لینک های دسترسی

Breaking News

نشست "پروسه کابل" در سایه ناامنی دایر خواهد شد


شکیب مستغنی، سخنگوی وزارت امور خارجۀ افغانستان
شکیب مستغنی، سخنگوی وزارت امور خارجۀ افغانستان

وزارت امور خارجۀ افغانستان، می‌گوید ۲۵ کشور و سه سازمان بین المللی، دعوت افغانستان را برای اشتراک در نشست پروسۀ کابل، پذیرفته اند و قرار است هیأت‌های کشورها قبل از کنفرانس به کابل برسند.

این در حالی است که در مورد مؤثریت نشست پروسۀ کابل، دیدگاه‌های متضاد وجود دارد.

شکیب مستغنی، سخنگوی وزارت امور خارجۀ افغانستان، در صحبت با صدای امریکا گفت، نشست پروسۀ کابل، پس فردا، به روز سه شنبه به میزبانی حکومت این کشور، برگزار خواهد شد.

آقای مستغنی افزود که نهادهای امنیتی افغانستان از تأمین امنیت نشست پروسۀ کابل و اشتراک‌کنندگان این نشست اطمینان داده اند.

مستغنی گفت "اشتراک کنندگان نشست پروسۀ کابل، جمعا ۲۸ کشور و سازمان بین المللی است، و همۀ این کشورها در نشست‌های که وزارت امور خارجه و مقام عالی ریاست جمهوری با سفرای این کشورها و سازمان‌های بین المللی داشته، اشتراک‌ هیأت‌های شان را به سطح عالی رتبه اطمینان دادند. هیأت‌ها به سطح معاون وزیر خارجه و فرستاده خاص این کشورها و سازمان‌های بین‌المللی دعوت شده اند".

هرچند مقام‌های حکومت افغانستان و مقام‌های امنیتی این کشور از تأمین امنیت اشتراک‌کنندگان نشست پروسۀ کابل اطمینان داده اند؛ اما این در حالیست که به دلیل انفجار روز چهارشنبه در چهارراهی زنبق کابل، دیپلمات‌های جرمنی و امارات متحدۀ عربی به دلیل تخریب‌شدن ساختمان‌های سفارت‌های این دو کشور، به کشورهای شان برگشته اند.

رییس جمهور غنی در بیانیه‌ای شام شنبه گفت، مخالفان مسلح با انجام حملات می‌خواهند جنگ روانی را در بین مردم شدت بخشند و سبب چند دستگی آنان گردد تا افغانستان فرصت‌های بزرگ خود را در عرصه جهانی از دست بدهد.

آقای غنی گفت "در این شرایط خاص که افغانستان توانسته است وحدت و همبستگی جهانی را در سطوح مختلف با خود داشته باشد، و کنفرانس پروسه کابل نیز در همان راستا در راه است، دشمن تمرکز خود را بر این نهاده است که با اعمال جنایتبار خود جنگ روانی را شدت ببخشد و افغانستان فرصت های بزرگ خود را در عرصه جهانی از دست بدهد".

از سویی هم، در جلسۀ شورای امنیت ملی افغانستان نیز که قبل از ظهر امروز برگزار گردیده بود، در مورد آمادگی‌ها و چگونگی تأمین امنیت نشست پروسۀ کابل و اشتراک‌کنندگان آن، بحث شده است.

برخی از تحلیلگران امنیتی باور دارند که هراس‌افگنان نمی‌توانند به موقعیتی که نشست پروسۀ کابل برگزار می‌شود، خود را برسانند.

از جانبی هم در مورد مؤثریت نشست پروسۀ کابل نیز دیدگاه‌های متفاوت وجود دارد.

موثریت نشست پروسه کابل

کبیر رنجبر، تحلیلگر مسایل سیاسی در صحبت با صدای امریکا، برگزاری این نشست را برای تأمین صلح در افغانستان مفید خواند، هرچند او تأکید کرد که این گونه نشست‌ها به زودی نمی‌تواند نتیجه بدهد.

آقای رنجبر گفت اگر این نشست بتواند توافق میان کشورهای اشتراک‌کننده و افغانستان روی یک سلسله مسایل و اجماع منطقوی را ایجاد کند، برای آینده مفید خواهد بود.

به گفتۀ آقای رنجبر اکثریت کشورهای منطقوی، خواستار بهبود در وضعیت افغانستان اند.

کبیر رنجبر گفت "یک تعداد از خود اینها، بسیار علاقمند استند که این مشکل حل شود، علی‌رغم اینکه کشورهای داریم که در صدد نارامی کشور ما استند و به هرصورت من به این عقیده استم که این نشست در هرحالت مفید است، اینکه منجر به یک نتیجه مشهود در ارتباط به تغییر حالت نخواهد بود، از قبل ما این را می‌فهمیم که امکان ندارد".

عبدالقادر زازی، رئیس کمیسیون روابط بین‌المللی ولسی جرگه، در صحبت با صدای امریکا گفت، پروسۀ کابل می‌تواند زمینه ساز تأمین صلح، باشد.

آقای زازی، افزود که این نشست می‌تواند سهولت را برای کشورهای جهان ایجاد کند تا وضعیت افغانستان و منطقه شناخت بیشتری بیابند؛ اما نباید امیدوار بود تا به زودی و در چند نشست محدود صلح تأمین شود.

آقای زازی گفت "دو تأثیر مثبت دارد، یکی اینست که روابط خوب دیپلماتیک همرای این کشورها، زمینه برایش ایجاد می‌شود و دوم اینکه از اوضاع فعلی خطرناک سیاسی افغانستان نمایندگان این کشورها، خبر می‌شوند؛ اما اگر بگویم که این نشست می‌تواند صلح را بیاورد در افغانستان، این شاید هنوز دور باشد و ممکن نیست".

پیش از این، برخی از تحلیلگران در صحبت با صدای امریکا، تأکید کرده بودند که این نشست نمی‌تواند مؤثر واقع شود و برگزاری چنین نشست را از سوی حکومت افغانستان، واکنش دیپلماتیک در مقابل کشورهای منطقه خوانده بودند.

حکومت افغانستان گفته است که هدفش از برگزاری نشست پروسه کابل، رهبری و به دست‌گیری نشست‌های است که برای تأمین صلح افغانستان برگزار می‌شود.

XS
SM
MD
LG