لینک های دسترسی

Breaking News

اتن در نصاب درسی یکی از پوهنتون‌های معتبر امریکایی شامل شد


اتن ملی افغانستان در نصاب درسی دانشکدهٔ هنرهای زیبای پوهنتون ایالتی وسکانسن ایالات متحدهٔ امریکا گنجانیده شده است.

این نخستین بار است که اتن در نصاب درسی چنین پوهنتون معروفی در سطح بین المللی گنجانیده می‌شود.

مایکل استانیچ، رییس دیپارتمنت رقص پوهنتون وسکانسن می‌گوید که پس از تحقیق در مورد ارزش اتن در فرهنگ و جامعه افغانستان، این رقص سنتی را در نصاب درسی این پوهنتون گنجانیده اند.

او می گوید: "زمانی که برای نخستین‌بار این رقص را در صنف به همراه دانش آموزان تجربه کردیم، تمام اتاق پر از انرژی، هیجان و تحسین شد."

استادان دیپارتمنت رقص این دانشگاه از سابقه طولانی اتن، اشکال مختلف و همنوایی در این رقص شگفت زده شده و می‌گویند که هنوز راه زیادی برای یادگیری اتن در پیش دارند.

لیزا سندرسن، معاون دیپارتمنت رقص پوهنتون وسکانسن می‌گوید: "چیزی که بیشتر از همه در مورد این رقص دوست دارم، زیبایی رقص و تاریخ طولانی آن است."

خانم سندرسن می گوید که در حال حاضر شاگردانش در بخش‌های مختلف مشکل دارند. او می گوید: "چرخش بسیار جالب و دشوار است. هماهنگی بین بازیکنان بسیار جالب است".

دانشجویان و استادان دانشکدهٔ هنرهای زیبای پوهنتون وسکانسن اتن را تنها به عنوان یک رقص نمی‌نگرند، بلکه ارزش فرهنگی، هماهنگی، زیبایی و نقش رهبر یا پیشوا را در این رقص مهم می‌پندارند. آنان می گویند اتن تنها رقصی است که رهبر دارد و نماد وحدت است.

وینامیک شیری که اتن می‌آموزد، گفت: "این رقص برای من به عنوان یک امریکایی چه معنایی دارد؟ من چیزهای زیادی در مورد جامعه یاد گرفتم. تمام گروه با هم کار می‌کنند و گروه یک رهبر دارد و همه این رهبر را دنبال می‌کنند، همه با هم به عنوان یک جامعه کار می‌کنند. این رقص نماد اتحاد است."

جوستر استیفن، یکی دیگر از دانشجویان دیپارتمنت رقص این دانشکده، می‌گوید که آنچه او در مورد رقص بیشتر دوست دارد، صداقت در این رقص است. او افزود: "وقتی در راس نیستید، هرگز نمی‌دانید حرکت بعدی چیست. شما باید فرد کنار خود را دنبال کنید. و این جریان واقعاً جالب است".

گفتنی است که اتن ملی افغانستان با تلاش نجیب الله آزاد و همسرش ثروت آزاد، استادان افغان این پوهنتون رسماً در نصاب درسی دیپارتمنت رقص دانشکدهٔ هنرهای زیبای پوهنتون ایالتی وسکانسن گنجانیده شده است.

XS
SM
MD
LG