لینک های دسترسی

Breaking News

مروری بر رویدادهای مهم سال ۲۰۱۳ در افغانستان


افغانستان در سال ۲۰۱۳ میلادی در عرصۀ سیاست فراز و نشیب های زیادی داشت.

شماری از وزرای کابینه و والیان حکومت افغانستان برای اشتراک در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۴ از سمت شان استعفا دادند. اگر چه نامزدی انوالحق احدی، وزیر پیشین تجارت، از سوی کمیسیون مستقل انتخابات رد شد، آقای احدی دوباره به وظیفه رسمی اش برنگشت.

حکومت افغانستان در جریان این سال پیمان های همکاری ستراتیژیک را با بریتانیا، ایرلند شمالی، فنلند، دنمارک و اندونیزیا امضا کرد. حسن روحانی رئیس جمهور ایران نیز با حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان روی امضای سند همکاری ستراتیژیک توافق کرده اند.

باآنکه امضای توافقنامه امنیتی و دفاعی دوجانبه میان افغانستان و ایالات متحده از سوی لویه جرگه مشورتی تایید شد، اما رئیس جمهور حامد کرزی امضای آنرا مشروط به آغاز عملی روند صلح با طالبان و توقف فوری عملیات نیروهای خارجی بر منازل افغانها کرد.

دفتر طالبان

گشایش دفتر طالبان در شهر دوحه، پایتخت قطر یکی از مهمترین خبرهای سال در باره افغانستان بود.

در حالی که برای گشایش این دفتر دپلومات های افغان و امریکایی ماه ها تلاش ورزیده بودند، اما برافراشتن درفش و لوحه امارت اسلامی طالبان در مراسم افتتاح این دفتر حکومت افغانستان را خشگمین ساخت.

به دنبال اعتراض های شدید حکومت افغانستان، درفش و لوحه طالبان پائین کشیده شد اما نمایندگان شورای عالی صلح از آغاز مذاکرات با طالبان در قطر سرباز زدند.

آزادی شماری از رهبران طالبان از زندان های پاکستان هم در میان رویدادهای خبرساز سال بود.

نورالدین ترابی، وزیر عدلیه رژیم طالبان از جمله مقام های ارشد طالبان بود که در سال ۲۰۱۳ از بند آزاد شد. اگر چه از آزادی ملا عبدالغنی برادر، یکی دیگر از رهبران طالبان از توقیف پاکستان خبر داده شد اما گفته می شود که آزادی او نسبی بوده است.

عدالت انتقالی

سال ۲۰۱۳ در بخش عدالت انتقالی یک رویداد غیر مترقبه را در خود داشت. عبدالرشید دوستم، از قوماندان پیشین و رهبر جنبش ملی، پس از آنکه منحیث معاون اول اشرف غنی احمدزی، یکی از کاندیدان ریاست جمهوری افغانستان، برگزیده شد، به خاطر تلفاتی جنگ های داخلی که گمان میرود جنبش ملی نیز در آن دخیل بود از مردم افغانستان عذر خواهی کرد.

پس از آن، سیما سمر، رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از کسانیکه گمان می رود در بیشتر از سه دهۀ گذشته مرتکب جرایم ضد بشری شده اند، خواست تا به خاطر اعمال شان از مردم معذرت بخواهند.

توزیع تذکره های جدید

تذکره های جدید که قرار بود در جریان سال ۲۰۱۳ میلادی توزیع شود، از اثر موجودیت مخالفت ها پیرامون ذکر ملیت و قومیت به تعویق افتاد. بنیاد انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان نیز از تأخیر در روند توزیع تذکره های جدید اظهار نگرانی کرده است.

معضل ذکر قومیت یا ملیت در تذکره های جدید
معضل ذکر قومیت یا ملیت در تذکره های جدید
تذکره های جدید میتواند، روند رای دهی را تسهیل بخشد و از تلقب و دستبرد ها تا حدی جلوگیری کند.

شورای ملی افغانستان بار ها برای نهایی ساختن موضوع ذکر قومیت در تذکره های جدید تشکیل جلسه داده اما تمام آنها بدون نتیجۀ به پایان رسیده است. اکثریت افغانها، کشور های همسایه را به دخالت در این موضوع متهم می کنند. با وجود آن که سال ۲۰۱۳ به پایان رسید، اما تذکره ها هنوز هم توزیع نشده است.

