لینک های دسترسی

Breaking News

قرارداد جدید: شماری از ولایات افغانستان برق ۲۴ ساعته خواهند داشت


افغانستان و اوزبیکستان قرارداد برق ده ساله را امضا کردند.

ساخت لین برق ۵۰۰ کیلوولت برای روند انتقال آن در حدود ۱۰۰ میلیون دالر هزینه برمی‌دارد و نزدیک به سه سال را دربر می‌گیرد توسط حمایت مالی اوزبیکستان و بانک انکشاف آسیایی تمویل می‌شود.

سرپرست شرکت برشنا و رییس هیات مدیره شبکه ملی برق اوزبیکستان در جریان سفر محمد حنیف اتمر، سرپرست وزیر امور خارجه افغانستان، این قرار داد را امضا کردند.

وزارت خارجه افغانستان گفته است که با تطبیق این موافقتنامه ولایات شمال، مرکز، جنوب، جنوب غرب و پایتخت این کشور از برق ۲۴ ساعته مستفید خواهد شد.

وحیدالله توحیدی، سخنگوی این شرکت به صدای امریکا گفت که این برق از دریای سرخان اوزبیکستان به پلخمری و کابل انتقال می‌یابد.

او گفت: "این پروژه و خرید [برق] برمبنای منافع افغانستان سنجیده شده است. اگر در سطح جهانی قیمت برق تفاوت کند، اگر پایین یا بلند برود، طبیعی است که در این (پروژه) نیز تغییراتی خواهد آمد."

سخنگوی شرکت برق افغانستان گفت که بربنیاد این قرارداد، هر کیلووات برق از اوزبیکستان در حدود پنج سنت (چهار افغانی) خریداری خواهد شد.

در حال حاضر، بیش از ۷۵ درصد برق افغانستان از کشورهای اوزبیکستان، تاجکستان، ترکمنستان و ایران وارد می‌شود و در داخل کشور، بندهای نغلو، سروبی، ماهیپر، درونته، کجکی، سلما و برخی منابع حرارتی نیز در تولید برق نقش دارند.

XS
SM
MD
LG