لینک های دسترسی

Breaking News

گل بشره: شوهرم بر صورتم تیزاب و بر زخم هایم نمک پاشید


مقامها در غزنی گفته اند که قضیۀ گل بشره در جریان است
مقامها در غزنی گفته اند که قضیۀ گل بشره در جریان است

زن جوانیکه چشمانش در اثر پاشیدن تیزاب برای همیش بی فروغ شده است، اکنون در تلاش یافتن شوهرش و به عدالت کشاندن او است.

گل بشره ۲۴ ساله مدعی است که یک و نیم سال پیش در ولسوالی نا امن قره باغ غزنی با پسر جوانی ازدواج کرد، اما درست دو هفته بعد از این عقد یکباره آرامش زندگی اش را از دست داد و با خشونت شوهر روبرو شد.

این بانوی جوان در حالیکه اشک از چشمانش سرازیر بود از مظالم شوهرش حکایت کرده گفت که او را با ریسمان می بست و شکنجه می کرد، در اتاق سرد محبوسش کرده و بر زخم هایش مرچ و نمک می پاشید.

اکنون گل بشره با چشمان نابینا به زادگاهش در غزنی آمده و دنبال تأمین عدالت و دستگیری شوهرش است. تا شوهرش که ظالمانه ترین خشونت فزیکی را بر وی روا داشته مجازات شود.

گل بشره گفت "چند ماه قبل شوهرم موهای سرم را تراشیده بر سر و صورتم تیزاب پاشید و تیزاب چشم هایم را کور کرده ونمی توانم چیزی را ببینم."

گل بشره قبل از عروسی، پدر و مادر خود را از دست داده و اکنون با د وبرادر خردسالش زندگی می کند.

مامای گل بشره می گوید که از ۲۱ ماه سرطان سال جاری به نهاد های مختلف ولایت غزنی مراجعه کرده اما تا هنوز هیچ اقدامی ازسوی این نهاد ها صورت نگرفته است.

او گفت که برای تعقیب دوسیه گل بشره درکابل و غزنی پول قرض کرده است زیرا دو برادر این خانم کوچک و فقیر اند و توان مالی ندارند."

فوزیه کاکر مدیر حقوق ریاست امور زنان ولایت غزنی می گوید که دوسیه گل بشره به تاریخ ۲۱ سرطان به آن اداره رسید و اکنون در جریان است. خانم کاکر افزود که پولیس امر دستگیری شوهر گل بشره را صادر کرده است.

گل بشره در حالی قربانی خشونت خانوادگی می شود که تا هنوز قانون منع خشونت علیه زنان که بیشتر بر جلوگیری از خشونت های خانوادگی تمرکز دارد، تصویب و توشیح نشده است.

قانون منع خشونت علیه زنان در سال ۱۳۸۸ خورشیدی بر اساس فرمان تقنینی حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان قابل اجرا ساخته شد.

در شش سال گذشته چند بار بحث هایی در ولسی جرگه در مورد تصویب قانون منع خشونت علیه زنان صورت گرفت اما به دلیل مخالفت شماری از اعضای ولسی جرگه با بخش هایی از آن، قانون یاد شده در پارلمان تصویب نشد.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG