لینک های دسترسی

Breaking News

در افغانستان، تلفات حوادث ترافیکی بیشتر از تلفات جنگ است


مقام‌های وزارت صحت افغانستان در آغاز هفتۀ جهانی مصؤونیت جاده امروز اعلام کردند که بر اساس آمار سازمان صحی جهان، سالانه بیش از ۴۷۰۰ افغان در نتیجۀ رویدادهای ترافیکی جان می‌دهند.

آمار وزارت صحت افغانستان نشان می‌دهد که در ۹ ماه گذشته، حدود ۳۶۹ تن در رویدادهای ترافیکی جان باخته و بیش از ۲۵ هزار و ۵۵۰ تن دیگر، زخم برداشته اند.

مقایسه ارقام قربانیان جنگ و رویدادهای ترافیکی نشان می‌دهد که آمار شمار کشته‌ها و زخمیان رویدادهای ترافیکی بیشتر است.

در سال ۲۰۱۶ میلادی، در نتیجه منازعات مسلحانه ۳۴۹۲ غیرنظامی افغان کشته و ۷۹۲۰ تن دیگر زخمی شده اند.

داکتر احمدجان نعیم، معین پلان و پالیسی وزارت صحت عامۀ افغانستان، آمار مرگ و میر ناشی از حادثات ترافیکی در جاده‌ها را غیرقابل قبول خواند.

داکتر نعیم افزود "ما باید در راستای بلندبردن آگاهی عامه به منظور کاهش تلفات ناشی از حادثات ترافیکی در جاده‌ها بیشتر تلاش کنیم. برنامه جهانی برای توسعه پایدار و داشتن جاده‌های مصؤون الی سال ۲۰۳۰ را هدف تعیین نموده و در نظر دارد تا تلفات حادثات ترافیکی را الی سال ۲۰۲۰ به نصف تلفات سال‌های قبل برساند. وزارت صحت عامه در این امر مثمر متعهد است و ما از تمام مقامات ترافیک و رانندگان می‌خواهیم تا برای نجات جان مردم تلاش کنند."

داکتر پیپر کورن نماینده سازمان صحی جهان در پیامی گفته است که بیشتر شهروندان افغان در رویدادهای ترافیکی جاده‌یی از اثر سرعت زیاد جان می‌بازند و زخمی می‌شوند.

به باور آقای کورن، بستن کمربند ایمنی، کم کردن سرعت، استفاده نکردن گوشی تیلفون و مطمین بودن از بستن کمر بند ایمنی دیگر مسافرین می‌تواند جلو حوادث ترافیکی خونین را بگیرد.

نبود جاده‌های معیاری، نصب‌نبودن چراغ‌ها و نشانه‌های ترافیکی در اکثر جاده‌ها، بی‌احتیاطی رانندگان، نقض قوانین ترافیکی، استفاده رانندگان از مواد مخدر هنگام رانندگی و تیزرانی از عوامل جدی رویدادهای ترافیکی در افغانستان خوانده شده است.

مقام‌های وزارت صحت می‌گویند که کمپاین یک هفته‌یی مصؤونیت جاده، امسال بر "کم کردن سرعت وسایط برای نجات جان و جاده‌های امن‌تر برای همه" متمرکز است.

XS
SM
MD
LG