لینک های دسترسی

Breaking News

درخواست رفع تعزیرات از حکمتیار به سازمان ملل فرستاده شد


این درخواست امروز از طریق وزارت خارجه به سازمان ملل فرستاده شده است.
این درخواست امروز از طریق وزارت خارجه به سازمان ملل فرستاده شده است.

شورای امنیت ملی افغانستان می‌گوید، امروز حکومت افغانستان به صورت رسمی درخواست خود را مبنی بر رفع تعزیرات از حزب اسلامی گلبدین حکمتیار به سازمان ملل متحد فرستاده است.

رفع تعزیرات از حزب اسلامی گلبدین حکمتیار یکی از ماده‌های اساسی توافقنامۀ صلح حکومت با این حزب است.

در ماده پنجم این توافقنامه آمده است "دولت جمهوری اسلامی افغانستان تضمین می‌کند که با امضای این موافقتنامه، در تماس با شورای امنیت سازمان ملل متحد و تمامی دول ونهادهای ذیربط، به خاطر قطع دایمی جنگ و برقراری صلح و امنیت پایدار در افغانستان، روند رفع تمام تحریم‌هایی را که در مورد حزب اسلامی افغانستان، رهبر و اعضای آن وضع شده با ارایه تقاضای رسمی مبنی بر رفع تحریم‌ها آغاز نماید".

همچنان در بخش دوم این ماده گفته شده است، دولت افغانستان مکلف است تا در این راستا با استفاده از تمامی امکانات تلاش‌های همه جانبه را به کار گیرد تا هر نوع تحریم بر علیه رهبر و اعضای حزب اسلامی در اسرع وقت از میان برداشته شود.

تواب غورزنگ، سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان، به صدای امریکا گفت، امروز دوشنبه این درخواست به صورت رسمی از طریق وزارت خارجۀ افغانستان به کمیتۀ رفع تعزیرات سازمان ملل متحد فرستاده شد.

او گفت "امیدواری دولت افغانستان این است که درخواست‌نامه به زودی بررسی شود و برای رفع تعزیرات اقدام شود".

به گفتۀ غورزنگ برای تکمیل این درخواست‌، کارهای اساسی در مطابقت با لوایح و پالیسی‌ها انجام شده است که به همین دلیل یک مدت زمانی را در برگرفت.

موافقتنامۀ صلح میان حکومت افغانستان و حزب اسلامی گلبدین حکمتیار حدود دو و نیم ماه پیش امضا شد. از آن زمان تا کنون تلاش‌ها برای تطبیق مواد این موافقتنامه از سوی نُه کمیتۀ کمیسیون مشترک توافقنامه صلح جریان دارد.

به منظور رفع تعزیرات از حزب اسلامی هیأتی از سازمان ملل متحد در اواخر ماه عقرب به کابل آمد و به رئیس جمهور غنی وعده سپرد تا در راستای رفع تعزیرات از حزب اسلامی، با دولت افغانستان همکاری کند.

عتیق‌الله صافی، عضو هیأت مذاکرات حزب اسلامی، با تأیید فرستاده‌شدن درخواست‌نامۀ رفع تعزیرات از سوی حکومت به سازمان، به صدای امریکا گفت، پس از رفع تعزیرات از حزب اسلامی، گلبدین حکمتیار رهبر این حزب در محضر عام ظاهر خواهد شد.

او گفت "در این (درخواست‌) یک مسأله دورکردن نام «امیر» حکمتیار صاحب است و دیگری کشوری است که بالای {امیر} حزب اسلامی محدودیت ندارد؛ اما بالای حزب اسلامی دارد. این دو مسأله است".

به گفتۀ آقای صافی، به شمول سازمان ملل متحد، کشور های امریکا و انگلستان بالای حزب اسلامی، رهبر آن حزب، انجنیر عبدالصبور و عبدالله نوبهار دو فرمانده این حزب تعزیرات وضع کرده است.

حزب اسلامی افغانستان توقع دارد که پس از سپرده‌شدن درخواست رسمی رفع تعزیرات از حزب اسلامی به سازمان ملل متحد، در ده روز تمام تعزیرات از رهبر و برخی اعضای این حزب برداشته شود.

XS
SM
MD
LG