لینک های دسترسی

Breaking News

روابط آیندۀ ایالات متحده با افغانستان وسایر کشور های جنوب آسیا


با وجود شدت جنگ در افغانستان، هر دو نامزد ریاست جمهوری امریکا  توجه اندکی در مورد افغانستان مبذول داشتند.
با وجود شدت جنگ در افغانستان، هر دو نامزد ریاست جمهوری امریکا  توجه اندکی در مورد افغانستان مبذول داشتند.

در حالیکه کارشناسان سیاسی و امنیتی در افغانستان و پاکستان با انتخاب دونالد ترمپب به حیث رئیس جمهور ایالات متحده دست و پنجه نرم می کنند، آنان تائید می کنند که به درستی نمی دانند که رهبری جدید در امریکا چه تغییر در روابط میان ایالات متحده و کشور های شان به وجود خواهد آورد.

هارون میر یک تحلیلگر سیاسی افغان مستقر در کابل میگوید:" انتظار داریم تا بیبینیم که وی [دونالد ترمپ] چه تغییراتی خواهد آورد."

با وجود حضور حدود ده هزار پرسونل نظامی امریکا در افغانستان، آن کشور به ندرت به مثابۀ مسایل عمدۀ مبارزات انتخاباتی آقای ترمپ قرار گرفت. موضوع افغانستان و پاکستان در ویب سایت مبارزات انتخاباتی آقای ترمپ و پالیسی خارجی ایالات متحده حتی ذکر هم نه شده است.

رفعت حسین یک سیاستدان پاکستانی در اسلام آباد میگوید:" فقط می تواند حدس بزنم، زیرا در پالیسی وی [ترمپ] در منطقه خیلی شک و تردید وجود دارد. "

علاقۀ ترمپ به پاکستان فرعی خواهد بود

وی اضافه کرد که ممکن علاقۀ وی به پاکستان یک علاقه فرعی باشد که از دلچسپی ترمپ به افغانستان سر چشمه می گیرد. وی گفت:" اگر وی با وزارت دفاع کشورش موافق باشد که در حدود ۱۲ هزار عسکر امریکایی در افغانستان باقی بماند، در نتیجه آن، علاقۀ وی به پاکستان نیز اضافه خواهد شد."

اما تحلیلگران هندی و ناظران می گویند نگرانی هایی وجود دارد که گویا بخش مشهور تکنالوژی معلوماتی هند و امیداری های نرندرا مودی صدراعظم این کشور مبنی به تبدیل کردن هند به یک بندر تولیدی ممکن در صورتی آسیب ببیند که آقای ترمپ با پالیسی های تعهد انتخاباتی اش درمورد محدود کردن مهاجرت و برگرداندن شغل به ایالات متحده ،تحت فشار قرار بگیرد.

سید مشاهد حسین، یک سیاستمدار پاکستانی، که درین اواخر به حیث نمایندۀ خاص صدراعظم پاکستان در امور کشمیر از واشنگتن دیدن کرد، می گوید که پاکستان نیاز دارد تا اقدامات فعال تر را در قبال روابط اش با ایالات متحده را روی دست بگیرد.

وی میگوید:" قبل از مراسم تحلیف {در ایالات متحده} پاکستان باید نماینده های خاص خود را به واشنگتن اعزام کند تا با تیم آقای ترمپ و سایر موسسات تعامل کنند و موقف آن کشور را در مسایل مختلف منطقه برای آنان تفهیم کنند."

با وجود شدت جنگ در افغانستان، هر دو نامزد ریاست جمهوری امریکا توجه اندکی را در مورد افغانستان مبذول داشتند.

از سه مناظره دو نامزد ریاست جمهوری ایالات متحده، تنها در یکی آن از افغانستان به شکل ضمنی ذکر شد و آن هم در موقعی بود که خانم هلیری کلنتن مختصراً در مورد پالیسی اش در ارتباط به حمایت ناتو از امریکا بعد از واقعۀ یازدهم سپتمبر صحبت کرد.

ترمپ در بیانیۀ عمده اش در ماه اپریل از جنگ افغانستان هیچ نامی نبرد.

