لینک های دسترسی

Breaking News

کرزی در تلاش گشایش دفتر طالبان در ترکیه یا عربستان است


حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان
حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان
وزارت خارجۀ افغانستان می گوید که تلاش های صلح افغانستان بحث اساسی اجندای سفر قریب الوقوع حامد کرزی به پاکستان است که گشایش دفتر طالبان در یکی از کشور های اسلامی به هدف پیشبرد و از سرگیری مذاکرات نیز شامل آن می باشد.

جانان موسی زی، سخنگوی وزارت امور خارجۀ افغانستان روز یکشنبه در یک نشست خبری در کابل گفت که حکومت افغانستان ترجیح می دهد که این دفتر در ترکیه یا عربستان سعودی گشایش یابد.

آقای موسی زی گفت که تاریخ این سفر تا هنوز تعین نشده است و دولت افغانستان سرگرم کار با دولت پاکستان در مورد تدوین یک اجندای همه جانبه و مهمتر از همه یک اجندای عملی برای سفر رئیس جمهور کرزی است.

سخنگوی وزارت خارجۀ افغانستان همچنان می گوید که شمار زیادی از رهبران طالبان که در پاکستان بسر می برند در تماس های محرمانه با دولت افغانستان، برای شرکت در مذاکرات صلح ابراز آمادگی کرده اند.

اما موسی زی افزود که این افراد طالبان بنا بر نگرانی های امنیتی و عدم مصوونیت خود و خانواده هایشان در پاکستان، نتوانسته اند تماس مستقیم با دولت افغانستان برقرار کنند.

جانان موسی زی گفت آن عده افراد طالبان که آشکارا با دولت افغانستان تماس گرفتند یا کشته شدند و یا مانند ملا برادر در پاکستان زندانی شده اند. او از حکومت پاکستان خواست تا آن عده رهبران طالبان را که مایل به مذاکره با حکومت افغانستان اند از قید رها سازد.

عدم همکاری پاکستان

سخنگوی وزارت خارجۀ افغانستان گفت که عدم همکاری صادقانه پاکستان تا کنون از چالش های اساسی روند صلح بوده است، اما به گفتۀ وی با رویکار آمدن حکومت جدید در پاکستان، مقام های افغان امیدوار اند که فصل جدیدی همکاریها در روابط دو کشور گشوده شود.

در همین حال تحلیلگران افغان به نتایج این سفر چندان باورمند نبوده و می گویند با در نظر داشت اینکه مدت کمی از عمر حکومت کنونی افغانستان باقیمانده است، پاکستان علاقمند برقراری روابط با حکومت رئیس جمهور کرزی نیست.

احمد سعیدی کار شناس مسایل سیاسی می گوید که پاکستان به ظاهر وعده و نوید می دهند اما آنرا عملی نمی کنند. به باور این تحلیلگر افغان، مقام های پاکستانی می خواهند با نظامی که پس از انتخابات آیندۀ افغانستان رویکار می آید مناسبات برقرار کنند.

آقای سعیدی گشایش دفتر طالبان را در ترکیه دور از امکان و خلاف اجندای طالبان دانسته می افزاید که آن گروه تمایل بیشتری برای داشتن دفتر در عربستان سعودی دارد.

تلاش ها برای گشایش دفتر طالبان در یک کشور دیگر اسلامی در حالی صورت می گیرد که دفتر آن گروه در قطر بدون هیچ گونه مذاکره یی به دلیل اعتراضات شدید حکومت افغانستان از نحوۀ گشایش دفتر مسدود شد.
XS
SM
MD
LG