لینک های دسترسی

Breaking News

تحمیل فیس گزاف تحصیل بالای محصلین افغان


محصلین پوهنتون حین آموزش
محصلین پوهنتون حین آموزش
سالانه هزارها تن از دانش آموزان امتحان کانکور یا شمولیت در پوهنتون های افغانستان را موفقانه سپری نمی کنند، ولی آنان هنوز هم فرصت ادامه تحصلات عالی شان را دارند، البته با پرداخت پول در پوهنتون های خصوصی افغانستان.

بعد از سقوط رژیم طالبان، ده ها موسسه تحصیلات عالی در نقاط مختلف افغانستان، فعالیت یکی پی دیگر به فعالیت آغاز کردند.

شماری از محصلین پوهنتون های خصوصی شیوه تدریس و کیفیت مواد درسی راضی به نظر می رسند، اما از بلند بودن فیس به این موسسات تحصیلی، شکایت دارند.

وحیدالله محبی، محصل یکی از پوهنتون های در خصوصی در کابل، از وزارت تحصیلات عالی افغانستان می خواهد تا در قسمت کاهش فیس پوهنتون های خصوصی توجه نماید.

او میگوید " نحوه تدریس استادان بسیار خوب است، اما فیس خیلی بلند است که پرداخت آن برای بسیاری از خانواده ها مشکل است. حتی بسیاری از همصنفانم که پسر های لایق اند و علاقه دارند که تحصیل کنند، نمی توانند این فیس را بپردازند."

وحیدالله میگوید که اکنون موسسات تحصیلی خصوصی به خوبی می تواند با پوهنتون های دولتی رقابت کنند، زیرا اکثر استادان این پوهنتون ها، با تجربه اند و درجه علمی ماستر یا داکترا دارند.

ولی، مسوولان شماری از پوهنتونهای خصوصی ادعا می کنند که در مقایسه با خدمات به شمول استادان مجرب و مواد درسی با کیفیت که آنها برای محصلین فراهم می کنند، فیس که از آنان اخذ می شود، مناسب است.


رامش نوری یکتن از مسوولان دانشگاه خصوصی ادراک میگوید " دانشگاه های خصوصی تلاش دارند با سایر دانشگاه های دولتی و خصوصی رقابت کنند و نقش سازنده داشته باشند. از سوی دیگر دانشجویان پول میپردازند و خواهان کیفیت بهتر مواد درسی و سایر نیازمندی های اموزشی عملی و نظری اند."

مقامات وزارت تحصیلات عالی افغانستان میگویند که شیوه و کیفیت دروس پوهنتون های خصوصی را مورد بررسی همواره مورد بررسی قرار می گیرد.

محمد عظیم نوربخش، سخنگوی وزارت تحصیلات عالی، همچنین به رادیو آشنا صدای امریکا گفت که آنان اقدام را در نظر دارند تا برای آنعده از محصلین که نمرات خوب را در امتحان کانکور به دست آورند، ولی به دلیلی موفق به ورود پوهنتون نشدند، کاهش فیس در پوهنتون های خصوصی را در نظر گرفته اند.

به گفته آقای نوربخش وزارت تحصیلات عالی ۲۹ هزار محصل را با تخفیف ۲۵ تا ۶۰ درصد در موسسات تحصیلات عالی خصوصی معرفی کرده است که همه آنان، مصروف تحصیل میباشند.

آقا نوبخش اما می گوید که کاهش فیس تحت کنترول وزارت تحصیلات عالی نیست.

اما او گفت " وزارت تحصیلات عالی برای تعیین کردن یک فیس واحد تلاش کرده، ولی این موسسات ، موسسات عالی خصوصی است که نظر به عرضه خدمات فیس اخذ میکنند."


آقای نور بخش می گوید در حال حاضر بیش از ۸۰ موسسه تحصیلات عالی خصوصی در سراسر افغانستان فعالیت دارند. به گفته او شمار محصلین موسسات تحصیلات عالی خصوصی در سال ۱۹۹۲ به ۷۰ هزار نفر می رسید، ولی اکنون این رقم افزایش یافته است.
XS
SM
MD
LG