لینک های دسترسی

Breaking News

افغانستان در گزارش سالانه حقوق بشر وزارت خارجه امریکا


جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده روز پنجشنبه گزارش سالانه آن کشور در مورد وضعیت حقوق بشر در کشورهای مختلف را نشر کرد. در این گزارش بر علاوه سایر کشورها، به وضعیت حقوق بشر در افغانستان در سال ۲۰۱۴ نیز اشاره شده است.

خشونت گسترده به شمول حملات بر غیر نظامیان و کشتار افراد وابسته به حکومت توسط گروه های شورشی مسلح، شکنجه و بدرفتاری با زندانیان، و خشونت هدفمند و تبعیض اجتماعی علیه زنان و دختران از مواردی می باشند که وزارت خارجه امریکا از آن به عنوان عمده ترین مشکلات حقوق بشری در افغانستان نام برده است.

گزارش وزارت خارجه امریکا می افزاید که نادیده گرفتن حاکمیت قانون و همچنین معافیت از مجازات ناقضین حقوق بشر هنوز هم در افغانستان ادامه دارد.

به اساس این گزارش، گروه طالبان مسوول بیشترین رقم تلفات غیرنظامیان در سال ۲۰۱۴ بود. کشتار غیر نظامیان و نیروهای امنیتی افغان با استفاده از روش های بدون تبعیض چون بم های تعبیه شده، حملات انتحاری و موترهای بم گذاری شده توسط گروه طالبان یکی دیگر از مشکلات جدی در افغانستان گفته شده است.

در گزارش آمده است که طالبان از کودکان برای انجام حملات انتحاری استفاده می کنند که این خود یکی از موارد صریح نقض حقوق بشر می باشد.

کشتار بدون محاکمه

وزارت خارجه ایالات متحده می افزاید که هر چند قانون اساسی افغانستان شکنجه و بدرفتاری را منع قرار داده است، اما گزارش هایی از بدرفتاری توسط مقامات حکومتی، نیروهای امنیتی و مقامات زندان ها وجود دارد.

وزارت خارجه امریکا همچنین به گزارش های رسانه ها، سازمان های غیر دولتی و یوناما اشاره می کند که به اساس آن جنرال عبدالرازق، قوماندان امنیه قندهار به کشتار بدون محاکمه مخالفین حکومت متهم شده است.

شرایط سخت در زندان های افغانستان و موجودیت زندان های شخصی در برخی از مناطق افغانستان از دیگر مواردی است که گزارش به آن اشاره کرده است.

وزارت خارجه امریکا با استناد به گزارش های یوناما، کمیته بین المللی صلیب سرخ و کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می گوید که بازداشت خودسرانه و طولانی مدت افراد در سراسر افغانستان ادامه داشته و مقامات در بسیاری موارد به افراد بازداشت شده در مورد اتهام آنان معلومات نمی دهند.

در گزارش تازه وزارت خارجه امریکا آمده است که رشوه، فساد، فشار از سوی مقامات حکومتی، رهبران قبایلی، خانواده های متهمین و افراد وابسته به شورشیان، بی طرفی قوه قضاییه افغانستان را تضعیف کرده است.

وضعیت رسانه ها

در بخش آزادی بیان در افغانستان، گزارش می افزاید که افراد قدرتمند به ویژه در ولایات با استفاده از نفوذ و زور، منتقدین خود را تهدید می کنند.

به اساس گزارش وزارت خارجه امریکا، هر چند مطبوعات در افغانستان در سال ۲۰۱۴ آزادانه فعالیت داشت و علناً حکومت را مورد انتقاد قرار می داد، اما با آن هم آزادی کامل مطبوعات در افغانستان در سال گذشته میلادی وجود نداشت.

گزارش به کشته شدن هشت خبرنگار در سال ۲۰۱۴ نیز اشاره می کند که مرگبارترین سال برای رسانه ها در افغانستان پس از سقوط طالبان بود.

صدور فرمان محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان در مورد رسیدگی به قضیه کابل بانک از موارد عمده مبارزه با فساد ذکر شده است اما گزارش می افزاید که اقدامات حکومت در مبارزه با فساد و فرهنگ معافیت از مجازات کافی نمی باشد.

وزارت خارجه امریکا می گوید که هر چند وضعیت زنان در افغانستان در سال گذشته به طور نسبی بهبود یافت اما کارشناسان داخلی و خارجی هنوز هم افغانستان را خطرناک ترین کشور برای زنان می پندارند.

گزارش وزارت خارجه امریکا می افزاید که آزار و اذیت جنسی زنان توسط مردان به ویژه خیابان آزاری و نبود کدام قانون برای مجازات عاملین آن از مشکلات عمده در افغانستان شمرده می شود.

حملات خشونت آمیز طالبان علیه شاگردان مکاتب سبب شده تا دسترسی کودکان به ویژه دختران به آموزش محدود شود.

گزارش همچنین به سؤاستفاده جنسی کودکان در افغانستان نیز اشاره می کند و آنرا در سال ۲۰۱۴ فراگیر خوانده است.

تبعیض اجتماعی

تبعیض اجتماعی علیه اقلیت های قومی و مذهبی به ویژه سیکهـ ها و هندوها از مواردی می باشد که وزارت خارجه امریکا از آن به عنوان نقض حقوق بشر در افغانستان یاد کرده است.

با این همه، در این گزارش از اشتراک میلیون ها افغان در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته با وجود تهدیدات امنیتی و نخستین انتقال مسالمت آمیز قدرت در افغانستان ستایش شده است.

در گزارش سالانه وزارت خارجه امریکا در مورد وضعیت حقوق بشر از ایران، کیوبا، برما و ویتنام به عنوان ناقضین مسلسل حقوق بشر نامبرده شده است.

XS
SM
MD
LG