لینک های دسترسی

Breaking News

مستغنی: نشست مسکو بدیل گفتگوهای صلح افغانستان نیست


مستغنی گفت که نشست مسکو برای روند صلح افغانستان ممد و مفید است
مستغنی گفت که نشست مسکو برای روند صلح افغانستان ممد و مفید است

حکومت افغانستان با آنکه هیأتی را در نشست مسکو، می‌فرستد؛ اما می‌گوید که این گونه نشست‌ها بدیلی برای روند گفتگوهای صلح افغانستان نیست.

احمدشکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجۀ افغانستان امروز گفت با این کشور در نشست مسکو شرکت می‌کند و مواضع خود را در آنجا مطرح خواهد کرد.

اما او گفت "صلح روندی است که به رهبری و مالکیت افغانستان که توسط حکومت مشروع و منتخب افغانستان به پیش برده می‌شود، نشست‌هایی چون نشست مسکو نمی‌تواند بدیل این روند باشد؛ بلکه به این روند می‌تواند ممد و مفید واقع شود".

هیأت افغانستان در نشست مسکو، به طالبان نیز پیام خواهد که به گفتۀ مستغنی، جنگ راه حل نیست و از این روش طالبان نمی‌توانند به جایی برسند؛ بلکه باید راه گفتگوی صلح با حکومت افغانستان را برگزینند.

سخنگوی وزارت خارجۀ افغانستان همچنان گفت، روابط دولت با دولت از دیگر مواردی است که هیأت افغانستان در نشست فردا مطرح خواهد کرد.

او افزود "بهترین گزینه، برای دریافت راه حل‌ها و مشکلات منطقه‌یی و برای یک آیندۀ دارای صلح، امنیت و ثبات برای منطقه، روابط، همکاری‌ها، تماس‌ها و مناسبات دولت با دولت است. ما در گذشته هم همواره تأکید داشته ایم که صرف از راه همکاری، مناسبات و روابط دولت با دولت است که می‌توان با چالش‌های مشترک مؤفقانه مبارزه کرد".

هیأت افغانستان بر مردود دانستن تفکیک تروریزم خوب و بد از سوی برخی کشورها، نیز در نشست مسکو تأکید خواهد؛ زیرا به باور وزارت خارجۀ افغانستان، هیچ گروه دهشت‌افگن، منافع هیچ کشوری را سرلوحۀ فعالیت‌اش قرار نمی‌دهد.

از سوی دیگر، جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرایی افغانستان در آستانۀ برگزاری نشست مسکو به روز پنجشنبه در یک نشست خبری گفت، افغانستان از تمامی اشتراک‌کنندگان آن کنفرانس دعوت می‌کند تا بیایند و به میزبانی افغانستان از موضع این کشور حمایت کنند.

او افزود"افغانستان در این نشست شرکت کرده است، آقای محمداشرف حیدری رئیس پالیسی و استراتیژی وزارت خارجه به نمایندگی از افغانستان در این نشست اشتراک می‌کند، تمرکز ما در این نشست این خواهد بود که در رابطه به صلح افغانستان در سطح منطقه هماهنگی ایجاد کنیم".

آقای فیصل تأکید کرد، تلاش‌هایی چون نشست مسکو، افغانستان را در راستای پیشبرد گفتگو صلح کمک می‌کند؛ اما افزود که هرگونه تلاش در رابطه به مصالحۀ افغانستان، باید بر بنیاد برنامه‌ها و طرح‌های حکومت و شهروندان افغان صورت بگیرد.

نشست مسکو قرار است جمعه چهاردهم اپریل در مورد اوضاع امنیتی و دورنمای روند صلح افغانستان با حضور نمایندگان پاکستان، چین، هند، ایران و شماری از کشورهای آسیای میانه برگزار شود.

XS
SM
MD
LG