لینک های دسترسی

Breaking News

'طالبان در قطر مذاکره خواهند کرد'


در تلاش جدید برای پیشبرد روند صلح و مذاکره با طالبان شماری از اعضای پیشین گروه طالبان نشستی را در قطر برگزار کردند تا آدرسی را برای تماس با طالبان مشخص کرده و از آن طریق مذاکرات را به پیش ببرند.

ملا عبدالسلام ضعیف، سفیر رژیم طالبان در اسلام‌آباد، مولوی وکیل‌ احمد متوکل، وزیر خارجه طالبان و وحید مژده، از کارمندان ارشد وزارت خارجه در رژیم طالبان، هفته گذشته سفری به قطر داشتند.

نشست تازه در قطر
وحید مژده می گوید که آنان به دعوت یک موسسه تازه بنیاد قطر بنام "مجمع روابط بین المللی عرب" با پنج نفر دیگر در این نشست شرکت کرده بودند. آقای مژده دو تن از اشتراک کنندگان این نشست را داکتر قیوم مهمند از مالیزیا و داکتر قیوم کوچی از ایالات متحده معرفی کرد.

به گفتۀ آقای مژده موضوع محوری این نشست از سرگیری مذاکرات میان طالبان و امریکا و بحث در مورد مشکلات سر راه مذاکرات صلح بود.

این کارشناس می گوید قطر یگانه جایی است که می توان مذاکرات سریع صلح را از آن سراغ داشت، از اینرو به باور وی، امریکایی ها در صدد بودند که قطر را به عنوان آدرسی برای تماس با طالبان رسمیت ببخشند. وحید مژده می گوید که افراد شرکت کننده در این نشست همه دپلومات های رژیم طالبان اند که از نظر سیاسی، فهم و صلاحیت مذاکره را دارند.

پاکستان و روند صلح
آقای مژده همچنان افزود که این سفر ارتباطی به تلاش های شورای عالی صلح نداشته و نیز تماسی، پیش یا پس از این سفر با شورای صلح برقرار نشده است. آقای مژده می گوید "شورای عالی صلح بیشتر به پاکستان توجه دارد. اما متاسفانه یک حرکتی از جانب پاکستان از مدت ها پیش به شکل خزنده آغاز شده که میخواهند دفتر قطر را تضعیف کنند زیرا پاکستانی ها آنرا دور از دسترس خود میبینند و فکر میکنند که امریکا با گشایش دفتر قطر پاکستان را بای پاس می کند. من این سخنان را از خود جنرال حمید گل شنیده ام."

سید انتظار خادم، مشاور ارشد دارالانشای شورای عالی صلح می گوید که این ادعای آقای مژده صحت ندارد. او می افزاید که شورای عالی صلح در تلاش است تا از هر طریق ممکن صلح و ثبات را در افغانستان تامین کند.

آقای خادم می گوید که یکی از پیش شرط های حکومت افغانستان انجام مذاکرات در هر یک از کشور های اسلامی است.

عدم مشارکت فراگیر
وحید مژده می گوید که از شورای کویته و یا حزب اسلامی گلبدین حکمتیار کسی در سمپوزیم قطر حضور نداشت و کسی به نمایندگی از ایالات متحده هم در این جمع نبود. او افزود که شماری از دپلومات های خارجی در این نشست حضور داشتند که وی از بردن نام شان پرهیز کرد.

آقای مژده می گوید که پس برگشت به کابل با شماری از مامورین خارجی و یوناما در کابل در مورد نشست دوحه دیدار و گفتگو کرده است.

ملا محمد عمر، رهبر طالبان نیز در پیام مبارکی عید قربان گفته بود که آن گروه به تلاش های سیاسی خود با درنظر داشت مصالح اسلامی، جهادی و ملی با خارجی ها عمل می کنند.
  • 16x9 Image

    ژیلا سمیعی - واشنگتن

    گوینده، مجری و تهیه کننده پیشین در رادیو کابل که بیشتر از ده سال است در بخش دری رادیو آشنا صدای امریکا، ایفای وظیفه می کند.

XS
SM
MD
LG