فهرست پنج هزار کشته

در سال ۲۰۱۳ فهرست نام های پنج هزار نفری به نشر رسید که دهه ها پیش کشته شده بودند. آن فهرست ۱۵۴ صفحه یی، نام افرادی را در خود داشت که بین سالهای ۱۹۷۸و ۱۹۷۹ توسط رژیم آن وقت و سازمان استخباراتی "اگسا" اعدام شده بودند.

یک تعدادی از افغانها که نام های اعضای خانواده یی گمشدۀ شان را در آن فهرست یافتند، پس از گذشته دهه ها عذاداری کردند.

اقتصاد

ضمن نگرانی ها از خروج نیروهای بین المللی از افغانستان در سال ۲۰۱۴ و رکود اقتصادی در آن کشور، سال ۲۰۱۳ به نحوی از این امر بی اثر نماند. وزارت تجارت افغانستان از کاهش صادرات افغانستان اظهار نگرانی کرده است.

نبود قوانین حمایتی، نیروی برق و زمین برای ایجاد شهرک‌های صنعتی از مشکلاتی بود که اتحادیۀ کارگران از آن شکایت داشتند.

میوه خشک و تازه، قالین، گیاهان طبی، سنگ‌های قیمتی و صنایع دستی از مهم‌ترین اقلام صادراتی افغانستان است.

یکی از عمده ترین بخش که میتواند اقتصاد افغانستان را تقویت نماید، معادن طبیعی آن است. اما استخراج برخی از معادن که با کشور های خارجی قرار داد شده است نیزعاری از آزمون نبود.

یکی از مثال های آن، معدن مس عینک است. کار در معدن مس عینک لوگر که توسط یک شرکت چینی باید استخراج میشد، پس از آن توقف یافت که کارمندان چینی از عدم موجودیت تدابیر لازم امنیتی شکایت کردند. و چین گفته است که میخواهد جزئیات این قرار داد را یک بار دیگر با جانب افغانستان به بحث بگیرد.

از جانب دیگر، صادرات قالین افغانستان که یکی از عمده ترین بخش صادرات را تشکیل میدهد، طبق معلومات وزارت تجارت آن کشور، در شش ماه اول سال جاری، ۸۰ در صد کاهش یافته و با رکود مواجه است.

حقوق بشر

سال ۲۰۱۳ برای کودکان افغان، یک سال دیگری پر آزمون بود. طبق گزارش کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، حدود ۵۱.۸ درصد کودکان افغان کارگراند. از این میان ۴۵ درصد شان به دلیل فقر اقتصادی مجبور به انجام کارهای شاقه شده اند. محیط کاری نامطلوب و عدم تسهیلات در محل کار از مهم ترین آزمون های اطفال کارگر عنوان شده است.

وضعیت بد کودکان در افغانستان
وضعیت بد کودکان در افغانستان


کارهایی که کودکان افغان انجام می دهند با وجود آنکه شاقه است، در شرایط بسیار بد، دستمزد بسیار اندکی دارد.
کودکان در بسیاری جا ها مجبور اند تا دیرهنگام روی جاده ها به کارهایی مانند، خرده فروشی، پاک کاری یا حمالی، شاگردی، دستفروشی، موترشویی، بافندگی و گدایی بپردازند.

مقامات وزارت کار و امور اجتماعی افغانستان با وجود آنکه از پشرفت در این زمینه صحبت میکنند اما می پذیرند که در قضایای مختلف این کودکان که اعم از پسران و دختران اند، مورد آزار و اذیت قرار گرفته و در موارد شدید، مورد تجاوز جنسی نیز قرار میگیرند.

خشونت علیه زنان

افزایش در خشونت های علیه زنان
افزایش در خشونت های علیه زنان
در جریان سال ۲۰۱۳ حوادث و وقایع خشونت علیه زنان به گونۀ فجیع رخ داد. در آخرین خشونت، ستاره، یک زن افغان از سوی شوهرش که ادعا میشود معتاد به مواد مخدر است مورد خشونت قرار گرفت و پس از لت و کوب گوش ها، بینی و لبش را قطع کرد. همچنان در یک رویداد دیگر در ولایت هرات، یک زن 19 ساله از سوی شوهرش، حلقه آویز شده، کشته شد.

