لینک های دسترسی

Breaking News

پیامد شکست افغانستان در برابر کویت


تیم ملی فوتبال افغانستان
تیم ملی فوتبال افغانستان
تیم فوتبال افغانستان، در رقابت دوستانه با کویت، با نتیجۀ ۲-۳ شکست خورد.

رقابت دوستانۀ که روز چهارشنبه در کویت راه اندازی شده بود، نخستین رویارویی ملی پوشان افغان در برابر یکی از تیم های برتر و مطرح فوتبال آسیا بود که پیشینۀ حضور در جام جهانی و اشتراک در رقابت های فوتبال ملت های آسیا را دارا می باشد.

بدون در نظر داشت نتیجۀ این رقابت، کارشناسان به این باور اند که "افغانستان با وجود شکست نتیجۀ خوبی گرفت" و چگونگی حضور ملی پوشان افغان در برابر کویت، این امیدواری را ایجاد کرد که افغانستان می تواند با تیم های مطرح منطقه همسویی کند.

کویت با ضربۀ پنالتی به نخستین گول پیروزی خود رسید و زمانی که دو تیم، نیمۀ اول را با نتیجۀ ۲-۰ به نفع کویت خاتمه دادند، انتظار می رفت که ملی پوشان افغان نتوانند یکبار دیگر حضور خود را در بازی حفظ کنند.

گول سوم کویتی ها توسط بازیکن شماره ۱۷ کویت نیز با ضربۀ پنالتی به ثمر رسید اما گول اسلام امیری، کپتان و مدافع تیم ملی فوتبال افغانستان که با یک ضربۀ سر وارد دروازۀ کویت شد، فضای بازی را تغییر داد.

امیدواری برای تساوی این رقابت زمانی اوج گرفت که افغانستان در فاصلۀ بیش از ۲۵ متری دروازۀ کویت، به یک ضربۀ آزاد دست یافت.

فیصل شایسته، با ضربۀ زیبای آزاد پای چپ، برای دومین بار دروازۀ تیم ملی کویت را گشود و این امیدواری را در فضای میدان زنده ساخت که شاید افغان ها بتوانند به نتیجۀ تساوی دست یابند.

باخت اما نه کمتر از پیروزی

کارشناسان عرصۀ فوتبال، پس از مشاهدۀ رقابت ملی پوشان افغان با کویتی ها به این باور رسیدند که افغانستان – باوجود شکست در برابر کویت - دیگر تیم دوازده سال پیش نیست که در رویارویی با تیم های مطرح سطح آسیا، به تفاوت فاحشی باخت را پذیرا شود.

کویت، سالانه میلیون ها دالر را در پرورش و بهبود ورزشکاران عرصۀ فوتبال و ورزش فوتبال به مصرف رسانیده و تعداد کثیری از بازیکنان آن تیم در لیگ های مطرح جهان بازی می کند.

هر چند افغان ها در رقابت با کویت با یک نفر کمتر بازی کردند و فرزدا عطایی، مدافع تیم ملی افغانستان پس از گرفتن دو کارت زرد از میدان بیرون رفت، مگر سیستم تهاجمی ۴-۳-۲-۱ کارگر افتاد و افغانستان توانست با وجودیکه دو گول عقب افتاده بود، باز هم با نتیجۀ ۳-۲ شکست را پذیرا شود.

کارشناسان به این باور اند که اگر تیم ملی فوتبال افغانستان در رقابت امروزی شکست را متقبل شد، اما پیروزی تیم ملی فوتبال کویت نیز برای آن تیم خوش آیند نبود و توانست به سختی افغانستان را شکست دهد.

پس از این، افغانها راهی مالدیف خواهند شد تا در نخستین رویارویی خود از سلسله رقابت های چلنج کپ آسیا، به مصاف فلیپین بروند.

کارشناسان می گویند که نحوۀ بازی ملی پوشان افغان در برابر کویت، تیم های حاضر در چلنج کپ آسیا را به بازنگری شیوۀ رویارویی آنان با افغانستان وادار خواهد ساخت.

افغانستان در چلنج کپ آسیا برعلاوۀ فلیپین با ترکمنستان و لاووس هم گروه می باشد که به گفتۀ کارشناسان "گروه مرگ" پنداشته می شود.

آنان به این باور اند که اگر افغانستان همانند بازی در برابر کویت به مصاف تیم های شامل در چلنج کپ بروند، صعود افغانستان به دور نیمه نهایی آن جام یقینی خواهد بود.

حمایت تیم تنها در صورت پیروزی

نحوۀ برخورد هواخواهان و ورزش دوستان افغان نشان می دهد که افغان ها همواره مشتاق پیروزی تیم های آن کشور بوده و تنها در صورت پیروزی به تشویق و حمایت شان از تیم ملی می پردازند.

واکنش افغان ها در صفحات اجتماعی نشان می دهد که یک تیم ملی افغانستان باید در هر رقابت پیروز شود تا حمایت افغان ها را با خود داشته باشد در غیر آن مورد تحقیر و حتا توهین قرار خواهند گرفت.

یوسف کارگر، مربی تیم ملی فوتبال افغانستان در مصاحبه یی با صدای امریکا گفته بود که انتظار بیش از حد افغان ها از تیم، تاثیرات روانی زیادی را بر اذهان و شانه های بازیکنان به جا گذاشته و این امر باعث شده تا بازی خوبی از ملی پوشان به چشم نخورد.

آقای کارگر، دلیل آن را فشار بیش از حد روانی بر ملی پوشان خوانده گفته بود که افغانستان تازه در میادین بین المللی با تیم های قدرتمند و مطرح مصاف می دهد و انتظار برده می شود تا با به دست آوردن نتایج قناعت بخشی "بتوانند با تأمل، پله های پیروزی و شهرت را بپیمایند."

اما کارشناسان ورزش به این باور اند که حمایت و تشویق هواخواهان زمانی بالای یک تیم موثر تمام می شود که ملی پوشان بدون فشار روانی و هراس از باخت به میدان بروند.
XS
SM
MD
LG