لینک های دسترسی

Breaking News

شیوۀ جدید جنگ طالبان، استخدام گروه های جنایتکار


بیکاری عمده ترین عامل پیوستن افراد به گروه طالبان خوانده شده است.
بیکاری عمده ترین عامل پیوستن افراد به گروه طالبان خوانده شده است.

طالبان برای کشتن هر منسوب پولیس افغانستان مبلغ یک صد هزار افغانی جایزه می دهند.

مجید روزی، قوماندان امنیۀ هرات به رادیوآشنا گفت یک گروه جنایتکار حرفه یی بازداشت شده که در گذشته نیز به ترور و کشتار افسران پولیس دست یازیده است، این مطلب را در جریان اعترافات شان به مقامات امنیتی آن ولایت بیان داشته اند.

آقای روزی گفت"بازداشت شدگان اعتراف کرده اند که از طرف گروه طالبان تحت رهبری حاجی وزیر تمویل می شدند و در بدل کشتن هر منسوب پولیس در هرات مبلغ یک صد هزار افغانی پول می گرفتند."

ولایت هرات در گذشته نیز شاهد اختطاف، کشتارهای هدفمند مقامات و فعالیت طالبان بوده است اما استخدام گروه های جنایتکار از سوی طالبان به منظور کشتن افراد پولیس پیشینه نداشته است.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان نیز در صحبت های روز پنجشنبه اش در جلال آباد از "تغیر شیوۀ جنگ" در آن کشور سخن رانده گفت "مخالفین توان برخورد رویاروی با نیروهای امنیتی را ندارند، به همین منظور افراد ملکی را هدف قرار می دهند."

منبع تمویل کنندۀ طالبان

اما، در این مقطع زمانی که مقامات حکومت افغانستان به منظور آغاز عملی مذاکرات صلح با طالبان، سفرهای متعددی به پاکستان داشته و تلاش کرده اند پای عربستان سعودی و حتی چین را نیز در این میان دخیل سازند، طالبان چگونه قادر می گردند در بدل کشتن افراد پولیس"یک صدهزار افغانی پول نقد" بپردازند؟

عبدالهادی خالد، معین پیشین وزارت داخلۀ افغانستان می گوید که جنگ در آن کشور ابعاد مختلف گرفته و تضاد ها و سیاست های دراز مدت منطقۀ یی و جنگ های داخلی پی در پی، سبب شده دامنۀ جنگ ادامه یابد.

آقای خالد، پول وافر سرازیر شده از کشت و فروش مواد مخدر را یکی از منابع عمدۀ تمویلی گروه طالبان در افغانستان عنوان کرده گفت که افغانستان و کشور های بین المللی در مبارزه علیه مواد مخدر "ناکام مانده" و از سوی در کنفرانس توکیو، مواد مخدردر ۲۱ اولویت توسعه یی افغانستان - به مثابۀ یک تهدید و چالش اقتصادی، سیاسی و اجتماعی افغان ها مطرح نشد."

آقای خالد می افزاید که پاکستان و احزاب بنیادگرا در آن کشور، از سوی دیگر، این جنگ را در افغانستان تمویل و تغذیه می کنند.

به گفتۀ این کارشناس مسایل سیاسی "علی الرغم تبارز تمایل حکومت ملکی پاکستان (برای ایجاد صلح در افغانستان)، افسران نظامی آن کشور تا هنوز هم خواب کنترول افغانستان را در سر می پرورانند."

استفاده از شیوۀ مافیایی

حملات انتحاری، ماین گزاری ها و حملات گروهی بر پوسته های امنیتی افغان، شامل ستراتیژی فعالیت های طالبان بوده است مگر چه دلیلی بوده که طالبان در جنگ های خود از گروه های مافیایی استفاده می کنند.

معین پیشین وزارت داخلۀ افغانستان به این باور است که طالبان پابند هیچگونه میثاق های بین المللی نبوده و برای رسیدن به اهداف خود حتی به شیوه های مافیایی مبادرت می ورزند.

آقای خالد حملۀ انتحاری چند روز پیش جلال آباد را مثال داده می گوید "طالبان هربار افراد ملکی را هدف قرار می دهند اما بعداً مسؤولیت آن را برعهده نمی گیرند."

در گذشته های نزدیک نیز حملات انتحاری– مانند رویداد ۲۰۰۷ بغلان - در افغانستان رخ داده که تلفات سنگین غیرنظامیان را در خود داشته اما تا کنون هیچکس یا گروه مسؤولیت آن را برعهده نگرفته است.

اما، ادریس رحمانی، کارشناس مسایل افغانستان در امریکا به این باور است که جنگ در افغانستان تا زمانی نمی تواند خاموش گردد که برخی اعضای ناراضی از روند مصالحه در میان طالبان جبهه عوض کنند و تحت نام های دیگری - چون داعش - به جنگ در افغانستان ادامه دهند.

از سوی دیگر، به باور آقای رحمانی اگر سایر قدرت های منطقه چون هند و ایران، با نزدیک شدن اسلام آباد و کابل، منافع شان را در خطر ببیند به تمویل گروه های ناراضی طالبان خواهند پرداخت.

باتوجه به میزان بیکاری و نفوذ کشور های منطقه یی در جنگ روان افغانستان، استخدام این چنین گروه ها توسط طالبان مشکل تازۀ است که می تواند حکومت افغانستان را در مبارزه علیه گروه های مسلح مخالف در آن کشور به آزمون بکشد.

XS
SM
MD
LG