لینک های دسترسی

Breaking News

بیش از پنجاه مکتب در غزنی مسدود است


باشندگان ولسوالی قره باغ ولایت غزنی می‌گویند از سه روز بدین سو درگیری شدید بین نیروهای امنیتی و طالبان در شماری از ساحات این ولایت جریان دارد و در این درگیری ها دو معلم از سوی نیروهای امنیتی کشته شده اند.

اعضای شورای ولایتی غزنی و باشندگان ولسوالی قره باغ این ولایت می‌گویند که پس از کشته شدن این دو متعلم بیش از پنجاه مکتب از سوی باشندگان محل مسدود شده است.

اما مقام‌های معارف می‌گویند که تنها شش یا هفت مکتب به دلیل درگیری مسدود است و تلاش ها برای بازگشایی آن جریان دارد.

بیش از پنجاه مکتب در ولسوالی قره‌ باغ ولایت غزنی، پس از آن مسدود شد که شماری از باشندگان محل ادعا دارند که دو متعلم از سوی نیروهای پولیس در هفته گذشته تیرباران شده اند.

مکاتب ولسوالی قره باغ شامل بیش از ۲۵ لیسه و ۳۰ مکتب متوسطه و ابتدائیه می‌شوند. باشندگان قره باغ می‌گویند؛ مدت چهار روز است که تمامی این مکاتب، به‌ روی شاگردان از سوی مردم محل مسدود شده است.

در پنجاه و شش باب مکاتب ولسوالی قره باغ بیش از ۳۲ هزار متعلم دختر و پسر مصروف فراگیری تعلیم و تربیه اند که در طی روزهای اخیر از اثر مسدود بودن مکاتب هزاران متعلم از درس محروم شده اند.

متعلمین این مکاتب ازدولت و ارگان‌های امنیتی غزنی، خواستار تأمین امنیت وفراهم سازی زمینه بهتر درس و تعلیم در ولسوالی قره باغ این ولایت اند.

امین ابراهیم زوی یکی از باشندگان ولسوالی قره باغ غزنی به صدای امریکا می‌گوید "روز پنجشنبه هفته گذشته دو متعلم در ساحه مرکز ولسوالی قره باغ که به طرف مکتب روان بودند از سوی پولیس تیرباران شده اند".

همدستی پولیس با طالبان

آقای ابراهیم زوی می‌گوید، نیروهای پولیس این دو متعلم را به دلیل اتهام همدستی با طالبان کشته اند.

باشندگان ولسوالی قره‌ باغ هشدار می‌دهند که شماری از دکانداران نیز از سوی قوماندانی امنیه قره باغ فرا خوانده شده اند و اگر این تهدیدات علیه مردم و متعلمین مکاتب ادامه یابد، مردم بازار ولسوالی قره باغ را مسدود خواهند کرد.

اعضای شورای ولایتی غزنی نیز تأیید می‌کنند که حدود ۵۲ مکتب طی چهار روز اخیر به دلیل کشته شدن دو متعلم در این ولسوالی مسدود است.

عبدالجامع جامع یکی ازاعضای شورای ولایتی غزنی "در حدود ۵۲ یا ۵۳ مکتب در ولسوالی قره باغ غزنی پس از درگیری روز پنجشنبه طالبان و نیروهای امنیتی افغان از روز شنبه به اینسو مسدود است به خاطریکه مردم ادعا دارند که دو متعلم را نیروهای پولیس همکار طالبان خوانده و تیرباران کرده است".

از سویی هم مقامات قوماندانی امنیه ولایت غزنی می‌گویند که طالبان مسلح پس از جنگ ولسوالی گیرو و قره باغ پلان جدید را مبنی بر مسدود کردن مکاتب روی دست گرفته اند.

فهیم امرخیل سخنگوی قوماندانی امنیه ولایت غزنی به صدای امریکا می‌گوید "دو متعلم در جریان جنگ طالبان و نیروهای امنیتی کشته شده و آنان را پولیس ازبین نبرده است؛ اما طالبان مردم را تهدید کرده تا مکاتب این ولسوالی را مسدود کرده، کشته شدن این دو متعلم را به نیروهای امنیتی پیوند دهند".

آقای امرخیل می‌افزاید طالبان برای مسدود کردن مکاتب غزنی یک برنامه کلان روی دست دارند تا از این طریق مردم را تهدید کنند و مکاتب را مسدود سازند.

تا اکنون گروه طالبان دراین مورد اظهار نظر نکرده است. محمدعابد عابد، رئیس معارف غزنی می‌گوید " یک تیم تحقیقی به ساحه رفته اند تا تحقیق کنند که این شاگردان از طرف که کشته شده و این موضوع را بعدأ با شما شریک می‌سازیم البته تمامی مکاتب مسدود نبوده بلکه پنج یا شش مکتب به دلیل جنگ ودرگیری مسدود شده است که تعداد شش تا هفت هزار شاگرد ازمکتب رفتن محروم شده اند اما سایرمکاتب بازاست وکدام انگیزه خاص ندارد".

رئیس معارف غزنی می‌افزاید که تلاش‌ها جریان دارد تا به ‌زودی مکاتب مسدود شده در این ولسوالی به روی شاگردان معارف بازگشایی شود.

در ولسوالی قره باغ ولایت غزنی حدود ۵۶ مکتب فعال است که ۲۶ باب آن را لیسه تشکیل می‌دهند. در سال گذشته نیز طالبان مسلح در ولسوالی‌های اندر، گیرو و قره باغ ولایت غزنی، جوانان و ورزشکاران این ولایت از بازی کرکت منع کرده بود.

غزنی از ولایات ناآرام در مرکز افغانستان است. از مجموع ۱۸ ولسوالی این ولایت ولسوالی ناوه تحت کنترول طالبان بوده و در بیش از ده ولسوالی دیگر طالبان مسلح حضور گسترده دارند.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG