، حمام‌ها، آرایشگاه‌ها و منع سفر بدون همراه محرم، می‌انجامد.

گروه

XS
SM
MD
LG