لینک های دسترسی

Breaking News

پارچه سنگ مهتابی افغانستان کجا شد؟


پس از آنکه نیل آرمسترانگ، فضا نورد امریکایی در حدود ۵۰ سال پیش از کره ماه دوباره به زمین برگشت، برخی از پارچه های سنگ و خاک مهتاب را با خود به زمین آورد.

جوزف گوتینز، مامور ویژه بازنشستۀ ادارۀ فضایی ایالات متحده می‌گوید که برخی از سنگ ها به اندازه دانه های برنج و شمار دیگری به ندازه تشله بود که اکثر آن اکنون مفقود شده است.

آقای گوتینز که ۶۳ سال عمر دارد، اکنون ماموریت گردآوری این پارچه سنگ‌های آسمانی را به عهده گرفته است، به فرانس پرس گفت که پارچه سنگ مهتاب "افغانستان ناپدید شده است".

این ماموریت گوتینز از مسیر کودتا ها، جنگ ها، ترور ها و سایر آشفتگی های سیاسی ۵۰ سال گذشته، می‌گذرد.

عبدالواجد عادل، باشندۀ شهر کابل در آن زمان متعلم مکتب بود در مورد این پارچه سنگی که به افغانستان تحفه داده شده بود، معلومات داد.

آقای عادل گفت:" در سال آغاز سال های ۱۹۷۰ از نمایشگاه جشن در چمن حضوری شهر کابل بازدید کرده بودم. سنگ مهتابی در حدود پنج سانتی متر طول و شکل هرم را داشت در داخل یک صندوقچه شیشه‌ای نگهداری می‌شد."

او افزود که جریان مکمل نشست آرمسترانگ به کره مهتاب را نیز به خاطر دارد که به گونۀ مستقیم از رادیو افغانستان نشر می‌شد.

در مرکز کلتوری ایالات متحده که در شهر نو کابل موقعیت داشت، فلم نشست سفینه مصنوعی اپولو ۱۱ بر سطح کره مهتاب در یک تلویزیون کوچک پیهم نمایش داده می‌شد.

پارچه سنگ مهتاب که در زمان محمد ظاهر، شاه پیشین افغانستان، به این کشور تحفه داده شده بود ناپدید است و علت آن نیز واضح نیست.

عمرا خان مسعودی، رییس پیشین موزیم کابل می‌گوید که نمی‌توان گفت که این پارچه سنگ را "کسی دزدیده" باشد.

آقای مسعودی افزود:" پارچه سنگ مهتاب افغانستان ممکن در جریان جنگ های داخلی خاک و دود شده باشد. این پارچه سنگ در موزیم کابل نگهداری می‌شد اما در جریان جنگ های داخلی راکت‌های زیادی بر موزیم اصابت کرد و ممکن این پارچه سنگ نیز در لای خاک و سمنت ناپدید شده باشد."

آقای گوتینز که استاد یک کالج نیز است، یکی از پارچه سنگ های مهتاب را در جریان یک عملیات سری یافت کرد. شاگردان او نیز که در بخش عدالت کیفری مصروف آموزش اند، توانسته اند موقعیت ۷۸ پارچۀ دیگر را منحیث بخشی از کارخانگی دورۀ تدریسی شان ثابت سازند.

آقای گوتینز این اشیای گم شده را دوباره دریابد و به مالکین اصلی آن برگرداند.

ماموریت مهتاب با اپولو ۱۱ آغاز شد که به تاریخ ۲۰ جولای ۱۹۶۹ بر کره مهتاب نشست و با اپولو ۱۷ در ماه دسمبر ۱۹۷۲ پایان یافت. فضا نوردان در این ماموریت ۳۸۲ کیلوگرام سنگ و خاک مهتاب را با خود به زمین انتقال دادند.

برخی از این پارچه سنگ‌ها به سرقت رفته و به قیمت‌های گزاف به فروش رسیده است. این در حالیست که شمار دیگر از آن ناپدید شده یا از بین رفته است.

XS
SM
MD
LG