لینک های دسترسی

Breaking News

ستره محکمه ادامۀ کار غنی را تا برگزاری انتخابات تایید کرد


یک مقام‌ حکومت افغانستان گفته است که ستره محکمۀ این کشور ادامۀ کار رییس جمهور محمد اشرف غنی را تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری تایید کرده است.

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان که قرار بود در ۳۱ حمل ۱۳۹۸ خورشیدی برگزار شود، با بیش از پنج ماه تاخیر، انتظار می رود که در ششم میزان ۱۳۹۸ برگزار شود.

در همین حال، شاه حسین مرتضوی، معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان با ارسال بیانیه‌ای به رسانه‌ها، گفته است که هنوز شش ماه دیگر برای کامل شدن دوره پنج ساله حکومت، باقی مانده است.

آقای مرتضوی افزوده است که افغانستان در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۴ میلادی نیز با چنین مشکلی مواجه شده بود که با تفسیر قانون اساسی "این موضوع حل شد".

بربنیاد قانون اساسی افغانستان، دورۀ کاری رییس‌جمهور پنج سال است که در اول ماه جوزای سال پنجم - بعد از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری - به پایان می‌رسد.

قانون اساسی افغانستان هم‌چنان حکم می‌کند که انتخابات ریاست‌جمهوری باید ۳۰ یا۶۰ روز پیش از ختم کار رییس‌جمهور برگزار شود.

جنجال‌های پسا انتخابات میان محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۴ افغانستان سبب شد که حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین آن کشور برای چندین ماه، فراتر از میعاد قانونی اش، در قدرت باقی بماند.

این در حالیست که ۱۱ نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان با نشر اعلامیۀ مشترک گفته اند که ادامۀ فعالیت حکومت وحدت ملی، پس از اول جوزای سال روان خورشیدی، "نامشروع و غیرقانونی" است و بر اساس این اعلامیه "تیم‌های انتخاباتی به هیچ عنوان ادامه کار حکومت را نمی‌پذیرند".

فرامرز تمنا، نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۸ افغانستان به صدای امریکا گفت که ستره محکمه تحت فشار ریاست جمهوری، بر ادامه کار حکومت وحدت ملی، حکم داده است.

XS
SM
MD
LG