لینک های دسترسی

Breaking News

افغانستان در آستانۀ تطبیق مرحلۀ چهارم روند انتقال


مقام های افغان با خوشبینی از تطبیق موفقانۀ سه مرحلۀ قبلی روند انتقال از آمادگی ها برای آغاز دور چهارم این روند خبر می دهند.

جان الن، فرمانده ارشد ناتو در افغانستان و اشرف غنی احمدزی، مسئول و هماهنگ کنندۀ روند انتقال مسئولیت های امنیتی به قوای افغان مرحلۀ چهارم این پروسه را بررسی کرده و اعلام نتایج نهایی آن را به رئیس جمهور افغانستان واگذار کردند.

آقای الن با ابراز خوشبینی از موفقیت سه مرحلۀ قبلی روند انتقال گفت که هم اکنون بیش از هفتاد و پنج در صد نفوس افغانستان در مناطقی زندگی می کنند که امنیت آن توسط قوای امنیتی افغان تامین می شود.

اشرف غنی احمدزی، رئیس کمیسیون انتقال نیز از تطبیق مراحل پیشین این روند ابراز خرسندی کرده و تطبیق موفقانۀ آن را ثمره و بازتاب "حس همکاری، وطنپرستی و تمرکز بر هدف" عنوان کرد.

هرچند آقای احمدزی و آقای الن در مورد تاریخ دقیق آغاز مرحلۀ چهار روند انتقال چیزی نگفتند، اما موریتز یوخمز، نماینده ملکی ناتو در افغانستان ابراز امیدواری کرد که تا پایان ماه جاری، تاریخ نهایی از سوی ریاست جمهوری افغانستان اعلان شود.

مقام های وزارت دفاع ملی افغانستان می گویند که مرحلۀ چهارم در مقایسه با مراحل پیشین روند انتقال دشوارتر خواهد بود، اما به گفتۀ آنها سربازان افغان برای عهده دار شدن مسئولیت ها در این دور آمادگی دارند.

با وصف اطمینان دهی مقام های امنیتی افغان و قوای ناتو از بهبود توانایی و ظرفیت نیرو های امنیتی افغان، تدریجی بودن روند خروج قوای خارجی از افغانستان و بستگی آن با اوضاع و شرایط وقت، کماکان نگرانی هایی در مورد شرایط امنیتی کشور پس از سال 2014 در بین افغان ها وجود دارد.

گفته می شود که تا حال بیش از یک صد ولسوالی یا واحد های اداری در افغانستان شامل روند انتقال نه شده است که شورشیان مخالف حکومت در آن فعالیت دارند.
  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG