لینک های دسترسی

Breaking News

حمایت ناتو از قوای افغان تا ۲۰۲۰


مقامات افغانستان می گویند که تلاش دارند تا از طریق کمک های ناتو قوای هوایی خود را نیز بیشتر تقویت کنند.
مقامات افغانستان می گویند که تلاش دارند تا از طریق کمک های ناتو قوای هوایی خود را نیز بیشتر تقویت کنند.

حکومت افغانستان از تلاش و پیشنهاد نظامیان امریکایی مبنی بر ادامۀ کمک های پنج میلیارد دالری تا سال ۲۰۲۰ میلادی برای افغانستان استقبال می کند.

معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان گفت که پس از ائتلاف میان گروه طالبان و القاعده، حالا جامعه بین المللی انگیزۀ بیشتر دارد تا حکومت افغانستان را در عرصۀ مبارزه بر ضد دهشت افگنی بیشتر کمک کند.

شاه حسین مرتضوی به رادیوآشنا گفت که این کمک ها "هم برای طالبان و هم برای سایر گروه های دهشت افگن که درافغانستان می جنگند، نشان می دهد که کشورهای مختلف جهان درمبارزه علیۀ گروه های تروریستی درکنار مردم افغانستان است، هم دربخش حمایت های تجارتی و در سایربخشها."

اظهارات مقامات افغانستان یک روز پس از آن صورت می گیرد که جنرال اسکِپ دیوس، قوماندان نیرو های حمایت قاطع در افغانستان، در کابل طی کنفرانس خبری خواهان کمک سالانه پنج میلیارد دالری برای قوای افغانستان تا سال ۲۰۲۰ شد.

آقای دیوس همچنین گفته است که این موضوع در اجلاس ناتو که قرار است در اوایل ماه جولای در وارسا، برگزار گردد، مطرح خواهد شد.

به گفته وی توافق جدی موجود است تا کشور های عضو ناتو به کمک های شان برای نیرو های امنیتی افغان ادامه دهند.

در اجلاس مشابه سال ۲۰۱۲، اعضای ناتو توافق کردند با خروج قوای بین ا المللی از افغانستان، آهسته آهسته، کمک های مالی شان را برای افغانستان کاهش دهند.

جنرال سکیپ دیفیس
جنرال سکیپ دیفیس

اما جنرال دیوس می گوید که حالا شرایط نسبت به سال های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۴ تغییر کرده و نیاز است قوای افغانستان برای مدت زمان بیشتری مورد حمایت قرار گیرد.

در همین حال، تواب غورځنگ، سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان، در مصاحبۀ با رادیو آشنا گفت که ادامه کمک های جامعه بین المللی برای قوای امنیتی افغانستان، پیام واضحی برای گروه های دهشت افگن در آن کشور دارد.

آقای غورځنگ گفت "پیام واضح است که ما علیۀ دشمن خود یعنی دشمن افغانستان، دشمن متحدین ما که تروریزم است متحد هستیم و اردو و قوای مسلح افغانستان از همکاری همه جانبۀ کشورهای متحد ما برخورداراست."

در پهلوی تجهیز و آموزش قوای افغان، مقامات آن کشور تلاش دارند قوای هوایی افغانستان نیز تقویت بیشتر یابد.

آقای مرتضوی می گوید که در این راستا تلاش های حکومت افغانستان مستمر بوده و تا اندازۀ نتایج مثبت را در قبال داشته است.

در حال حاضر، قوای افغانستان از سوی جامعه بین المللی تمویل می گردد و تنها ایالات متحده، سالانه بیش از ۳.۵ میلیارد دالر برای نیرو های امنیتی افغانستان کمک فراهم می کند.

سایر کشور ها، سالانه حدود یک میلیادر دالر قوای افغانستان را کمکم می کنند. اما حکومت افغانستان فقط اندکی بیش از ۴۰۰ میلیون دالر هزینه مصارف قوای خود را تمویل می کند.

ادامۀ کمک ها و فساد گسترده در افغانستان

ادامه کمک ها برای قوای افغانستان در حالی مطرح می شود که اخیرا جان سِبکو، سر مفتش خاص ایالات متحده برای بازسازی افغانستان یا سیگار، به خبرگزاری رویترز گفته است که میلیارد ها دالر کمک امریکا در افغانستان ضایع شده در قسمت مصارف آن فساد صورت گرفته است.

پس از سقوط طالبان در اواخر ۲۰۰۱ میلادی، تنها امریکا ۱۱۳.۲ میلیارد دالر برای بازسازی افغانستان به مصرف رسانده که ۶۳.۹ میلیارد آن هزینۀ قوای امنیتی افغانستان شده است.

سیگار در گزارش های متعدد گفته است که سکتور امنیتی افغانستان نیز با فساد اداری ملوث است. شمار قوای امنیتی افغانستان حدود ۳۵۰ هزار می باشد، اما بر اساس گزارش ها، تعدادی از قوای امنیتی افغان بدون وجود فزیکی، معاشات آن به جیب افراد می رود.

اما میرزا محمد یارمند، معیین پیشین وزارت داخلۀ افغانستان در مصاحبۀ با رادیو اشنا صدای امریکا گفت که اگر حکومت افغانستان بخواهد، احتمال جلوگیری از فساد اداری در سکتور امنیتی آن کشور وجود دارد.

آقای یارمند گفت "ما باید درادارات سیستم الکترونیکی را نهادینه کنیم. ادارۀ جلب و جذب، کدرو پرسونل، مالی، تعلیم و تربیه و قطعات جزوتامهائیکه آنها فارغ می شوند و در آن قطعات موجود اند همه توسط روش الکترونیکی کاملاً مشخص میشوند. هرگاه فردی کشته می شود درهمان لحظه درصفحۀ دیتابیس ظاهرمیشود که فلان شخص کشته و یا شهید شد. همچنان اگرفردی زخمی میشود و یا از صف محاربه خارج میشود نشان میدهد که فلان شخص زخمی گردیده ویا از صف محاربه خارج شد."

مرزا محمد یارمند، معیین پیشین وزارت داخلۀ افغانستان
مرزا محمد یارمند، معیین پیشین وزارت داخلۀ افغانستان

معین پیشین وزارت داخلۀ افغانستان تاکید می ورزد که این موضوع باید طوری الکترونیک ساخته شود که به آن "دسترسی افراد یا قوماندان های مفسد قطع شود. زمانیکه قطع شد فساد از میان نیروهای امنیتی قطع می گردد."

در همین حال، علی نوری زاده، تحلیلگر مسایل بین المللی، می گوید که تلاش امریکا برای ادامه کمک برای افغانستان حدس و گمان های را نفی می کند که گویا جامعه بین المللی در حال فراموشی آن کشور است. این تحلیلگر همچنین می گوید که چنین تلاش ها برای گروه مسلح در افغانستان نیز پیام روشن دارد.

این درحالیست که حکومت افغانستان می گوید که برنامه های مشخص را با قوای ناتو تهیه کرده است تا کمک های آن سازمان حتی فراتر از سال ۲۰۲۰ برای افغانستان ادامه یابد.

در حال حاضر، عواید حکومت افغانستان سالانه حدود ۱.۸ میلیارد دالر امریکایی است و اگر این عواید در سال های آینده افزایش نیابد، قوای امنیتی آن کشور همچنان به کمک های جامعه بین المللی متکی خواهد بود.

اما معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان می گوید که حکومت افغانستان تلاش می کند از طریق آوردن اصلاحات به ویژه در ادارات عایداتی، عواید خود را افزایش داده و به تدریج، مصارف قوای خود را بر عهده گیرد.

  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG