لینک های دسترسی

Breaking News

دنفورد: تا ماه اگست انعطاف پذیری داریم


جوزف دنفورد، در مجلس استماعیه کمیتۀ امور نظامی سنا
جوزف دنفورد، در مجلس استماعیه کمیتۀ امور نظامی سنا
قوماندان عمومی نیرو های امریکایی و ناتو در افغانستان می گوید که اردوی ایالات متحده این توانایی را دارد که تا ماه اگست ۲۰۱۴، گزینه های مختلفی را که قصر سفید به وزارت دفاع هدایت داده است، تطبیق کند.

جوزف دنفورد، می گوید که هیچ تفاوتی میان زمان کنونی و ماه جولای در صورت خروج کامل نیرو های امریکایی در ختم سال ۲۰۱۴ و یا حفظ ماموریت کنونی در سرتاسر افغانستان وجود ندارد. او می گوید "در صورت بروز هر دو احتمال، از انعطاف پذیری فراوانی تا ماه جولای برخوردار استیم."

این جنرال امریکایی به این باور است که خطر خروج برنامه ریزی شدۀ قوا تا پایان سال ۲۰۱۴ در ماه سپتمبر افزایش میآبد، "اما اگر تا ماه اگست رئیس جمهور افغانستان انتخاب شود قادر خواهیم بود گزینۀ نظامی را بدون کدام مشکلی تا آن زمان حفظ کنیم."

این اظهارات آقای دنفورد با ضرب الاجل های که مقامات امریکایی در گذشته برای امضای توافقنامۀ امنیتی دوجانبه تعین کرده بودند، همسویی ندارد. سوزان رایس، مشاور امنیت ملی امریکا در سفری که در اواخر سال گذشته به کابل داشت تاکید کرده بود که موافقتنامۀ امنیتی دوجانبه باید تا اخیر سال ۲۰۱۳ امضا شود.

پس از یک مکالمه تلیفونی باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده با حامد کرزی همتای افغانش در اواخر ماه فبروری، آقای اوباما، به وزارت دفاع این کشور دستور داد که برای گزینۀ خروج کامل نیروهای امریکایی از افغانستان تا آخر سال روان آمادگی بگیرد.

آقای دنفورد که در برابر کمیتۀ امور نظامی سنای امریکا صحبت می کرد گفت که در صورت امضای توافقنامه، با حضور ۸ - ۱۲ هزار عسکر خارجی در افغانستان که دو بر سه حصۀ آن را امریکایی ها تشکیل می دهند - برعلاوۀ هزاران عسکر امریکایی به خاطر مبارزه با دهشت افگنی، موافق است.

طالبان دیگر تهدید تلقی نمی شوند

قوماندان نیرو های امریکا در افغانستان می گوید که با وجود افزایش توانمندی نیرو های امنیتی افغان، تا هنوز هم آنان به تقویت و حمایت نهاد های ضرورت دارند که برای حفظ یک نیروی مدرن و پیشرفته لازمی می باشد.

جوزف دنفورد به کمیتۀ امور نظامی سنا گفت که باید به خلا های موجود در بخش هوایی، استخباراتی و عملیات ویژه افغان رسیدگی صورت گرفته و "برای پیشرفت پایداری نیرو های افغان باید روند آموزش دهی، مشوره و حمایت از نیرو های افغان پس از سال ۲۰۱۴ ادامه یابد."

اقدامات عملی در عرصۀ مبارزه با دهشت افگنی به منظور اضمحلال و جلوگیری از رشد دوبارۀ شبکه القاعده از موضوعاتی بود که قوماندان نیرو های امریکایی در افغانستان بر آن تاکید ورزید.

آقای دنفورد افزود که با در نظرداشت اقدامات امنیتی نیرو های افغان در چند ماه اخیر، طالبان دیگر تهدیدی برای حکومت و مردم افغانستان تلقی نشده و نیرو های نظامی آن کشور قادر اند تا امنیت انتخابات ریاست جمهوری را تامین کنند. اما در صورت خروج مکمل نیرو های خارجی از آن کشور، زوال قوای نظامی و فضای امنیتی افغانستان به زودی تا سال ۲۰۱۵ آغاز خواهد شد.

مجلس استماعیۀ کمیتۀ امور نظامی سنا در حالی صورت می گیرد که نظر سنجی های اخیر در ایالات متحده نشان دهندۀ مخالفت مردم این کشور با تداوم حضور نظامی عساکر امریکایی در افغانستان است.

جو منچین، سناتور دمکرات از ایالت ویست ویرجینیا، یکی از افرادی بود که در پیوند با نظریات مردم کشورش، مخالفت خود را با حضور بیشتر نیرو های امریکایی در افغانستان ابراز کرد. آقای منچین گفت "اگر در بیش از سیزده سال نتوانستیم کاری انجام دهیم، نمی توانید این وظیفه را در آینده نیز انجام دهید."

امضای توافقنامه پس از انتخابات

حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان تا هنوز هم به امضای توافقنامۀ امنیتی دوجانبه میان کابل و واشنگتن رضایت نشان نداده و بر پیشنهادات خود مبنی تلاش عملی امریکا برای آغاز مذاکرات صلح میان کابل و طالبان و تضمین امنیت منازل افغان ها در قرا و قصبات افغانستان تاکید می ورزد.

آقای دنفورد، اظهارات لنزی گراهام، سناتور امریکایی را تایید کرد که گفت "تصمیم حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان در رابطه با توافقنامۀ امنیتی، از افکار مردم افغانستان نمایندگی نمی کند."

جوزف دنفورد به کمیتۀ امور نظامی سنای امریکا اطمینان داد که تمامی کاندیدای پست ریاست جمهوری افغانستان، با توجه به حمایت لویه جرگۀ مشوره دهی از توافقنامۀ امنیتی، به امضای آن رضایت نشان داده اند و امریکا می تواند تا پس از انتخابات ریاست جمهوری افغانستان انتظار بکشد.

آقای دنفورد به این باور است که خروج کامل نیرو های امریکایی از افغانستان ترک مردم افغانستان و ترک دست آورد های بیش از ده سال اخیر در آن کشور بوده و زمینۀ فعالیت شکبۀ القاعده را به منظور انجام حملات دهشت افگنانه علیه ایالات متحده فراهم می کند.
XS
SM
MD
LG