لینک های دسترسی

Breaking News

چرا حملات انتحاری در کابل افزایش یافته؟


آرشیف
آرشیف

شهر های بزرگ افغانستان به خصوص کابل در دو ماه گذشته شاهد موج از حملات انتحاری بوده که در نتیجه آن صد ها تن از غیر نظامیان کشته و زخمی شدند.

شماری از تحلیلگران سیاسی و نظامی به این عقیده اند که نبود تعریف روشن از دشمن و اختلاف نظر میان رهبران حکومت وحدت ملی سبب افزایش حملات شده است. این تحلیلگران هوشدار می دهد که ادامه این سیاست وضیعت امنیتی در کشور را وخیم تر خواهد کرد.

احمد سعیدی، تحلیلگر سیاسی افغان، به رادیو آشنا صدای امریکا گفت افزایش حملات دلایل متعدد دارد که مهم ترین آنان قرار داد امنیتی میان کابل و واشنگن و ناتوانایی حکومت در تعیین کابینه می باشد.

آقای سعیدی می گوید "افزایش حملات در کابل عوامل مختلف دارد. یکی تضاد شماری از مردم با قرار داد امنیتی و فیصله آن توسط هر دو مجلس. دوم گُنگ بودن مواد قرار داد امنیتی که چه است. سوم، حکومت افغانستان کار خانگی خود را اجرا نکرده است—یعنی پلان امنیتی خود را تهیه میکرد؛ وزرا را معرفی می کرد تا از پارلمان رای اعتماد می گرفت. بعد به کنفرانس لندن و بروکسل میرفتند تا با دستان پُر میامدند."

شورای ملی افغانستان امروز توافقنامۀ امنیتی میان افغانستان و ایالات متحده و همچنان ناتو با افغانستان را نهایی کرد.

آقای سعیدی همچنین می گوید که اختلاف نظر میان رهبران حکومت وحدت ملی در مورد تعریف واحد طالبان، عامل دیگر از افزایش حملات است "حکومت وحدت ملی به خاطر دوست و دشمن به یک تعریف واحد ضرورت دارد. آقای کرزی طالبان را برادر می گفت، آقای اشرف غنی طالبان را مخالف سیاسی خطاب میکند، آقای عبدالله طالبان را دشمن مردم افغانستان می نامد، آقای جنرال دوستم آنان را قاتلین عنوان می کند. نمیدانم کدام یک درست است. تا آنان به یک تعریف واحد توافق نکنند، وضیعت، بهبود نخواهد یافت."

جاوید کوهستانی، کارشناس سیاسی و نظامی، نیز به این باور است افزایش حملات در شهر های بزرگ افغانستان دلایل مختلف دارد از جمله تداوم اختلافات برخاسته از انتخابات، عدم تشکیل کابینه جدید، سرپرست بودن والی ها، قوماندان های امنیه و سرازیر شدن طالبان پاکستانی به داخل افغانستان.

به گفته آقای کوهستانی، یکی از عمده این حملات را قدرتمند شدن افراطیون را در منطقه خلیج به شمول گروه داعش تلقی می کند "دیدگاه های افراط گرایانه داعش و قدرتمند شدن افراطیون در کشور های خلیج، قدرتمند می سازد از لحاظ فکری و برای طالبان افغانی و پاکستان فُرصت می دهد تا فعالیت های شان را جدی تر بسازند و امیدوار باشند و مبارزه کنند.

به باور آقای کوهستانی، قطع عملیات شبانه نیرو های بین المللی، کمبود تجهیزات برای نیرو های افغان، عدم همآهنگی در معلومات استخباراتی میان نیرو های افغان و بین المللی از عوامل دیگری است که موجب افزایش حملات طالبان شده است.

آقای کوهستانی همچنین می گوید که حملات طالبان فقط در صورت می تواند مهار شود که حکومت افراد که در فساد اداری دخیل نیستند، به پُست های کلیدی، بگمارد "اگر حکومت وحدت ملی بتواند با اجماع نظر شکل بگیرد، اختلافات خاتمه یابد، اصلاحات به وجود بیاید، ساختار های تشکیلاتی در ارگان های امنیتی بازنگری گردد، با فساد اداری مبارزه صورت بگیرد و در راس ادارات، افراد متعهد، پاک و متخصص گماشته شوند، حکومت نه تنها در افغانستان جلو حملات خواهد گرفت، بلکه اهداف اش را در بیرون از مرز های کشور نیز دنبال کنند."

طالبان در حال حملات شان را در کابل نیز افزایش داده اند که رئیس جمهور محمد اشرف غنی در جریان سفرش به پاکستان طالبان را مخالف سیاسی خطاب کرد و از آنان خواست تا دست از خشونت بردارند.

در نتیجه افزایش حملات انتحاری در شهر های عمده، صد ها تن از غیر نظامیان کشته ویا زخمی شدند. در حمله انتحاری هفته گذشته در ولایت پکتیکا حد اقل ٦٠ از غیر نظامیان کشته شدند و ده ها تن دیگر زخمی گردیدند. در حمله صبح پنج شنبه، موتر حامل کارمندان سفارت برتانیا مورد حمله انتحاری قرار گرفت که در نتیجه آن پنج تن کشته و ٣٣ تن دیگر به شمول چهار طفل زخمی شدند. طالبان مسولیت اکثر حملات انتحاری را بر عهده گرفته اند.

در آخرین تحول طالبان مسلح پنجشنبه شب در حومه سرک پانزده وزیر اکبر خان حمله کردند، منطقۀ که اکثراً کارمندان موسسات بین المللی سکونت دارند و نمایندگی های سیاسی کشور های خارجی نیز در آنجا موقیعت دارند.

  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG