لینک های دسترسی

Breaking News

راهیابی تیم ملی فوتبال افغانستان به جام آسیا دشوار شد


تیم ملی فوتبال افغانستان در رقابت با اردن هم به شکست تن داد.
تیم ملی فوتبال افغانستان در رقابت با اردن هم به شکست تن داد.

تیم ملی فوتبال افغانستان در سومین رقابت راهیابی به جام ملت های آسیا، سه شنبه شب ۴-۱ به اردن باخت.

ملی پوشان افغان با دو باخت و یک مساوی در رقابت های رفت، تاهنوز تنها یک امتیاز داشته و در قعر جدول گروهی قرار دارند.

آرایش دفاعی و خط میانۀ فیتسر، مربی آلمانی تیم ملی فوتبال افغانستان کارگر نیافتاد و در ۴۵ دقیقۀ میدان نخست بازی، سه بار دروازۀ افغانستان باز شد.

نخستین گول اردن در دقیقۀ ۲۴ بازی توسط سید مرجان وارد گول افغانستان شد. دومین گول را اودَی السیفی در دقیقۀ ۳۳ وارد دروازه کرد و گول سوم اردن هم توسط یاسین البخیت با یک ضربۀ پنالتی به ثمر رسید.

نیمۀ دوم بازی را ملی پوشان افغان با سه گول عقب، آغاز کردند. روال بازی آنچنانیکه انتظار برده می شد شدت نگرفت و حتی پاس ها پیش از رسیدن به هم تیم های افغان شانُ از نیمۀ راه توسط بازیکنان اردنی ربوده می شد.

تیم اردن که لباس سفید به تن داشتند، در نیمۀ دوم نیز تلاش کردند تا دروازۀ افغانستان را بگشایند اما در ۴۵ دقیقۀ نیمۀ دوم بازی تنها در دقیقۀ ۸۹ بازی موفق شدند، این هدف خود را عملی سازند.

اوتو فیستر، مربی تیم ملی فوتبال افغانستان حین صحبت به اعضای تیم
اوتو فیستر، مربی تیم ملی فوتبال افغانستان حین صحبت به اعضای تیم

تنها گول افغانستان را حمزه امیری با یک ضربۀ پنالتی وارد دروازۀ اردن کرد اما قبل از آن فرشاد نور نتوانست یک پاس زیبای فیصل شایسته، کپتان تیم ملی را وارد دروازۀ اردن سازد.

در ترکیب امروزی تیم ملی فوتبال افغانستان اویس عزیزی (دروازه بان)؛ میلاد انتظار، اسلام الدین امیری، مسیح سیغانی و شریف محمد (مدافعین)، عباسین علی خیل و بنیامین نجم (خط نیمه دافعی)؛ بلال آرزو، فرشاد نور و مصطفی زازی (خط میانه) و ذبیر امیری (مهاجم) شامل بودند.

در این گروه، تیم اردن با سه رقابت دو برد و یک مساوی ۷ امتیاز دارد؛ ویتنام پس از سه رقابت یک برد و دو مساوی ۵ امتیازه است؛ حالانکه کمبودیا در سه رقابت به یک پیروزی دست یافته و دو بار هم شکست خورده و ۳ امتیاز دارد.

تیم ملی فوتبال افغانستان تا کنون تنها با ویتنام ۱-۱ مساوی کرده؛ ۱-۰ به کمبودیا باخته و ۴-۱ هم به اردن رقابت را واگذار کرده است.

با توجه به یک امتیاز که تیم افغانستان دارد راهیابی به دور بعدی دشوار می نماید؛ چرا که تیم ویتنام در هر حالتی تلاش خواهد کرد در دور برگشت رقابت با کمبودیا را برنده شود و کم از کم در برابر افغانستان به تساوی دست یابد.

حالانکه تیم افغانستان برای راهیابی به جام ملت های آسیا، باید هر سه رقابت باقیماندۀ خود را ببرد یا کم از کم ویتنام و کمبودیا را شکست دهد و تلاش کند در برابر اردن نتیجۀ بهتری کسب نماید.

