لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد: تلفات زنان و کودکان در افغانستان بلند رفته است


وزارت داخلۀ افغانستان، گزارش تازۀ دفتر معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان(یوناما) را تکان دهنده خواند و از جامعۀ جهانی خواست تا در از بین بردن لانه های دهشت افگنی در بیرون از آن کشور، افغانستان را کمک کند.

دفتر یوناما، روز شنبه در کابل اعلام کرد که رقم تلفات غیر نظامیان در سال ۲۰۱۳ در مقایسه با یک سال پیش از آن ۱۴ درصد افزایش یافته است.

صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخلۀ افغانستان، در واکنش به گزارش جدید دفتر معاونت سازمان ملل متحد در کابل ابراز تاسف کرده و آن را تکان دهنده خواند.

صدیقی گفت "افرادملکی که از سال ۲۰۰۹ تا به حال به شهادت رسیده اند، تکان دهنده است و این (موضوع ) را باید دنیا متوجه شود تا ما را بیشتر همکاری کند در از بین بردن لانه های اصلی تروریزم در آن سوی مرز افغانستان."

ین کوبیش، نمایندۀ خاص منشی عمومی سازمان ملل متحد برای افغانستان، در کنفرانس خبری به خبرنگاران نگرانی خود را از افزایش تلفات غیر نظامیان ابراز داشته، کشتار های هدفمند را جنایت خواند.

آقای کوبیش می گوید "گروه های اند که از کشته شدن افراد ملکی احساس مباهات و غرور می کنند، اعلامیه های را به نشر می سپارند که در آن از هدف قرار دادن و کشتن غیرنظامیان به خوبی یاد می شود. این گروه ها باید بدانند که این عمل آنان به مثابۀ جنایات جنگی محسوب شده می تواند."

آقای کوبیش افزایش ماهوار تلفات غیر نظامیان را هشدار دهنده خوانده می گوید که در مقایسه با ماه جنوری سال ۲۰۱۳، هشت در صد افزایش را در سال ٢٠١٤ نشان می دهد.

در آن گزارش شمار کشته شدگان ۲۹۵۹ نفر و مجروحین ۵۶۵۶ تن ذکر شده است.

هر چند، گزارش یوناما ۷۴ در صد از مجموع تلفات افراد ملکی را در سال ۲۰۱۳، به مخالفین نظامی حکومت افغانستان نسبت داده است اما عامل ۱۱ درصد تلفات را نیرو های طرفدار حکومت افغانستان خوانده است.

این در حالی است که نیرو های امنیتی افغان، مسوؤلیت امنیتی و رهبری بیشترین عملیات نظامی را در سال ۲۰۱۳ در افغانستان بر عهده داشتند و این گزارش نیز ده درصد تلفات را به نیروهای طرفدار دولت و نیروهای مخالف آن در جنگ های زمینی نسبت داده است.

دشمنان خارج مرز

سخنگوی وزارت داخلۀ افغانستان می گوید که آن کشور با دشمن خطرناکی رو به رو است که از خارج مرزها دستور می گیرد.

صدیق صدیقی، سخنگوی وزارت داخله افغانستان
صدیق صدیقی، سخنگوی وزارت داخله افغانستان
هر چند آقای صدیقی از کدام کشور خاصی نام نبرد اما گفت که پولیس افغانستان تلاش می کند در عملیات به غیر نظامیان آسیبی نرسد.

گزارش سازمان ملل متحد، همچنان، تعبیۀ بم های ساخت خانه توسط نیرو های مخالف دولت را در ساحات مانند پارک ها، کنار جاده و روی بایسکل، بزرگترین کشندۀ غیر نظامیان عنوان کرده است.

سازمان ملل متحد می گوید که تا هنوز هم غیرنظامیان توسط نیرو های بین المللی کشته می شوند.

اما جورجیت گَنیون، رئیس حقوق بشری سازمان ملل گفت که رقم تلفات توسط نیروهای خارجی بسیار پایین است.


جورجیت گنیون می گوید "از مجموع تلفات غیر نظامیان، یافته های ما می رساند که تنها سه درصد به نیرو های بین المللی نسبت داده شده است."

خانم گنیون می افزاید که تلفات زنان در مقایسه با سال گذشته ۳۶ درصد افزایش کسب کرده و تلفات اطفال بالغ به ۳۴ درصد رسیده است.

دفتر معاونت سازمان ملل متحد در کابل این گزارش را با مسوولین حکومت افغانستان، طالبان، نیروهای بین المللی کمک به امنیت یا آیساف و سازمان های بین المللی شریک ساخته اند.

نیرو های آیساف در خبرنامه یی، از کاهش رقم تلفات غیر نظامیان توسط نیرو های نظامی آنان استقبال کرده و بیشترین شمار تلفات افراد ملکی را به طالبان نسبت داده است. اما طالبان تا کنون در مورد این گزارش واکنش نشان نداده اند.
XS
SM
MD
LG