لینک های دسترسی

Breaking News

کنیگهم: علاقمند امضأی قرارداد امنیتی تا اکتوبر استیم


سفارت امریکا در کابل امیدوار است که قراداد امنیتی میان افغانستان و امریکا تا ماه اکتوبر نهایی شود.

اما حکومت افغانستان همواره اعلام می کند که برای عقد این قرارداد نیاز به وقت دارد.

جیمز کنیگهم، سفیر امریکا در کابل می گوید هیچ دلیلی برای به تاخیر انداختن امضای این قرارداد وجود ندارد و عقد آن نیز به نفع دو کشور می باشد.

سفیر امریکا امروز در کابل گفت "دلایل خوبی برای این کار وجود دارد، ما و همکاران ما در ناتو نیاز به پلان گذاری داریم، افغانستان و همکاران بین المللی شان از صلاحیت که قرارداد میدهد منفعت خواهند برد."

این در حالیست که مقامات حکومت افغانستان به صورت مکرر اعلام کرده اند که برای امضای این توافقنامه عجله ندارند و تنها شرایط حکومت افغانستان باید در امضای این قرارداد از سوی امریکا مد نظر گرفته شود.

جانان موسی زی سخنگوی وزارت خارجه دیروز در یک نشست خبری گفت که این توافقنامه بعد از سال ۲۰۱۵ قابل اجرا است و "ضرب العجل امضأی توافقنامۀ امنیتی با ایالات متحده مهم نیست، چیزی که مهم است محتوای... کیفیت سند است."

نمای حضور امریکا در آینده

اما سفیر امریکا در کابل گفت امضای این قرارداد اعتماد را برای مردم افغانستان و منطقه به وجود خواهد آورد و مردم افغانستان در روشنایی قرار خواهند گرفت که نیروهای امریکایی چگونه و تحت چه شرایطی در افغانستان باقی خواهند ماند.

سفیر امریکا در کابل گفت نهایی کردن این قرارداد برای باقی مانند نیروهای امریکایی در افغانستان و تعین چهارچوب حضور آنان در این کشور نیز ضروری است.

اما او تاکید کرد که گزینه صفر یا خروج کامل نیروها از افغانستان مساله مورد بحث نبوده و آنان چنین آروزی هم ندارند.

سفیر امریکا در کابل همچنان گفت در مورد موافقت نامه امنیتی برخی غلط فهمی ها وجود دارد و معلومات غلط در این مورد در بین مردم منتشر شده است.
توافقنامه امنیتی جزی از توافقنامه همکاری های ستراتیژیک بین امریکا و افغانستان است که سال گذشته توسط مقامات دو کشور امضا شد.

سفیر امریکا در افغانستان گفت "داشتن چنین توافقنامه با افغانستان برای امریکا بی سابقه نیست ما با همه کشورهای که در آن نیروهای امریکایی حضور دارند چنین توافقات را داریم، این به این معنی است که ما با بیش از ۱۰۰ کشور در دنیا چنین قرارداد داریم."
جیمز کنینگهم, سفیرامریکا در کابل
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:19 0:00
XS
SM
MD
LG