لینک های دسترسی

Breaking News

جلالی: حکومت وحدت ملی سقوط نمی کند


در این نشست تاکید شد تا حکومت آیندۀ امریکا با توجه به تجارب گذشته، روی اقدامات خود در افغانستان تصمیم بگیرد.
در این نشست تاکید شد تا حکومت آیندۀ امریکا با توجه به تجارب گذشته، روی اقدامات خود در افغانستان تصمیم بگیرد.

علی احمد جلالی، وزیرپیشین داخلۀ افغانستان و استاد پوهنتون نظامی ایالات متحده می گوید که در حکومت وحدت ملی که دو رهبر وجود دارد، که باید از نظر قدرت با هم مساوی باشند اما چنین نیست.

اما این وزیر پیشین حکومت حامد کرزی، تاکید کرد که حکومت "سقوط نخواهد کرد."

آقای جلالی در نشست انستیتوت شرق میانه، که روز دوشنبه برای بررسی آزمون های سیاسی و امنیتی حکومت افغانستان تدویریافته بود گفت "رئیس جمهور بر اساس قانون اساسی قدرت مند است، در حالی که موقف عبدالله عبدالله به حیث رئیس اجرائیه در قانون اساسی تعین نشده است به همین علت او از موقف سیاسی خود بهره برداری می کند که به نوعی به عنوان مخالف سیاسی در داخل حکومت مبدل میشود."

به گفته آقای جلالی حکومت باید به شکلی متحد و یک پارچه شود که دیگر سوالی مطرح نگردد که کدام وزیر به کدام جهت تعلق دارد.

اما عمر صمد، سفیر پیشین افغانستان در فرانسه و کانادا، که تا چند ماه قبل به عنوان مشاور با ریاست اجرائیه کار می کرد مشکل فعلی در حکومت افغانستان را توافقاتی عنوان کرد که حین ایجاد حکومت وحدت ملی صورت گرفت و به باور وی "همه روزه زیر پا می شود."

حکومت وحدت ملی نتوانسته تا کنون لویه جرگه و انتخابات پارلمانی را تدویر کند.
حکومت وحدت ملی نتوانسته تا کنون لویه جرگه و انتخابات پارلمانی را تدویر کند.

آقای صمد گفت "دلیل خالی بودن صد ها پست دولتی در حکومت افغانستان" گواه این مطلب است.

این مشاور پیشین ریاست اجراییه می گوید که رئیس جمهور میخواهد تمام افرادی را که برای سمت های مختلف انتخاب شده اند، "شخصاً دیده و با آنان صحبت کند. از سمت معاونین والی ها تا معاون فرماندهان پولیس در سطح ولسوالی ها و سمت های پائینتر از آن."

باتوجه به وضعیت ناهنجار و ناامنی های اخیر در نقاط مختلف افغانستان، آقای جلالی، عواملی مانند خروج نیرو های خارجی در ختم سال ۲۰۱۵، عدم آمادگی کامل نیرو های امنیتی افغانستان، بهره برداری طالبان و گروه های شورشی دیگر از خالیگاه عدم موجودیت نیرو های خارجی در آن کشور، وضع شکنند اقتصادی و بیکاری که عامل آن تا حدی خروج نیرو های بین المللی می باشد و در نهایت استفاده جویی بعضی کشور های منطقه پس از خروج نیرو های بین المللی، را مسوول وضعیت کنونی افغانستان خواند.

اما آقای جلالی تاکید ورزید که این عوامل ابعاد جهانی، منطقوی و داخلی داشته و افغانستان تلاش دارد " با ظرفیت های که دارد به تنهایی و با مساعدت اندک از جانب جامعه جهانی، با تهدیداتی که با آن مواجه است، مقابله کند."

عدم بهبود وضعیت حکومت افغانستان

سکات سمت، رئیس سابق برنامه افغانستان در انستیتوت صلح می گوید، با درنظر داشت تجارب سال های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵، واشنگتن انتظار بهبود وضعیت فعلی حکومت وحدت ملی را ندارد.

