لینک های دسترسی

Breaking News

فعالان مدنی: طالبان مرکز ولایت فراه را محاصره کرده اند


نفوذ گسترده افراد طالبان به ولسوالی ها و قریه‌های نزدیک به مرکز شهر فراه، با نگرانی شدید فعالان مدنی و اعضای شورای ولایتی فراه همراه شده است.

فعالان مدنی ولایت فراه می گویند هر شب چندین پسته امنیتی قوای افغان به دست طالبان سقوط می کند و ده ها سرباز افغان کشته و زخمی می شوند.

آنها می گویند که طالبان به کمک شبکه های استخباراتی کشورهای همسایه به دروازه های شهر فراه رسیده اند و اگر حکومت مرکزی به این موضوع توجه نکند، احتمال آن می رود که این شهر به دست طالبان مسلح سقوط کند.

جمیله امینی، یک تن از اعضای شورای ولایتی فراه، می گوید که هم اکنون بیشتر راه‌های مواصلاتی به شهر و ولسوالی‌های ولایت فراه از سوی افراد طالبان کنترول می‌شود.

خانم امینی می گوید تنها در جریان ۲۴ ساعت گذشته نه سرباز پولیس ملی در این ولایت کشته و چهار تن دیگر زخمی شده اند.

جمیله امینی گفت "پنج نفر شهید در پسته امنیتی ریگی که مربوط به مرکز شهر فراه است به همراه دو زخمی داشتیم و زمانیکه یک رنجر پولیس به کمک آنها می روند که یک کارمند جنایی و یک کارمند جنایی شهید می شوند و در منطقه گجگین ولسوالی پشت رود که جنگ شدید جریان داشت یک پولیس شهید داشتیم و چهار نفر زخمی شدند و روز دوشنبه صبح ساعت ده نیز یک سرباز پولیس با تفنگ دوربین دار و مجهز به لیزر در منطقه مسجد سفید پسته شمالگاه که مرکز شهر فراه است نیز کشته شد و متاسفانه باید بگویم که شهر فراه در محاصره طالبان است."

فعالان مدنی ولایت فراه نیز می گویند هر شب چندین پسته امنیتی سربازان افغان در ولسوالی ها و شهر فراه به کنترول افراد طالبان افتاده و شمار زیادی از سربازان امنیتی افغان کشته و زخمی می شوند.

داکتر همایون شهید زاده، یک فعال مدنی ولایت فراه، با متهم کردن مقام های محلی و امنیتی این ولایت به بی تفاوتی در قبال تامین امنیت جان شهروندان فراه خواهان برکناری آنها است.

آقای شهید زاده گفت "وضعیت امنیتی فراه بیش از حد بحرانی است، طالبان به دروازه شهر رسیده اند، پسته های داخل شهر و نواحی را سقوط داده اند و هر شب ۱۵ تا ۲۰ سرباز پولیس در فراه کشته می شوند و اسلحه و مهمات به دست مخالفین قرار می گیرد و متاسفانه که والی، رئیس امنیت ملی و قوماندان امنیه فراه درگیر یک فساد مافیایی شده اند و هیچ برنامه ای و تدابیری در زمینه امنیتی فراه ندارند و صدا و خواست ما از حکومت وحدت ملی اینست که هر چه زودتر در رهبری اداره محلی در فراه تغییرات بیاورند."

حمله طالبان با حمایت ایران و پاکستان

محمد یونس رسولی، معاون والی فراه، نیز تایید می کند که طالبان با کمک شبکه های استخباراتی کشورهای همسایه ایران و پاکستان، مناطق مختلف این ولایت را محاصره کرده و در جنگ با قوای افغان استند.

آقای رسولی می گوید که اگر حکومت مرکزی بزودی نیروهای امنیتی بیشتری به این ولایت اعزام نکند، احتمال سقوط این ولایت به دست طالبان مسلح زیاد است.

محمد یونس رسولی گفت "وضع امنیتی بسیار شکننده است، ضرورت به نیروی امنیتی، تسلیحات و امکانات سقیله داریم، نیروی امنیتی کمتر داریم چون هر روز کشته می شوند و سلاح های دوربین دار روسی، ایرانی، پاکستانی در فراه زیاد به دسترس هراس افگنان است خصوصا سلاح ها و امکانات پاکستانی بسیار زیاد و بی حد است و بیداد می کند، همچنان بر اساس گزارشات نیروهای امنیتی ما از ایران همکاری های بسیار زیادی برای طالبان وجود دارد و ولایت فراه در حالت یک بحران، سقوط و فاجعه است و نمی توانیم آنرا انکار کنیم."

پیش از این نیز جنرال معروف فولاد، قوماندان امنیه ولایت فراه در گفتگو با خبرنگار رادیو آشنا صدای آمریکا از حضور بیشتر از شش هزار تن از مخالفین مسلح دولت در ولایت غربی فراه خبر داده بود و خواهان اعزام نیروهای امنیتی بیشتر برای مقابله با هراس افگنان در این ولایت شده بود.

ولایت فراه در همجواری با ولایت هلمند و ولسوالی ناآرام شیندند هرات است که طالبان در آن حضور چشمگیر دارند.

XS
SM
MD
LG