لینک های دسترسی

Breaking News

ملاقات هیئت افغان با رهبر محبوس طالبان


رنگین دادفر سپانتا، مشاور امنیت ملی افغانستان به آژانس ریوترز گفته است که یک هیئت افغان دو ماه پیش، با ملا برادر در پاکستان ملاقات کرده است.

گزارشات حاکی از آن است که مقامات افغان مذاکرات سری را با ملا برادر، یکی از رهبران ارشد طالبان که حالا در بند پاکستان است، انجام داده اند.

رسانه های پاکستانی قبلاً گزارش داده بودند که مقام های آن کشور در مورد آزادی ملابرادر، غور می کنند.

رنگین دادفر سپانتا، مشاور امنیت ملی افغانستان به آژانس ریوترز گفته است که یک هیئت افغان دو ماه پیش با ملا برادر در پاکستان ملاقات نمود.

آقای سپنتا مشخص نساخته است که آیا هیئت یاد شده با ملا برادر در زندان ملاقات کرده است یا جای دیگری، اما از ادامه گفتگو های صلح حرف زده است.

حوا علم نورستانی، یک عضو شورای عالی صلح، به رادیو آشنا گفت که گفتگو با ملا برادر می تواند تماس های صلح را در افغانستان تقویت کند.

ملابرادر درسال ٢٠١٠ در شهر کراچی پاکستان توسط سازمان استخبارات آن کشور ( آی اس آی) گرفتار شد.

چنین باور وجود دارد که دلیل عمده بازداشت ملا برادر، تلاش وی برای تامین تماس مستقیم با دولت افغانستان بوده است. گفته می شود که ملا برادر که پوپلزایی و هم قوم رئیس جمهور افغانستان است، بیشتر از طریق ارتباطات قومی مایل به گفتگو با مقامات حکومت افغانستان گردیده بود.

اگر چه مقامات افغان از ایجاد تماس با یک رهبر زندانی طالبان اظهار خرسندی می کنند، اما مشخص نیست که چرا پاکستان پس از بیشتر از دو سال دروازه زندان این مقام طالبان را به روی مقامات افغان گشوده است.

در گذشته پاکستان پس از گرفتاری رهبران طالب، آنها را به نیروهای امریکایی می سپرد تا از آنها در زندان گوانتانامو تحقیق صورت گیرد. اما حداقل با دو رهبر طالبان، ملا برادر و ملا عبیدالله وزیر دفاع زمان طالبان، چنین برخورد صورت نگرفت. ملاعبیدالله در زندان پاکستان هلاک گردید، اما سرنوشت ملابرادر تا هنوز تعیین نشده است.
XS
SM
MD
LG