بحران و آشفتگی در تیم ملی

تیم ملی در چهار رقابت اخیر به شمول سه بازی رسمی و یک رقابت دوستانه، نتیجۀ خوبی به نمایش نگذاشته و آرایش تیم در هر بخش ضعیف به نظر می رسد.

در ترکیب تیم بازیکنانی به چشم می خورند که در گذشته از تیم استعفا کرده بودند و برخی از ملی پوشان و اعضای کادر فنی، با حضور آنان در تیم مخالفت و یا کم از کم رضایت ندارند.

روح الله رستگار، مربی تیم فوتبال ساحلی افغانستان در یک شبکۀ تلویزیون محلی افغانستان، بدون اینکه مشخصاً از کسی نام ببرد، برخی از اعضای فدراسیون و بازیکنان تیم ملی را به "نفاق پراگنی" در میان تیم متهم کرده گفت که در "مرحلۀ حساس در کنار تیم نمی ایستند".

این درحالیست که علی عسکر لعلی، مسوول برنامه های تیم ملی فوتبال افغانستان، در ترکیب این تیم که باید به اردن می رفت، حضور نداشت. وقتی از وی پرسیدم که احتمالاً سخنان آقای رستگار متوجه شما است و پاسخ تان در این رابطه چیست گفت "در تیمی که رفیق بازی باشد من نمی خواهم باشم. تیم ملی تیم ملت ما است نه تیم یک شخص".

آقای لعلی ادعا می کند که کدر فنی کنونی به شمول آقای فیستر، مربی تیم به بازیکنانی اجازۀ میدان داده اند که کمتر تمرین داشته و در شش ماه اخیر حتی بیش از دو بار در یک رقابت شرکت نکرده است.

اگر کادر فنی تیم ملی فوتبال افغانستان بتواند شیرازۀ در هم پاشیدۀ تیم ملی را سر و سامان دهد؛ راهیابی به عنوان تیم دوم این گروه به جام ملت های آسیا ۲۰۱۹، هر چند دشوار می نماید؛ اما، دور از امکان نیست.

جریان تمرین اعضای تیم ملی فوتبال افغانستان
جریان تمرین اعضای تیم ملی فوتبال افغانستان

اما، رئیس برنامه های تیم ملی فوتبال افغانستان می گوید ""با وضعیتی که تیم دارد و با جدول مسابقات پیشرو خیلی ضعیف به نظر می رسد" تیم بتواند به دور بعدی صعود کند. علی عسکر لعلی گفت " تیم متاسفانه با موجودیت انوش دستگیر چنان صدمه برداشته است که ترمیم آن زمانگیر است و در یک ماه امکان پذیر نیست".

علی عسکر لعلی می گوید با توجه به قرار دادی که فدراسیون با فیتسر آلمانی بسته است "صلاحیت انتخاب بازیکنان و کادر فنی را عام و تام دارا می باشد".

اما آقای لعلی تاکید کرد که برای بیرون رفت از بحران کنونی "باید فیستر و انوش کنار زده شوند، با بازیکنان اصلی تیم صحبت شود و کسی که از تیم شناخت خوب دارد موقتاً رهبری تیم و ترمیم آن را به دوش گیرد".

باوجود تلاش های فراوان نتوانستیم نظر انوش دستگیر، کمک مربی تیم ملی فوتبال افغانستان را در رابطه کسب کنیم.

رئیس برنامه های تیم ملی فوتبال افغانستان حضور اسلام امیری، کپتان پیشین تیم ملی را در ترکیب تیم ملی به باد انتقاد گرفته آن را یکی از دلایل آشفتگی موجود در تیم ملی عنوان کرد و گفت "او (امیری) باید کنار گذاشته شود تا در درون تیم آرامش برگردد".

اسلام امیری، حشمت، فرهاد و بلال آرزو دو سال پیش حین سفر با تیم ملی در تاجکستان، ادعا کرده بودند که تیم به "چندین گروه" تقسیم شده و استعفای شان را از تیم ملی اعلام کرده بودند.

XS
SM
MD
LG