لینک های دسترسی

Breaking News

کرزی: حملات خشونت بار در اختیار خود طالبان نیست


طالبان می گویند از بم گذاری ها و حملات انتحاری که بنام آنان صورت می گیرد، بی خبرند اما بعضی مقام های افغان به این باور اند که اگر طالبان از فعالیت های شان بی خبراند، به چه دلیلی پس از هر حمله بم گذاری یا انتحاری در افغانستان، این گروه مسوولیت آن را به دوش می گیرند.

حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان امروز جمعه گفته است که طالبان به وی اطلاع داده اند که این گروه از انفجارات وقتل هایی که بنام طالبان صورت می گیرد، بی خبر اند.

آقای کرزی گفته است: "طالبان چند روز قبل اطلاع داده اند که مطلقاً بی اختیار اند و گویا از انفجار ها و قتل هایی که صورت می گیرد و به نام طالبان اعلان می شود، بی خبر اند."

بعضی مقام های افغان و تحلیلگران سیاسی همواره پاکستان در پشت صحنه سازمان دهی حملات طالبان در افغانستان مقصر می دانند. پاکستان این ادعاها را مکرراً مردود دانسته است.

اظهارات رئیس جمهور افغانستان در مورد عدم اختیار در حملات خشونت بار در حالی بیان شده است که وی به زودی سفری به پاکستان خواهد داشت. احتمالاً هیات شورای عالی صلح در این سفر وی را همراهی کند.

رئیس جمهور کرزی همچنان افزوده است که اگر طالبان از خود اختیار دارد یا خیر، حکومت افغانستان به تلاش های خود به خاطر صلح ادامه می دهد.

تلاش انتخاباتی حامد کرزی

اما بعضی تحلیلگران مثل محمود صیقل، معین پیشین وزارت خارجه افغانستان می گوید که جای شکی نیست که در طراحی گروه های مسلح مخالف افغانستان خارجی ها نقش داردکه بیشتر نام پاکستان درآن مطرح می شود.

آقای صیقل معتقد است از دو دهه به این سو موجودیت، تشکیلات و رهبری طالبان مبهم باقی مانده است و گاهی گاهی نیز بنام طالب کاری های صورت گرفته است اما سخنان آقای کرزی در این مقطع زمان، آخرین تلاش های او را در زمینه تداوم قدرت به خصوص در ساحات جنوبی کشوردر انتخابات ریاست جمهوری را نشان می دهد.

محمود صیق می گوید:
"گفته های آقای کرزی به طوری که بیان شده است، واقعیت ندارد . تلاش های آقای کرزی برای بقا در قدرت است. او تلاش می کند تا حمایت طالبان را از خود کند و حتی وزیران وی بارها طالبان را برائت دادند و بار ها بیان داشته اند که طالبان مکاتب را نمی نمی سوزاند. این خود نشان دهند تمایت میان ارگ و طالبان می باشد و حتی دیدگاه های ارگ طالبانی گردیده و آنان به گونه می خواهند تا فعالیت های طالبان را توجیه کنند."

در همین حال، اسماعیل قاسمیار، عضو شورای عالی صلح افغانستان می گوید این شورا همیشه تلاش می ورزد که مخاطب شان طالبان افغان باشند تا صلح عادلانه و پایدار را در افغانستان حاکم سازیم.

آقای قاسمیار می افزاید که جای شکی نیست که رهبری طالبان افغان در آن سوی سرحد، یعنی پاکستان می باشد.

اسماعیل قاسمیار می گوید:
"پدیده طالب و مخالف مسلح یک پدیده پیچیده و تنیده در منطقه و فراتر از آن است که خود موجود مرکبی است که دارای یک بُعد نیست بیلکه چندین بُعد را در بر دارد. منافع مختلف کشورها در خاک ما در تضاد قرار دارد که هر کدام اجندای پنهانی و آشکارا خود را دارد. اگر طالبان از بی اختیاری خود سخن می گویند آنان می توانند با همبستگی محکم از این بی اختیاری نجات یابند."

شاه گل رضایی، وکیل مردم غزنی در ولسی جرگه می گوید آقای کرزی می خواهد به نحوی چراغ سبزی را به طالبان نشان دهد و آنان را از جنایاتی که مرتکب شده اند، تبرئه کند اما اینکه طالبان از فعالیت های دهشت افگنی اظهار بی اختیاری می کنند امری واضح است، زیرا پاکستان رهبری آنان را در دست دارد.

خانم رضایی می گوید:
"عملکرد طالبان، اتخاذ سیاست ، ایجاد دفتر طالبان در قطر و تمامی پالسی های که از سوی طالبان گرفته می شود، به پیشتبانی برخی از کشور های منطقه و همسایه های افغانستان صورت می گیرد اما با این حرف های رئیس جمهور کرزی موافق نسیتم که گویا طالبان می گویند که این حملات از آدرس آنان صورت نمی گیرد. اگرطالبان حملات انتحاری و انفجارت را به عهده نمی گیرند چرا بعد ازبعضی فاجعات ، طالبان مسولیت را به دوش می گیرند."

خانم رضایی می گوید اگر طالبان فعالیت های دهشت افگنی را نمی پذیرند باید آنان از طریق رسانه های افغانستان باید این چنین فعالیت های را تقبیح کنند.

این عضو ولسی جرگه می گوید افرادی که به رئیس جمهور افغانستان چنین اطمینان دهی می کنند، احتمالا افرادی اند که با طالبان نزدیک اند.

در همین حال، سازمان ملل متحد اخیراً با نشر گزارشی بیشترین رقم تلفات غیر نظامیان را که در جریان حملات انتحاری و بم های تعبیه شده در کنار سرک کشته و زخمی می گردند به طالبان نسبت می دهد.
XS
SM
MD
LG