لینک های دسترسی

Breaking News

طیب آغا: ملا منصور اشتباهات تاریخی کرده است


با تایید خبر مرگ رهبر طالبان، مذاکرات صلح میان آن گروه و حکومت افغانستان متوقف شد
با تایید خبر مرگ رهبر طالبان، مذاکرات صلح میان آن گروه و حکومت افغانستان متوقف شد

رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر استعفا داد و با نشر یک بیانیۀ انشعاب درونی گروه طالبان را انتقاد کرده است.

سید طیب آغا در استعفانامه اش گفته است که پنهان نگهداشتن مرگ ملا عمر برای بیش از دو سال و انتخاب جانشین وی در بیرون از افغانستان اشتباهات تاریخی بود.

آغا با اشاره به حکومت های پیشین افغانستان که طرح آن در بیرون ریخته شده بود، تاکید کرده است که رهبری طالبان باید در داخل افغانستان انتخاب می شد.

ادعای طیب آغا برداشت عامه را قوت می بخشد که گویا ملا اختر محمد منصور، رهبر جدید طالبان، به حمایت پاکستان برگزیده شده است. بیانیۀ آغا همچنان حاکی است که نمایندگان ارشد سیاسی طالبان از مرگ رهبرشان آگاه نبودند.

طیب آغا گفته است که از آغاز سال ۲۰۱۳ به بعد هیچگونه پیام صوتی از ملا عمر دریافت نشده است. او افزود که بار بار از رهبر فقید طالبان خواسته شده بود که برای رفع تشویش مردم یک پیام صوتی بفرستد، اما از آدرس وی گفته شده بود که به چنین پیامی نیاز نیست.

سید طیب آغا در این نامه خود را فرد نزدیک به رهبر پیشین طالبان خوانده و گفته است از این پس در هیچ گونه تصمیمگیری طالبان نقش نداشته و هرگونه نشست به نمایندگی از طالبان را با نمایندگان افغان یا خارجی متوقف کرده است.

دفتر طالبان در قطر به رهبری طیب آغا، پس از برگزاری دور نخست گفتگوهای صلح میان نمایندگان حکومت افغانستان و طالبان اندکی فاصله گرفت. این گفتگوها به تاریخ ۷ جولای در شهر مری پاکستان برگزار شده بود.

مقام های افغان و پاکستانی می گویند که نمایندگان طالب با تایید ملا منصور که در آن وقت به صفت معاون ملا عمر در امور سیاسی و نظامی کار می کرد، به نشست مری اعزام شده بودند.

XS
SM
MD
LG