اما هر دو کاندید در اوایل مبارزات انتخاباتی شان، طی بیاناتی حمایت خود را از پلان رئیس جمهور اوباما مبنی بر نگهداری کمتر از ده هزار سرباز امریکایی در افغانستان اعلام کردند.

معیاد حضور سربازان امریکایی در افغانستان

ترمپ نگفته است که وی معیاد حضور سربازان امریکایی در افغانستان را تمدید مینماید، اما اساسأ تهاجم نظامی ایالات متحده به افغانستان را "اشتباه وحشتناک" خوانده بود و گفته بود باقی ماندن سربازان در افغانستان فقط برای تحت نظر داشتن پاکستان ضرور است که دارای بم هسته ای میباشد.

به نظر می رسد که افغان ها در مورد توافق هر دو حزب عمدۀ امریکا مطمئن هستند، زیرا آنان فکر می کنند تا زمانیکه ثبات در افغانستان تامین نگردد، ایالات متحده آن کشور را ترک نخواهد کرد. آنها به کنفرانس اخیر ناتو در وارسا و بروکسل استناد مینمایند که جامعۀ بین المللی به ادامۀ کمک های نظامی و مالی شان تا چهار سال آینده تهعد کردن اند.

اما آقای آقای میر میگوید که هنور نامعلوم است که آقای ترمپ بار هبران سیاسی افغانستان چگونه کار خواهد کرد.

آقای میر گفت:"رئیس جمهور سابق ایالات متحده در روابطش با افغانستان بسیار دپیلوماتیک بود، اما آقای ترمپ متفاوت است. وی شخصیت قاطع و قوی دارد و به ی یقین تأثیرات در روابط رهبران خواهد داشت."

در آن سوی مرز، پاکستان همواره به پناه دادن تندروان متهم است که حملات شان را در افغانستان سازماندهی می کنند. با اتهاماتی مواجه است شورشیانی را در آنطرف سرحد افغانستان پناه داه است که بر افغانستان حمله مینمایند.حسین میگوید هرگاه پاکستان به پناه دادن چنین گروه ها ادامه دهد و یا از آنان حمایت منفعل داشته باشد، دونالد ترمپ حوصله مندی کمتر نسبت به چنین وضیعت خواهد داشت.

وی گفت:" با پیش بینی این خواست ها و یا نگرانی ایالات متحده در مورد این مسأله، پاکستان باید کوشش نماید تا نظم خود را به دست بیاورد و تلاش کند تا نفوذ بازیگران خشونت گرا و افراطی که در پاکستان فعالیت دارند، محو کند. " وی گفت که این برای امنیت خود پاکستان هم مهم است.

اجندای مشابه ترمپ

با آنهم اکثر تحلیلگران سیاسی گفته اند از آنجاییکه احزاب سیاسی ایالات متحده اجندای مشابه در مورد کشور های جنوب آسیا به شمول افغانستان و پاکستان دارند،تأثیرات بزرگی انتظار برده نمیشود.

محمداشرف غنی رئیس جمهور و عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان، لحظاتی پس از اعلام نتایج انتخابات امریکا، پیروزی دونالد ترمپ را به وی تبریک گفتند.

رئیس جمهور غنی با اشاره به پیروزی آقای ترمپ گفته است "ایالات متحدۀ امریکا از شرکای مهم استراتیژیک و اساسی دولت و ملت افغانستان در راستای مبارزه با تروریزم، انکشاف و توسعه می‌باشد".

آقای عبدالله عبدالله نیز در صفحۀ تویترش نگاشته است، افغانستان به دنبال گسترش همکاری‌های دو جانبه با دولت جدید ایالات متحده به رهبری دونالد ترمپ است.

از سوی دیگر، مایکل مکین‌لی، سفیر ایالات متحدۀ امریکا مقیم کابل، که هنگام اعلام تدریجی انتخابات در سفارت آن کشور در کابل با خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت، در محراق‌نبودن مسایل افغانستان در مبارزات انتخاباتی نامزدان ریاست جمهوری امریکا، به معنی فراموشی افغانستان نیست.

سفیر ایالات متحدۀ امریکا، روابط کشورش با افغانستان را عمیق خواند و افزود، این روابط با هر تغییری در رأس قصر سفید، پایدار و مستحکم خواهد بود.

XS
SM
MD
LG