در یک رویداد دیگر، تعدادی از افراد مسلح ناشناس، شب هنگام یک دختر ۱۵ ساله را از ولسوالی دوشی ولایت بغلان اختطاف کرده و سپس وی را مورد تجاوز جنسی قرار دادند
.
کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در آخرین گزارش خویش نگاشته است که خشونت علیه زنان در شش ماه اول سال ۲۰۱۳، ۲۴.۷ در صد افزایش را نشان میدهد.

قانون محو خشونت علیه زنان که هنوز هم در محدودۀ فرمان تقنینی رئیس جمهور افغانستان قابل اجرا است، نیز نتوانست در جریان سال ۲۰۱۳ در شورای ملی افغانستان تصویب شود.

رئیس کمیسیون امور زنان ولسی جرگه میگوید که برخی از قانونگذاران حتی نمیخواهند در این رابطه صحبت کنند اما بعضی از تحلیل گران و فعالین مدافع حقوق زنان ادعا میکنند که قانون محو خشونت علیه زنان به یک منبع تجاری و جلب کمک های خارجی مبدل شده است.

ورزش

تیم ملی کرکت افغانستان در جریان سال ۲۰۱۳ میلادی دست آورد های بزرگی را برای افغانستان به ارمغان آورد.

این تیم توانست عضویت درجه دوم، انجمن بین المللی کرکت را به دست بیاورد و با تیم های کشور های مانند، ایالات متحده، سکاتلند، ایرلند، کانادا و ۳۲ کشور دیگر در یک ردیف قرار گیرد.

راه یابی تیم کرکت به دو جام جهانی
راه یابی تیم کرکت به دو جام جهانی
تیم ملی کرکت افغانستان همچنان توانست به دو جام مهم جهانی ۵۰ اووره و ۲۰ اووره راه یابد. جام جهانی بازی های ۵۰ اووره کرکت در سال ۲۰۱۵ در آسترالیا و نیوزیلند برگزار میگردد. به همین ترتیب جام جهانی بازی های ۲۰ اووره کرکت در سال ۲۰۱۴ در بنگله دیش برگزار میگردد.



قهرمانی تیم فوتبال در بازی های جنوب آسیا
قهرمانی تیم فوتبال در بازی های جنوب آسیا
تیم ملی فوتبال افغانستان، در جریان سال ۲۰۱۳ میلادی دست های چشمگیری داشت. این تیم توانست در رقابت نهایی بازی های کشور های جنوب آسیا با شکست دادن تیم هند، قهرمانی جام فوتبال جنوب آسیا را به نام افغانستان رقم زند.

جشن پیروزی تیم ملی فوتبال افغانستان نیز مانند یک خاطره در اذهان باقی ماند. پس رسیدن این تیم به قهرمانی، مردم در سراسر افغانستان جشن گرفتند و برای نخستین بار یک تعداد زیادی از دوست داران این ورزش به جاده ها ریخته و شام تا بام شادمانی کردند.

سال ۲۰۱۳ برای ورزش های رزمی افغانستان نیز یک سال خوبی بود. در آن جمله میتوان مدال های طلا، نقره و برونز در بخش های تکواندو، جودو، فُل کانتک، موتای، وزن برداری و پاورلفتنگ یاد آوری کرد.

ورزشکاران تیم ملی سنوکر افغانستان در جریان سال ۲۰۱۳ میلادی، با شکست دادن حریفان شان از کشور های هند، کوریا و چین، مدال برونز را کسب کردند.

به نقل از کمیته ملی المپیک، افغانستان در جریان سال ۲۰۱۳ در رشته های تکواندو، کاراته، بکسنگ، کورش، زورخانه یی، موی تای، ووشو، بایسکل رانی، جودو، تکواندو، فل کانتکت، شین گی تای، هندبال، فوتبال، سنوکر، پرورش اندام، مردان آهنین، گانگفو ووزن برداری شصت و هفت مدال طلا، ۷۴مدال نقره و ۱۱۹مدال برونز را از مسابقات منطقه یی و بین المللی به دست آورده است.
XS
SM
MD
LG