لینک های دسترسی

Breaking News

افزایش برق وارداتی ایران به افغانستان


وزرای انرژی و آب ایران و افغانستان می گویند که در راستای ایجاد بند های های آب و برق در افغانستان از جانب کشور های همسایه، به ویژه ایران، هیچ ممانعتی وجود ندارد.

به اساس یک قرارداد تازه که میان وزارت انرژی و آب افغانستان و وزارت انرژی و آب ایران به امضا رسید ظرفیت برق وارداتی ایران به افغانستان افزایش می یابد.

به اساس این تفاهم تازه که امروز بین دو کشور به امضا رسید، افغانستان می تواند سالانه دو تا هفتصد ملیون کیلوات برق در ساعت را به قیمت سه سنت از ایران وارد کند.

نرخ نازل

محمد اسماعیل، وزیر انرژی و آب افغانستان حین امضای قراداد با مجید نامجو، وزیر انرژی و آب ایران در کابل گفت این برق وارداتی ولایات غربی مانند، هرات، نیمروز و فراه را تحت پوشش قرار خواهد داد. او افزود "در ولایت هرات و فراه فعلاً عملاً داریم، برای برق فراه با برادر عزیزمان صحبت کردیم، ما برق را از ایران به سه سنت خریداری میکنیم، خوشبختانه با تفاهمی که باز صورت گرفت در قیمت برق ازدیادی به وجود نیامد."

به اساس این تفاهم ۵۰ تا ۱۰۰ میگاوات برق به ولایت فراه نیز اختصاص خواهد یافت.

اسماعیل خان گفت این قرارداد تا سال ۱۳۹۴ مدار اعتبار است و پس از آن تجدید خواهد شد.
اسمایل خان می گوید برقی را که از ایران خریداری میکند نسبت به برقی را که افغانستان از ازبکستان خریداری میکند چهار سنت برای افغانستان ارزانتر تمام می شود.

برق وارداتی یا اعمار بند ها؟

در این حال انتقاداتی نیز وجود دارد مبنی بر این که افغانستان خود با استفاده از آب های داخل کشور بند های برق را نمی سازد و برق را از کشور های همسایه وارد میکند.

اما وزیر انرژی و آب می گوید بخاطر ساختن بند های برق در افغانستان به پول هنگفت و زمان بیشتر نیاز است.

او همچنان می گوید تجارت برق حتی در کشور های انکشاف یافته به یک تجارت معمول مبدل شده و بسیاری از کشور های پیشرفته نیز از طریق برق وارداتی نیازمندی های خود را برطرف میکنند.

در این حال وزیر انرژی و آب ایران این ادعا ها را که گفته می شود ایران در راه ایجاد بند های آب و برق در مناطق هم سرحدش با افغانستان مانع ایجاد میکند را رد کرد و آن را تبلیغات دشمنان افغانستان و ایران خواند.

نبود امنیت مانع تکمیل پروژه ها

وزیر انرژی و آب ایران در مراسم امضای قرارداد برق وارداتی کشورش به افغانستان گفت چیزی که در زمینه همکاری های ایران با افغانستان مانع ایجاد میکند مشکلات امنیتی است.

در این حال وزیر انرژی و آب افغانستان نیز این را رد کرد که از سوی ایران در راه ساختن بند های آّب و برق در افغانستان کدام مشکلی وجود داشته باشد.

وزیر انرژی و آب میگوید در قسمت حق الآبه نیز با ایران کدام مشکلی وجود ندارد و از قراردادی که در سال ۱۳۵۲ بین ایران و افغانستان امضا شده، هر دو کشور راضی هستند.

وزیر انرژی و آب افغانستان همچنان گفت در راستای توقف کار بند سلما نیز کدام تحدید امنیتی و یا مخالفتی از جانب کشور های همسایه وجود نداشته و تنها علت طولانی شدن کار ساختمانی بند سلما این است که در طی این مدت نرخ ها بلند رفته و کار ساختمانی این بند هزینه بیشتری را ایجاب میکرده است.

وزیر انرژی و آب افغانستان همچنان گفت حملات راکتی پاکستان بر کنر نیز کدام ارتباطی با آب های کنر ندارد، چون به گفته او از این ناحیه کدام ضرری به پاکستان متوجه نمی باشد.
XS
SM
MD
LG