لینک های دسترسی

Breaking News

کانگرس امریکا تمویل نشست مذاکره کنندگان طالبان را منظور نکرد


کانگرس ایالات متحده تامین مصارف ملاقات‌های مذاکره کنندگان گروه طالبان را رد کرده است.

وزارت دفاع ایالات متحده گفته است که برای تسهیل لوژستیک نشست‌های مذاکره کنندگان طالبان خواستار تخصیص بودجه شده بود، اما بر اساس اعلامیۀ پنتاگون که عصر پنج شنبه (۱۶ می) نشر شد "کانگرس امریکا این صلاحیت را به وزارت دفاع نداده است."

پیش از این کمیتۀ تخصیص مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده نیز در وبسایت رسمی مجلس ضمن ارایۀ ارقام منظور شدۀ بودجۀ وزارت دفاع امریکا نوشته بود که تمویل هرگونه مذاکراتی را که در آن حکومت افغانستان حضور نداشته و یا بر شرکت زنان در آن ممنوعیت وضع شده باشد، منظور نمی‌کند.

روزنامه امریکایی "هِل" به نقل از سخنگوی رئیس کمیته دفاع مجلس نمایندگان ایالات متحده گزارش داده که وزارت دفاع ایالات متحده این درخواست را در اوایل امسال مطرح کرده بود.

سخنگوی رئیس کمیته دفاع مجلس نمایندگان ایالات متحده گفت که با در نظرداشت حملات تهاجمی طالبان بر نظامیان امریکایی و عدم به رسمیت شناختن دولت افغانستان و حقوق زنان افغان توسط طالبان، این درخواست وزارت دفاع امریکا تخطی از مفاد قانونی است که حمایت مالی از گروه های دهشت افگن را منع می کند.

این درحالیست که ششمین دور مذاکرات میان زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور صلح افغانستان و گروه طالبان در دوحه، به تاریخ نهم ماه می پایان یافت.

خروج فوای خارجی از افغانستان، تضمین از اینکه از خاک افغانستان برای انجام حملات بر ضد امریکا استفاده نشود، آغاز مذاکرات بین الافغانی و آتش بس پایدار از مسایل مورد بحث در گفتگوهای آقای خلیلزاد با طالبان بوده است.

زلمی خلیلزاد تاکید ورزیده تا روی تمام این گزینه ها توافق صورت نگیرد، روی هیچ مسله ای توافق نمی شود.

اما گروه طالبان هنوز هم به حملات انتحاری و تهاجمی خود ادامه داده و حاضر به ملاقات مستقیم با حکومت افغانستان نشده اند.

حمایت مالی از نیروهای امنیتی

کمیتۀ تخصیص بودجه مجلس نمایندگان امریکا در وبسایت خود نگاشته است که در بودجۀ مبارزه جهانی علیه دهشت افگنی، مبلغ ۴.۵ میلیارد دالر به نیروهای امنیتی افغانستان اختصاص یافته است.

نیرو های امنیتی افغانستان، شدیداً به تمویل کشور های خارجی به ویژه ایالات متحده متکی می باشد.

این کمیتۀ مجلس نمایندگان همچنان مبلغ ۱.۳ میلیارد دالر را برای مبارزه علیه گروه داعش اختصاص داده است.

دونالدترمپ، رئیس جمهور این کشور خلافت خودخواندۀ گروه دولت اسلامی را شکست خورده اعلام کرده، اما جنگجویان آن گروه در عراق و فغانستان فعالیت داشته و مسوولیت حملات مرگباری را به عهده گرفته است.

به همین تازگی ها ابوبکر البغدادی، رهبر گروه داعش پس از پنج سال در یک پیام ویدیویی در وبسایت "الفرقان" ظاهر شد و در آن ویدیو رهبر داعش شکست در آخرین منطقه تحت تصرف خود را در سوریه قبول کرد و در مورد انفجارهای اخیر در سریلانکا هم صحبت کرد.

XS
SM
MD
LG