لینک های دسترسی

Breaking News

کسر بیلانس تجارت افغانستان افزون بر هشت میلیارد دالر شد


وزیر تجارت و صنایع افغانستان می گوید که کسر بیلانس تجارت آن کشور به بیش از ۸.۲ میلیارد دالر رسیده است که به گفتۀ وی این موضوع قابل تحمل نیست.

همایون رسا وزیر تجارت و صنایع افغانستان در مراسم معرفی قربان حقجو به صفت رئیس جدید اداره حمایت از سرمایه گذاری افغانستان یا آیسا گفت که یگانه راه حل این مشکل، تقویت سرمایه گذاری در افغانستان است.

آقای رسا همچنان از ادارۀ آیسا و تاجران خواست تا به سرمایه گذاری در بخش های سکتور ساختمانی، مواد نفتی و پروسس مواد زراعتی توجه بیشتر کنند چون به گفته وی جبران کسر بودیجه از طریق توجه به این سکتور ها امکان پذیر است.

اما آذرخش حافظی مسوول روابط بین المللی اتاق تجارت و صنایع افغانستان می گوید که کسر بیلانس تجارت بیش از ده میلیارد دالر است. او افزود که بخشی از کالاهای وارداتی به خاطر موجودیت فساد در گمرکها محصول نمی شود.

آقای حافظی افزود که یک مقدار مال دیگر به شکل عنعنه یی از مرزهای باز افغانستان با ایران و پاکستان وارد می شود که به گفتۀ وی خود می تواند کسر بیلانس تجارت را بیشتر بلند ببرد.

مصوونیت سرمایه گذاران

تاجران افغان می گویند که ادامه نا امنی ها،‌ اختطاف ها، عدم مصوونیت سرمایه گذاران، فساد اداری و بیروکراسی از جمله چالش هایی است که رشد تجارت و سرمایه گذاری ها را در افغانستان با کندی مواجه کرده است.

در همین حال، عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی در این مراسم اطمینان داد که برای مصوونیت سرمایه گذاران و تاجران اقدامات جدی اتخاذ خواهند کرد.

آقای عبدالله همچنان گفت که رئیس آیسا پس از این عضویت شورای وزیران را خواهد داشت و در جلسات شورای وزیران شرکت خواهد کرد تا بتوانند مشکلات و چالش های تاجران و سرمایه گذاران افغان را به صورت مکرر در شورای وزیران مطرح کند.

رئیس اجرائیه گفت که مشکل اختطاف سرمایه گذاران یا بستگان آنان و عدم رسیدگی به آن را در سطح شورای امنیت ملی مطرح خواهد کرد. او افزود که دولت با هرآنچه در توان دارد برای رفع این مشکل خواهد کوشید.

بر اساس معلومات اتاق تجارت و صنایع افغانستان، طی دو ماه گذشته ۲۰ تن از تاجران و سرمایه گذاران افغان در نقاط مختلف افغانستان اختطاف شده اند.

آقای حافظی گفت که از این میان یک تن در بدل پول رها شده و یک تن دیگر که برای رهایی خود تلاش کرده کشته شده است و متباقی ۱۸ تن دیگر در قید ربایندگان بسر می برند.

رئیس روابط بین المللی اتاق تجارت و صنایع افغانستان افزود که تمام این افراد را باند های مافیای مسلح غیر مسوول اختطاف کرده است و در بدل رهایی هر یک آنان پول های گزاف مطالبه کرده اند.

با این حال قربان حقجو رئیس رئیس جدید ادارۀ آیسا در نخستن روز کاری اش وعده سپرد که با روی دست گرفتن برنامه های کوتاه مدت و دراز مدت، برای رشد تجارت و جلب سرمایه گذاری در افغانستان تلاش خواهد کرد.

آقای حقجو گفت که تشویق، حمایت و تامین مصوونیت تاجران و سرمایه گذاران بخش اساسی برنامه ها و طرحهای وی است. او افزود که اگر حکومت وحدت ملی از این طرحها حمایت کند، تغییرات قابل ملاحظه و مثبت در بخش جلب سرمایه گذاری و تجارت رونما خواهد شد.

XS
SM
MD
LG