لینک های دسترسی

Breaking News

فساد در قراردادهای بزرگ خارجی ربطی به افزایش ناامنی دارد


عطا محمد نور، سرپرست ولایت بلخ گفته است حکومت افغانستان در جریان یک دهه اخیر به دلیل موجودیت فساد گسترده در قراردادهای بزرگ نتوانسته است که کمک های جامعه جهانی را به گونه درست به مصرف برساند که این مسئله سبب افزایش نا امنی ها در کشور شده است.

عطامحمد نور می گوید که به دلیل موجودیت فساد گسترده در قراردادهای بزرگ خارجی و نیز دست داشتن مقام های بلند پایه حکومتی به فساد نتوانسته است کمک های جامعه جهانی را در برنامه های زیر ساختی به مصرف برساند.

آقای نور که در مراسم گرامیداشت از بیست و دومین سالروز تصویب قانون اساسی ازبکستان در شهر مزارشریف صحبت می کرد گفت که اگر کمک های جامعه جهانی در جهت برنامه های زیر بنایی به مصرف می رسید حالا افغانستان به وضعیت کنونی قرار نمی گرفت و نا امنی به اوج آن نمی رسید.

عطا محمد نور گفت:

ای کاش که در این ۱۳ سال در افغانستان در بخش تعلیم و تربیه وتحصیل توجه بیشتر می شد. امروز همه پول ها یا از درب آمده از دریچه پس بر آمده بین بعضی از قرارداد های خارجی تقسیم شده و یا اینکه دولت درست مصرف نتوانسته و قسمت کمی هم که به دولت رسیده، مامورین بلند پایه دولت دزدیدند و به غارت بردند اما با حضور ۵۰ کشور و با سرازیر شدن صدها میلیارد دالر معنی اش این بود که افغانستان از این مرحله که فعلا استیم بسیار در یک مرحله بهتر باید می بودیم.

میر عادل، سرقنسول ازبکستان در مزارشریف می گوید که حکومت ازبکستان از حکومت منتخب افغانستان حمایت می کند و کمک های خود را پس از سال ۲۰۱۴ دربخش های زیربنایی و آموزش و پرورش همچنان ادامه خواهد داد.

ساخت خط آهن از ازبکستان به افغانستان، انتقال انرژی برق، داد و ستد بازرگانی و مبارزه علیه قاچاق مواد مخدر از برنامه های مشترک اند که کشور ازبکستان بر آن تاکید دارد.

در جریان سال های اخیر فعالیت های بازرگانی نیز از طریق ازبکستان به افغانستان گسترش یافته است.

XS
SM
MD
LG