لینک های دسترسی

Breaking News

جهادی ها مشکل افغانستان را حل می توانند - سیاف


عبدالرب رسول سیاف، یکی از رهبران جهادی و عضو ولسی جرگۀ افغانستان در مراسم بزرگی به مناسب هفته شهید و دوازدهمین سالگرد مرگ احمد شاه مسعود، فرمانده پیشین جهادی گفت که مشکل افغانستان را تنها جهادی ها می توانند حل کنند.

آقای سیاف با انتقاد از طالبان گفت که عملکرد آن گروه مخالف اسلام، ارزش های دینی و فرهنگی و جنایت در حق بشریت است. او طالبان را غلام بیگانگان خوانده گفت که آن گروه نمی تواند با حکومت افغانستان معامله کند یا در مذاکرات صلح شرکت کند.

این در حالی است که طالبان نیز ادعا دارند که مبارزۀ آنان در افغانستان، جهاد است.

به باور عبدالرب رسول سیاف، افغانستان رقبایی دارد که در انتظار تجزیه و از هم پاشیدن آن کشور استند، اما وی تاکید کرد که افغانستان هیچ گاهی تجزیه نخواهد شد.

محمد قسیم فهیم معاون اول ریاست جمهوری افغانستان نیز در این مراسم با اطمینان گفت که انتخابات در افغانستان به گونۀ حتمی برگزار خواهد شد و به هیچ کسی اجازه داده نخواهد شد تا در روند انتخابات خلل وارد کند.

آقای فهیم در مراسم یادبود از هفتۀ شهید گفت که هرگزینۀ دیگر به جز برگزاری انتخابات را در افغانستان به مثابۀ زهر برای مردم آن کشور خواند.

آقای فهیم ابراز عقیده کرد که کاندید مناسب برای ریاست جمهوری از دید وی شخصی است که در جهاد و مقاومت شرکت کرده باشد و مسلمان و افغان باشد. او افزود که چنین شخص می تواند افغانستان را از وضعیت کنونی و بحران نجات دهد.

در همین حال شماری از تحلیلگران افغان، اظهارات معاون اول ریاست جمهوری را مورد انتقاد قرار داده و می گویند که شماری از مردم در افغانستان از نام جهاد استفادۀ ابزاری می کنند.

فیض الله جلال، استاد پوهنتون کابل در واکنش به اظهارات آقای فهیم گفت که چنین افراد در سالیان گذشته جز زراندوزی کار دیگری نداشته اند و اکنون از نام ملت، مذهب، جهاد و مقاومت استفاده می کنند.

نشستی به مناسبت هفته شهید
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:08 0:00


آقای جلال می گوید که چنین افراد به این مفاهیم باور نداشته و با تجارت از آن می خواهند که در آیندۀ سیاسی افغانستان تنها خود شان مطرح باشند و کس دیگری نقش نداشته باشد. او کلید رفع مشکلات کنونی افغانستان را رویکار آمدن رهبران مسلکی و تحصیل کرده عنوان می کند.
XS
SM
MD
LG