لینک های دسترسی

Breaking News

تنها ۱۳ هزار بانو در میان یک میلیون ورزشکار در افغانستان


زنان ورزشکار از نبود امکانات و مربی ورزیده شاکی اند
زنان ورزشکار از نبود امکانات و مربی ورزیده شاکی اند

کمیته ملی المپیک افغانستان در نظر دارد تا سال ۲۰۲۰ میلادی شمار ورزشکاران زن را برابر ورزشکاران مرد بسازد.

فهیم هاشمی رئیس کمیته ملی المپیک افغانستان این مطلب را در کنفرانس ملی زنان و ورزش بیان کرد که به منظور پیشرفت ورزش و پیدا کردن راه حل برای مشکلات ورزشکاران در کابل برگزار شده بود.

ورزشکاران زن از سراسر افغانستان در این کنفرانس دوروزه شرکت کرده بودند، اما هیچ قانونگذار زن از شورای ملی در این رویداد شرکت نکرده بود. رولا غنی بانوی نخست افغانستان نیز دعوت شده بود اما جای وی نیز خالی بود.

آقای هاشمی گفت که تساوی جنسیتی و سهم دادن هربیشتر بانوان در ورزش یکی از اهداف اساسی و ماموریت مهم کمیتۀ ملی المپیک افغانستان است.

برگزاری این کنفرانس ملی از سوی بانوان ورزشکار استقبال فراوان شد و در ضمن آنان خواستار سسهم داشتن در رده های رهبری ورزش در کشور نیز شدند.

صدیقه نورستانی رئیس فدراسیون کوهنوردی افغانستان که خود از سال ۲۰۰۵ به اینسوبه این ورزش رو آورده است، حضور زنان و دختران را در رهبری فدراسیون های ورزشی کمرنگ می خواند.

خانم نورستانی به صدای امریکا گفت، زمانیکه یک زن در مقامی در المپیک برسد با "خشونت" و "تهدید" روبرو می شود و تلاش صورت می گیرد که وی از آن مقام کنار رانده شود. او می گوید که یک "جمع پنج نفری" نباید ورزش را در افغانستان مدیریت کند بلکه "جمع بسیار عظیمی" باشد.

شماری از زنان ورزشکار چون سروناز از ولایت غور نیز از برخورد دوگانه با ورزشکاران زن شاکی اند. او می گوید که ورزشکاران زن به ویژه در ولایت ها میدان های ورزشی و مربیان مسلکی ندارند.

نخستین کنفرانس ملی زنان و ورزش در حالی درکابل برگذار می شود که از سال ۱۳۸۲ خورشیدی تا کنون دختران ورزشکار افغان در رقابت های مختلف ورزشی در خارج ۱۸۴ مدال را برای کشور شان کمایی کرده اند.

هم اکنون نزدیک به یک میلیون نفر در افغانستان ورزش می کند که در آن میان ۱۳ هزار زن و دختر نیز شامل اند. از میان زنان و دختران ورزشکار ۸۶۳ تن آنان در تیم های جوانان و نوجوانان عضویت دارند.

XS
SM
MD
LG