لینک های دسترسی

Breaking News

تحلیل دور نیمه نهایی مسابقات جنوب آسیا


تیم ملی فوتبال افغانستان در نیپال
تیم ملی فوتبال افغانستان در نیپال
دور اول مسابقات گروهی جام فوتبال کشور های جنوب آسیا؛ امروز جمعه، با رویارویی تیم های فوتبال گروه ب، خاتمه یافت.

در این دور تیم های فوتبال نیپال – هند از گروه الف و مالدیف – افغانستان از گروه ب، به دور نیمه نهایی جام راه یافتند.

نیپال در سه بازی با دو پیروزی و یک تساوی، هفت امتیاز و هند یک پیروزی، یک شکست و یک تساوی، چهار امتیاز، وارد دور نیمه نهایی جام کشور های جنوب آسیا (SAFF Games) شد.

مالدیف با دو پیروزی و یک تساوی با کسب هفت امتیاز و افغانستان نیز با عین کارکردگی راهی دور نیمه نهایی این جام شدند.

تیم های پاکستان، بنگلدیش، سریلانکا و بوتان بعد از انجام سه بازی گروهی و کسب امتیازات کم نتوانستند به دور بعدی این مسابقات راه یابند.

با توجه به کارکردگی تیم های شامل در جام کشور های جنوب آسیا، تیم های نیپال و هند کارکردگی خوبی از خود به نمایش نگذاشتند.

نخستین پیروزی تیم ملی فوتبال هند در برابر پاکستان با گول خودی کپتان سبز پوشان پاکستانی به ثمر رسید که سه امتیاز تحفه گونه یی را نصیب شد. هند بازی در برابر نیپال را با نتیجۀ ۲-۱ شکست خورد اما با بنگلدیش ۱-۱ مساوی کرد.

تیم ملی فوتبال هند و پاکستان با کسب چهار – چهار امتیاز و گول های زده و خوردۀ مساوی عین امتیاز را به دست آوردند اما کارت های زرد - تیم دور نیمۀ نهایی جام را مشخص ساخته و هند راهی دور نیمه نهایی شد.

اما در گروه ب، تیم مالدیف با دو پیروزی پر گول در برابر سریلانکا و بوتان و نتیجۀ بدون گول با تیم ملی فوتبال افغانستان، هفت امتیاز به دست آورده و به دور بعدی راه یافت.

افغانستان نیز با دو پیروزی و یک تساوی اما تعداد کمتر گول های زده، به حیث دومین تیم گروه ب وارد دور بعدی مسابقات گردید.

آزمون های دور نیمه نهایی

در دور نیمه نهایی تیم ملی فوتبال افغانستان به مصاف نیپال رفته و مالدیف با هند زورآزمایی می کند.

با توجه به توانمندی نیپالی ها و حتی برتری استفاده از آب و هوا، میزبانی و تشویق تماشاچیان، انتظار نمی رود تیم فوتبال افغانستان در برابر نیپال با مشکلات جدیدی رو به رو شود.

خط دفاعی نیپال شکنن بوده و بیشتر مدافعین آن تیم قد میانه دارند، پس انتظار می رود یوسف کارگر مربی تیم ملی فوتبال افغانستان به اعضای تیم خود گوش زد کند که تا حد امکان از توپ های بلند به ویژه از دو گوشۀ میدان استفاده کنند.

بازیکنان خط حملۀ افغانستان مانند، بلال آرزویی، سنجر احمدی، حشمت الله بارکزی از توانمندی ضربه زدن توپ با سر و از راه دور برخوردار اند و این ویژگی می تواند – اگر به درستی از آن فرصت های ایجاد شده استفاده کنند – به نفع افغانستان تمام شود.

یوسف کارگر مربی تیم ملی فوتبال افغانستان به صدای امریکا گفت که در این مسابقات، چند تن از بازیکنان خط دفاعی افغانستان به خاطر مصدومیت که داشتند حضورنداشتند.
از سوی هم معروف بازیکن تیم ملی فوتبال افغانستان با گرفتن دو کارت زرد، نمی تواند در بازی نیمه نهایی با نیپال به میدان برود و نگرانی از شکنن شدن خط دفاعی افغانستان ایجاد شده است.

اما آقای کارگر می گوید که در عوض امرالدین شریفی را به میدان خواهد فرستاد و باور دارد که شریفی خواهد توانست از عهدۀ مسئولیت خود بیرون شود.

با درنظر داشت شیوۀ بازی تیز و رد و بدل کردن پاس های زمینی تیم نیپال، انتظار می رود خط دفاعی افغانستان با برنامۀ از قبل طرح ریزی شده به میدان آمده و با شیوۀ "یک به یک" مانع نفوذ خط حملۀ تیم نیپال گردد.

نباید فراموش کرد که تیم های افغانستان و نیپال در سال 2011 نیز با هم رو به رو شده بود و در آن بازی افغانستان نیپال را شکست داده بود.

اینجا مصاحبۀ اختصاصی با یوسف کارگر مربی تیم ملی فوتبال افغانستان در مورد بازی با تیم نیپال را بشنوید.



بازی مالدیف و هند – بخت بلند

اگر کارکردگی تیم ملی فوتبال هند و مالدیف را در دور گروهی از نظر بگذرانیم، هر دو تیم با بخت بلندی که داشتند راهی دور نیمه نهایی شدند.

تیم مالدیف دو پیروزی پر گول را در برابر تیم های به دست آورد که دروازه بان اول آن کارت سرخ گرفته از میدان خارج شده بود و تیم مقابل مالدیف با یک نفر کمتر بازی می کرد.

بوتانی ها هر چند بازی نخست خود را در برابر افغانستان با نتیجۀ ۳-۰باختند اما تیم بوتان قبل از آنکه دروازه بانش کارت سرخ بگیرد ۲-۱از مالدیف پیشی گرفته بود.

در بازی مالدیف با سریکلانکا نیز نبود دروازه بان نخست و موجودیت ده تن در میدان سریلانکا، فرصت طلایی برای مالدیف مساعد کرد که از آن استفادۀ اعظمی برده و سریلانکا را با نتیجۀ پرگولی شکست داد.

بازی نفوذی و موثر کپتان تیم ملی مالدیف را نمی توان نادیده گرفت. علی اشفاق در دو سه بازی ۱۰ گول زده دارد و این گول ها روحیه یی عالی به این بازیکن جوان بخشیده که می تواند برای هندی ها بسیار خطرساز تمام شود.

اگر مربی تیم هند فکر موثر و کارایی برای مهار کردن این بازیکن به اصطلاح "زهرناک" مالدیف نکند، بدون شک دروازۀ تیم هند را باز خواهد کرد.

بازی های نیمه نهایی جام فوتبال کشور های جنوب آسیا روز یکشنبه با بازی افغانستان در برابر نیپال آغاز خواهد شد.

این بازی ها هر دو سال بعد راه اندازی می شود که در سال ۲۰۱۱ هند توانست با نتیجه ی ۴-۰ افغانستان را شکست داده و جام قهرمانی این مسابقات را به خانه ببرد.
XS
SM
MD
LG