لینک های دسترسی

Breaking News

نخستین کمپ فرهنگی- هنری سارک در بامیان افتتاح شد


نخستین کمپ فرهنگی- هنری سارک در بامیان افتتاح شد
نخستین کمپ فرهنگی- هنری سارک در بامیان افتتاح شد

نخستین کمپ فرهنگی - هنری" سارک" همراه با جشنواره های مختلف راه ابریشم با حضور بیش از یک هزار مهمان خارجی و داخلی درمرکز شهر بامیان افتتاح شد.

بیش از ۳۰ نقاش و رسام از هشت کشور عضو این سازمان در کمپ یاد شده گرد هم آمده اند تا داشته های فرهنگی و طبیعی بامیان، را به تصویر بکشند.

ولایت باستانی بامیان، به خاطر داشتن صد ها آبدۀ تاریخی، به تاریخ ۱۵ جوزای سال روان خورشیدی، به عنوان نخستین پایتخت فرهنگی سازمان سارک نام نهاده شد.

سید مصدق خلیلی معین فرهنگی وزارت اطلاعات و فرهنگ کشور گشایش این کمپ را برای بهبود روابط فرهنگی کشور های جنوب آسیا مهم خواند. او گفت "برعلاوه تبادله فرهنگی بین کشور های عضو سارک، این کمپ هنری می تواند آثار و داشته های هشت کشور را برای فرهنگیان و بازدید کنندگان معرفی کند."

کمپ فرهنگى سارک، در کشور هايى افتتاح مي شود که در آنجا مرکز فرهنگى سارک بوده و هنرمندان مختلف اين سازمان، تحت يک چتر داشته های هنری شان را به تصویر بکشند.

واسانتا کوتاویل مسوول بخش فرهنگی سازمان سارک ابراز امیدواری کرد که این جشنواره بتواند روابط خوب و موثری را بین اعضای سازمان سارک ایجاد کند و به تبادل و غنای فرهنگی این کشورها بیافزاید.

اشتراک کنندگان این اقدام را گامی به سوی غنا و تبادل فرهنگی دو کشور خواندند
اشتراک کنندگان این اقدام را گامی به سوی غنا و تبادل فرهنگی دو کشور خواندند

مسوولان محلی بامیان نیز مراسم افتتاح دومین جشنواره سارک و گشایش کمپ فرهنگی هنری این سازمان را مهم خوانده و از کشورهای عضو سارک خواستند تا توجه خاص روی حفظ داشته های تاریخی معروض به خطر این ولایت مبذول گردد.

محمد طاهر زهیر والى باميان، از سازمان سارک خواست که باميان را هميشه به عنوان سکرتريت اين سازمان بپذيرد. او گفت:" پيام صلح، دوستى و مدنيت تاريخى اين ولايت باستانى را به اعضاى خود برساند که تمدن فرهنگى باميان، مربوط به تمام اعضاى سارک و جهان بشریت مي شود."

در کمپ فرهنگى سارک در باميان، آثار نقاشی و رسامی هنرمندان معروف اين سازمان نيز در طی مدت سه روز به نمايش گذاشته می شود.

دومین جشنواره منطقه یی سارک شامل چهار برنامه فرهنگی، کمپ هنری، جشنواره راه ابریشم، جشنواره فلم، جشنواره غذاهای محلی، کنسرت موسیقی محلی و نمایشگاه صنایع دستی است.

سازمان منطقوی سارک، درسال ١٩٨٥میلادی به هدف رشد سطح فرهنگی و بهبود وضعیت اقتصادی کشورهای جنوب آسیا تشکیل شد.

عضویت این سازمان را هند، پاکستان، بنگلدیش، سریلانکا، بوتان، مالدیف، نیپال و افغانستان دارد. ولایت بامیان درسال ۲۰۱۵ میلادی ازسوی این سازمان به عنوان نخستین پایتخت فرهنگی سارک نامگذاری شده است.

این برنامه های فرهنگی، هنری و تفریحی سارک در ولایت بامیان تا شش روز آینده ادامه خواهد داشت. قرار است جشنواره پایانی سارک، در نخستین پایتخت فرهنگی این سازمان، در ولایت بامیان در اواخر ماه دسمبر سال ۲۰۱۵ میلادی برگزار گردد.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG