لینک های دسترسی

Breaking News

برنامه های حرفه آموزی در سه ولایت افغانستان اجرا می شود


Sau một đêm rút lên chỗ có thế đất cao để tránh lụt, cụ Will Pitner đã được nhân viên cứu hộ đến giúp. Nhà của cụ đã hoàn toàn chìm trong nước.
Sau một đêm rút lên chỗ có thế đất cao để tránh lụt, cụ Will Pitner đã được nhân viên cứu hộ đến giúp. Nhà của cụ đã hoàn toàn chìm trong nước.

وزارت کار و امور اجتماعی افغانستان از راه اندازی پروژه های آموزش حرفه ای در ولایت های هرات، ننگرهار و قندهار خبر داده است.

مقامات وزارت کار و امور اجتماعی، شهدا و معلولین هدف از راه اندازی این پروژه ها را کاهش بیکاری در کشور عنوان کرده است.

مقامات وزارت کار و امور اجتماعی، شهدا و معلولین می گویند که برای صدها تن در ولایات قندهار، ننگرهار و هرات برنامه های آموزش حرفه ای راه اندازی خواهد شد.

آمنه افضلی وزیر کار و امور اجتماعی، شهدا و معلولین افغانستان می گوید که هدف از راه اندازی این برنامه های آموزشی، جذب افراد بیکار در نهاد های مختلف و کاهش سطح بیکاری در کشور است.

خانم افضلی به روز یک شنبه حین امضای قرارداد سه پروژۀ آموزش مهارت های مسکلی با موسسات آموزشی گفت در این پروژه ها ۳۰ در صد امکانات به زنان داده می شود.

افضلی می گوید "در ننگرهار، پروژه ها مربوط به زنان می شود و بیشتر حرفه هایی که مربوط به جندر است در این پروژه عنوان شده است، در پروژۀ قندهار نیز مسئلۀ جندر در نظر گرفته شده است. علاوه بر این که برای زنان، جندر و معلولین پروژه های جداگانه داریم، ولی چی در قندهار، چی در هرات و یا ننگرهار در پروژه های ما سهم زنان سی فیصد و معلولین سه تا پنج درصد در نظر گرفته شده است. ما آرزومند استیم، پروژه های تطبیق شود که بازار کار داشته باشد."

به گفته مسؤولین هر دوره این برنامه های آموزشی هشت ماه را در بر می گیرد و این دوره های اموزشی قابلیت پذیرش هزار نفر را دارد.

سلطان احمد کوشان مسؤول مؤسسه هماهنگی، توسعه و بازسازی افغانستان که مسؤولیت اجرای یکی از این پروژه ها را به دوش دارد، در رابطه به برنامه های آموزشی این نهاد گفت "پروژه ای را که ما برنده شده ایم در هرات است که در مجموع در بخش های مخلتف حرفه است از جمله صحت، تصویر برداری، آرایشگری، قالین بافی، مرغداری و حرفه های دیگری است که در ولسوالی های زنده جان، غوریان و کوهستان ولایت هرات تطبیق شده و همچنان یک قسمتی از این پروژه ها در شهر هرات اجرا می شود."

وزارت کار و امور اجتماعی در حالی از تلاش ها به خاطر کاریابی سخن می زند که بیکاری و فقر از آزمون های عمده در افغانستان به شمار می رود و در اثر بیکاری، بخشی از مردم این کشور با مشکلات شدید اقتصادی دست و گریبان استند. از سوی دیگر در اثر نا آشنایی کارگران افغان با شیوه های مسلکی کار و حرفه، در حال حاضر در بسیاری از پروژه های بزرگ ساختمانی کارگرانی از کشور های هند و پاکستان استخدام می شوند.

این درحالی است که همه روزه صدها افغان و به ویژه جوانان به خاطر یافتن کار راهی کشور های همسایه می شوند و در آن کشور ها تن به کار های شاقه می دهند.

XS
SM
MD
LG