لینک های دسترسی

Breaking News

اکسفام: نقش کمتر از شش درصد زنان افغان در سیاست


آرشیف
آرشیف
مسؤولین ادارۀ اکسفام با ابراز نگرانی از کمرنگ بودن مشارکت زنان در پروسه های سیاسی می گویند که به اساس تازه ترین یافته های یک سروی آن اداره، ۹۴.۴ در صد زنان در کابل و بلخ در پروسه سیاسی شرکت ندارند.

به اساس یافته های گزارش آن اداره که روز پنجشنبه منتشر شد؛ شرکت زنان در پروسۀ سیاسی به کم از کم چهار در صد، در کابل و بلخ می رسد.

این گزارش به اساس مصاحبه های که در کابل و بلخ با مردان انجام شده حاکی است که تنها ۱۰ در صد با مشارکت سیاسی زنان خوشبین هستند و ۹۰.۲ در صد مردان پاسخ دهنده - با مشارکت و فعالیت های سیاسی زنان حساس اند.

این سروی در شش ولسوالی کابل و بلخ به اساس مصاحبه با ۶۰۰ تن صورت گرفته است.
در نشستی که از سوی اداره اکسفام با شرکت شماری از زنان فعال روز پنجشنبه دایر شد، همچنان چالش ها و فرصت های به بررسی گرفته شد که در بلند بردن مشارکت سیاسی زنان نقش دارد.

نینا گوره، مدیر بخش مساوات و عدالت دفتر اکسفام جی بی می گوید که زنان در افغانستان می توانند از طریق شرکت در انتخابات و استفاده از رای خود به حقوق شان دست یابند.

به باور خانم گوره، حق داده نمی شود بلکه گرفته می شود و اگر به وضعیت جهانی نگاه شود"یکی از راه های بسیار مؤثر برای تغیر و عدالت استفاده از حق رای است."

پایین بودن سطح آگاهی زنان نسبت به حقوق شان، موانع فرهنگی، تبعیض جنسیتی و مشکلات امنیتی از موانع اساسی در راه مشارکت سیاسی زنان گفته شده است.

در این حال کمیسیون مستقل انتخابات می گوید در ۷ ولایت تا کنون هیچ زنی برای شوراهای ولایتی ثبت نام نکرده است.

ایجاد مراکز ثبت نام سیار

نور محمد نور، سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات عدم ثبت نام زنان را در شورای های ولایتی در هفت ولایت افغانستان یک "مشکل جدی" عنوان کرد.

به اساس معلومات قبلی مسؤولین کمیسیون مستقل انتخابات، نورستان، بدخشان، سمنگان بادغیس، پکتیا ، میدان وردک و دایکندی از جمله ولایاتی اند که تا هنوز زنان در آن برای شوراهای ولایتی خود را کاندید نکرده اند.

آقای نور همچنان از کمرنگ بودن شرکت زنان در پروسه ثبت نام رای دهندگان ابراز نگرانی کرده گفت که کمیسیون مستقل انتخابات در نظر دارد برای بلند بردن شرکت زنان در پروسۀ ثبت نام رای دهنده گان، مراکز ثبت نام سیار را سر از تاریخ ششم ماه میزان در تمام ولایات ایجاد کند.

آقای نور افزود که آن مراکز مدت ۴۵ روز یعنی تا تاریخ ۲۰ ماه عقرب فعال خواهند بود.
سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات همچنان گفت که در سراسر افغانستان یک میلیون و پنجصد هزار نفر کارت رای دهی اخذ کرده اند که حدود سی در صد و یا نزدیک به پنجصد هزار تن آن زنان استند.

در همین حال روز پنجشنبه یک جریان جدید سیاسی تحت نام موج تحول افغانستان اعلام موجودیت کرد.

فوزیه کوفی، رهبر جریان سیاسی موج تحول می گوید این ائتلاف تلاش خواهد کرد مشارکت سیاسی زنان - به خصوص سهم گیری آنان را در انتخابات شورا های ولایتی و ریاست جمهوری پیش رو بلند ببرد.

خانم کوفی همچنان تاکید کرد که موج تحول برای تامین عدالت و رفع تبعیض جنسیتی تلاش خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG