لینک های دسترسی

Breaking News

قطع شبانۀ شبکه های مخابراتی در برخی از مناطق افغانستان


فعالیت شبکه های مخابراتی در برخی مناطق به خاطر تهدید طالبان قطع شده است.
فعالیت شبکه های مخابراتی در برخی مناطق به خاطر تهدید طالبان قطع شده است.

مردم در ولایت لوگر از عدم فعالیت شب هنگام شبکه های مخابراتی تیلفون های همراه یا موبایل شکایت کرده می گویند که آن شبکه ها از ۵ عصر تا ۷ صبح غیر فعال می شود.

محمد جمیل معلم یکی از مکاتب ولسوالی چرخ ولایت لوگر می گوید "شب اگر مریض بمیرد و یا زنده بماند، به شفاخانه رسیده نمی تواند."

او می گوید که از طرف شب نیاز بیشتری به موبایل وجود دارد "وقتی کار نکند، پس چه فایده از داشتن تلیفون؟"

از سوی دیگر قربان شاه کیهانی باشندۀ آن ولسوالی می گوید که تمام شبکه های مخابرات از طرف شب غیر فعال است و اگر مردم از طرف شب با مشکلی چون مریضی و یا کدام واقعۀ دیگری رو به رو شوند، هیچ وسیلۀ نیست که شفاخانه و یا نیروهای امنیتی را خبر دهند.

در این حال مسوولین وزارت مخابرات افغانستان می گویند که به دلیل تهدید های گروه طالبان و افراد مسلح مخالف دولت، سیستم های مخابراتی را از سوی شب غیر فعال می سازند.

خیر محمد فیضی، معاون اداره تنظیم خدمات مخابراتی وزارت مخابرات افغانستان به صدای امریکا گفت که شبکه های مخابراتی نه تنها در برخی از ولسوالی های لوگر که برخی از مناطق دیگر افغانستان نیز شب هنگام غیر فعال می شود.

آقای فیضی از برخی ولسوالی های پکتیا، پکتیکا، خوست، قندهار، زابل، ارزگان، هرات و برخی ولسوالی های ولایات شمال نام گرفته گفت که شبکه های مخابراتی در آن مناطق نیز شب هنگام فعالیت نمی کند.

مسؤولیت بعدی دولت

معاون ادارۀ تنظیم خدمات مخابراتی به یکی از ماده های قرارداد به نام "حالات غیر مترقبه" که میان وزارت مخابرات و شرکت های خصوصی مخابراتی به امضا می رسد، اشاره کرده گفت، "اگر دولت در این حالات شرکت ها را مجبور و مکلف به فعال ساختن شبکه در ساحات نا امن بسازد، در صورت خسارمند شدن شرکت، دولت باید جبران خساره کند."

از این رو، به گفته آقای فیضی دولت نمی تواند "این خساره را که قیمت هر برج یا تاور مخابرات به دو الی سه صد هزار دالر است، بپردازد."

آقای فیضی به حملۀ دوهفته پیش طالبان در ولسوالی دوشی ولایت بغلان اشاره کرده گفت که طالبان در آن حمله سه برج شرکت های مخابراتی را تخریب کردند.

طالبان روز چهارشنبه در بیانیه ای از همه شرکت های تلفن همراه خواست از ساعت هفت شب چهارشنبه تا شش صبح روز پنج شنبه همه فعالیتهای معمول خود را در ولایت قندهارمتوقف کنند.

طالبان در این اعلامیه تهدید کرده که در صورت عدم اجرای درخواست از سوی شرکت های تلفن همراه، آن شرکتها را هدف قرار خواهد داد.

گروه طالبان پیشتر نیز اقدام به قطع شبکه های تلفن همراه در ولایات هلمند و زابل کرده بود.

پنج شرکت در زمینه شبکه تلفن همراه از جمله یک شرکت دولتی، در افغانستان فعال استند و بیش از ۱۰ میلیون نفر در افغانستان از تلفن های همراه استفاده می کنند.

  • 16x9 Image

    صفیه حساس

    صفیه حساس در سال ۲۰۰۲ میلادی از فاکولته ژورنالیزم دانشگاه کابل گواهینامۀ لیسانس را به دست آورد و از آن زمان تا کنون در رسانه های داخلی و خارجی به صفت خبرنگار و گوینده ایفای وظیفه کرده است. او از سال ۲۰۱۳ میلادی به اینسو در بخش دری صدای امریکا کار می کند.

XS
SM
MD
LG