لینک های دسترسی

Breaking News

شکست شش گول افغانستان در برابر جاپان


اعضای تیم ملی فوتبال افغانستان در رقابت با جاپان
اعضای تیم ملی فوتبال افغانستان در رقابت با جاپان

رقابت میان تیم های فوتبال افغانستان و جاپان که در میدان ورزشی شهر تهران راه اندازی شده بود، ۶-۰ به نفع جاپان خاتمه یافت.

رقابت در نیمۀ نخست بازی با دفاع منسجم تر تیم افغانستان آغاز شد که جاپانی ها توانستند تنها دو بار دروازۀ تیم ملی فوتبال افغانستان را باز کنند.

گول های نیمۀ نخست در دقایق ۱۰ و ۳۰ بازی با ضربات از فاصلۀ دور وارد دروازۀ افغانستان شد. اما جاپانی ها در آغازین ۱۵ دقیقۀ نیمۀ دوم بازی چهار گول دیگر را وارد دروازۀ افغانستان کرده نتیجه را ۶-۰ ساختند.

باتوجه به نتیجۀ رقابت میان تیم های افغانستان و جاپان، و تجربۀ حضور تیم جاپان در میادین جام جهانی، ملی پوشان افغان توانستند کارکردگی خوبی را از خود به نمایش بگذارند.

کارشناسان به این باور اند که انتظار شکست تیم ملی افغانستان در برابر جاپان برده می شد اما کارکردگی و دفاع بهتر ملی پوشان باعث شد گول های بیشتری وارد دروازۀ تیم ملی فوتبال افغانستان نشود.

در این رقابت نباید کارکردگی خوب اویس عزیزی، دروازه بان تیم ملی افغانستان را نادیده گرفت.

ترکیب دفاعی تیم افغانستان

آرایش تیم ملی افغانستان از آغازین لحظات رقابت، دفاعی بود اما آنچه به باز شدن دروازۀ تیم افغانستان انجامید، عدم همآهنگی خط آخر دفاعی به ویژه نقطۀ مرکزی دفاعی افغانستان بود.

در رقابت امروز، مربی تیم ملی افغانستان با درک خط حملۀ جاپان با ترکیب ۴-۵-۱ که یک ترکیب دفاعی است، به میدان رفت.
اويس عزيزی دروازه بان، خط دفاعی، شريعتيار، داوودي، امين، حديد، خط ميانی، ځاځی، علی خيل، هاتفی، زبير اميری، نورالله اميری و خط حمله، فیصل شايسته.

فوتبال یک رقابت استوار بر توانمندی فزیکی است که جاپانی ها با حضور در لیگ های اروپایی درجه یک مانند لیگ برتر انگلیس و اسپانیا از این نکته سود بیشتری برده اند.

اما آنچه در رقابت فوتبال افغانستان با جاپان محسوس شد این بود که ملی پوشان افغان نیز تا آخرین دقیقۀ رقابت، پا به پای جاپانی ها دویدند و حتی در محوطۀ جزا دروازۀ جاپان به ضربات آزاد نیز دست یافتند.

دروازه بان جاپان توانست با استفاده از تجربۀ فوتبال ضربات آزاد فیصل شایسته را به سادگی مهار کند، اما این نکته ثابت شد که افغانستان دیگر آن تیم سال های پیش نیست و می تواند با گذشت زمان به شکل بهتری به مصاف تیم های معروف جهان برود.

کارشناسانی چون جمیل فریادی، مربی فوتبال در ایالات متحده به این باور اند که رقابت با تیم نامدار و بزرگی چون جاپان، کار سادۀ نیست اما "باآنهم ملی پوشان افغان توانستند ثابت سازند که دیگر تیم ضعیف و پیش پا افتاده نبوده و می توانند بااستفاده از آخرین توانمندی خود در برابر تیم های بزرگی چون جاپان هم ایستادگی کنند."

تیم های چون برازیل، قهرمان پنج مرتبۀ فوتبال جهان؛ در رقابت نیمه نهایی در برابر آلمان هفت گول خورد اما به گفتۀ آقای فریادی، "هیآت رهبری تیم ملی فوتبال افغانستان می باید با تلاش بیشتر در دور بعدی ثابت سازند که می توانند بهتر از این هم به رقابت بپردازند."

رقابت بعدی افغانستان با تیم سنگاپور خواهد بود که می تواند فرصت خوبی برای تلافی شکست افغانستان در برابر آبی پوشان جاپان باشد.

XS
SM
MD
LG