این تحلیلگر مسایل آسیا می گوید "طالبان به زودی به پای میز مذاکره نخواهند آمد و تصور نمی شود که پاکستان قادر گردد این گروه را به مذاکره وادار سازد."

عمر صمد، به این باور است که حکومت وحدت ملی روی قواعد توافق شده عمل نمی کند و با موجودیت اختلافات و جنگ روی قدرت، حکومت وحدت ملی به یک حکومت غیر متحد مبدل شده است.

آقای صمد تاکید دارد که یک جانب نقش سنتی افغانی را ایفا می کند و سعی دارد با اعمال فشار و قدرت، تفوق یابد. جانب دیگر بازهم با حفظ فرهنگ سنتی تلاش دارد خود را با این فشار ها وفق داده، و با محدودیت های سیاسی حاکم، انعطاف پذیر باشد.

آقای صمد به این عقیده است که باید روی استحکام این حکومت، روابط افغانستان با خارج و جلب اعتماد مردم بر حکومت وحدت ملی، کار شود.

تحلیگران به این باور اند که باید نیرو های افغان را برای مبارزه علیه طالبان قویتر ساخت.
تحلیگران به این باور اند که باید نیرو های افغان را برای مبارزه علیه طالبان قویتر ساخت.

اما، مایکل کوگلمن، تحلیل گر در مرکز تحقیقی وودرو ویلسن، با تاکید روی کارکرد رئیس جمهور افغانستان تصریح کرد که آقای غنی باید مشی های خود را برای مردم واضح سازد تا موقعیتش را بین مردم افغانستان و جامعه جهانی بهبود بخشد.

آقای کوگلمن گفت "آقای غنی باید شک و تردید ها و نگرانی های را که موجب افزایش موارد غیر قابل پیش بینی میشود از میان بردارد. حتی به داکتر عبدالله اطمینان دهد که موقف وی به عنوان رئیس اجرائیه محفوظ است."

برگزاری انتخابات پارلمانی

پارلمان افغانستان، میعاد پنج سال خود را تکمیل کرده و انتظار می رفت انتخابات پارلمانی افغانستان در سال روان میلادی برگزار شود.

مایکل کوگلمن می گوید با درنظر داشت عدم وجود "زمان کافی برای آمادگی ها و قوی شدن موقف طالبان برگزاری انتخابات پارلمانی امکان پذیر نیست."

تدویر لویه جرگه تا دو سال، پس از تشکیل حکومت وحدت ملی یک بخشی از توافقات بود که تاهنوز از نحوه برگزاری یا عدم برگزاری آن خبری نیست.

آقای کوگلمن می گوید فیصله چنین بود که باید لویه جرگه تدویر یابد اما گفته نشده که اگر "لویه جرگه دایر نشد، چی باید کرد."

تحلیل گران در این بحث به این نظر بودند که افزایش حملات طالبان، تلاش ها برای مذاکره با طالبان، کشمش های سیاسی با پاکستان و عدم اراده سیاسی باعث شده است تا حکومت افغانستان قادر به انجام تعهدات خود برای برگزاری لویه جرگه و یا انتخابات نگردد.

در موضوع صلح علی احمد جلالی گفت مذاکرات صلح یک حربه است نه یک هدف. او گفت اگر مذاکرات صورت نگیرد گزینه بهتر ایجاد ظرفیت هاست.

به گفته تحلیل گران طالبان در صورتی که مشوقی نداشته باشند به مذاکره حاضر نخواهند شد به همین دلیل نیرو های امنیتی افغانستان به گفته تحلیل گران باید قوی شود تا طالبان را در میدان نبرد شکست دهد.

  • 16x9 Image

    ژیلا سمیعی - واشنگتن

    گوینده، مجری و تهیه کننده پیشین در رادیو کابل که بیشتر از ده سال است در بخش دری رادیو آشنا صدای امریکا، ایفای وظیفه می کند.

XS
SM
MD
LG