لینک های دسترسی

Breaking News

کرزی: طالبان می توانند در انتخابات کاندید شوند


رئیس جمهور افغانستان می گوید امنیت کشورش از سه دهه به این طرف از بیرون مرز های افغانستان تخریب شده و راه بیرون رفت از این چالش ها هم باید در بیرون از این کشور جستجو گردد.

حامد کرزی که امروز در نشستی به سوالات جوانان در مورد امضای پیمان امنیتی با امریکا و شرایط افغانستان برای امضای این پیمان صحبت می کرد گفت هیچ عوامل داخلی در جنگ افغانستان نقش ندارد.

رئیس جمهور افغانستان می گوید: "چون عوامل نا امنی بیرون است راه حل اش هم فقط بیرونی شده می تواند و با بیرون شده می تواند امریکا برای جنگ با تروریزم که افغانستان را نا امن کرده و از آنجا آنها نا امن شده آمدن پس ما کامیابی اش را می خواهیم و تعریف درست تروریزم را می خواهیم."

حامد کرزی می گوید در مذاکراتی که روی پیمان امنیتی با امریکا دارد هنوز روی تعریف درست تروریزم که امنیت در افغانستان را به چالش کشیده به توافق نرسیده است و بحث های جدی در این مورد در مذاکرات پیمان امنیتی با امریکا ادامه دارد.

آقای کرزی افزود:
"آیا تجاوز این است که از یک همسایه ما با توپ، تانک و طیاره و عسکر شان به افغانستان بیایند و یا تجاوز آن هم است که یک کسی را مخفی روان کنند که بم ها به دورش بسته است و در شهرها و دهات ما منفجر کند و اطفال ما را بکشد ایا این هم تجاوز است یا نی، ما این عمل دومی را هم که ظاهراً تروریستی است تجاوز میدانیم، امریکا در این مورد در تعریف هنوز با ما به تفاهم نرسیده است."

رئیس جمهور می گوید تامین امنیت و رسیدن به صلح در افغانستان از اساسی ترین شرایط افغانستان برای امضای پیمان امنیتی با امریکا است.

رئیس جمهور افغانستان همچنان یک بار دیگر گفت طالبان که فریب خارجی ها را خورده اند دشمن افغانستان نیستند و گفت طالبان می توانند از طریق شرکت در انتخابات در پروسه سیاسی و قدرت سهیم شوند.

حامد کرزی می گوید: "یک حکومت میخواهیم خدا کند از هر کس که باشد، یک حکومت باشد دو نی، طالب را هم خدا بیاورد، بیاید شش ماه بعد انتخابات است به ریاست جمهوری کاندید بدهند ببرند رای مردم را، حکومت خود را جور کنند هر کس دیگه هم که می خواهد، اگر سیاست و قدرت می خواهند راهش، رای مردم است."

رئیس جمهور افغانستان همپنان یک بار دیگر اطمنان داد که انتخابات در افغانستان بر گزار می شود. اما وی موجودیت تهدید در راه انتخابات را رد نکرد.
XS
SM
MD
LG