لینک های دسترسی

Breaking News

فقط ۱۶ محبوس بگرام دوسیه جرمی دارد، افغانستان


حکومت افغانستان تصمیم گرفته است تا ۷۲ توقیفی از جمع ۸۸ توقیف شدگان بازداشتگاه بگرام را رها کند زیرا به گفتۀ کابل اسناد و شواهدی بر ضد آنان وجود ندارد.

بر اساس یک خبرنامه ریاست جمهوری افغانستان از جمع ۸۸ زندانی که مقام های امریکایی با رهایی آنها مخالفت نشان داده اند، فقط ۱۶ شان دوسیه های جرمی دارند.

در خبرنامه همچنان نگاشته شده است که ریاست عمومی امنیت ملی علیه ۴۵ فرد توقیف شده هیچ اسناد جرمی در اختیار ندارد و در مورد ۲۵ تن فقط اطلاعات عادی موجود است.

در جلسه روز پنجشنبه شورای امنیت ملی افغانستان، بر اساس خبرنامه ریاست جمهوری، تصمیم گرفته شد که محبوسینی که دوسیه های جرمی ندارند باید آزاد گردند.

اما در عین حال، جوزف دنفورد، فرمانده نیروهای ناتو در افغانستان به خبرنگاران گفت که تمام ۸۸ فرد بازداشت شده، دوسیه های جرمی دارند. جنرال دانفورد اما مشخص نساخت که آیا این دوسیه ها در اختیار حکومت افغانستان قرار داده شده است یا نه.

فرمانده امریکایی نیروهای خارجی در افغانستان گفت که بجای آزادی، افراد بازداشت شده باید به محاکم افغانستان کشانیده شوند.

این در حالی است که مقام های افغان گفته اند در نبود دوسیه های جرمی نمی توانند افراد را به دادگاه بکشانند.

پیش از این دو سناتور ارشد امریکایی، سناتور جان مکین و سناتور لیندسی گراهام، هشدار داده بودند که رهایی این ۸۸ زندانی می تواند بر روابط کابل و واشنگتن تاثیرات منفی برجا بگذارد.

از زمان تحویل گیری زندان بگرام از نیروهای امریکایی در سال گذشته، حکومت افغانستان بیشتر از ۶۵۰ زندانی را بدلیل نبود اسناد و شواهد جرمی، آزاد کرده است.
XS
SM
MD
LG