لینک های دسترسی

Breaking News

جوانان بلخ در مراسم عاشورا خون اهدا کردند


عکس آرشیف؛ محمد ضیا مرد افغان حین اهدای خون
عکس آرشیف؛ محمد ضیا مرد افغان حین اهدای خون

عزا داران عاشورا امروز در ولایت بلخ در تناسب به سال های گذشته، که با سینه زنی، زنجیر زنی و تیغ زنی همراه بود، این بار، عاشورا را به اهدای خون به نیروهای امنیتی گرامی داشتند.

احمد سمیر یکی از عزاداران که در شفاخانه ابو علی سینای بلخی برای اهدای خون امده بوده به صدای امریکا گفت که اهدای خون آنان پیام مقابله با دهشت افگنی را می‌فرستد.

سمیر گفت "ما ثابت میسازیم که هیچگاه درمقابل هراس افگنان ارام نخواهیم بود ما خون دادیم که مردم بدانند درمقابل بی عدالتی آرام نخواهیم بود و خون ما هم برای نیازمندان است و هیچگاه هدر نخواهد رفت."

سخی احمد باشندۀ دیگر ولایت بلخ، اهدای خون به نیازمندان را از مکلفیت های فردی خویش عنوان کرد. او گفت "امروز روز عاشورای است و آمدیم برای انکه دست نیازمندان را گرفته باشیم."

داکتر شفیق شاهق مسوول شفاخانه ابوعلی سینای بلخ به صدای امریکا گفت که تا عصر امروز نزدیک به چهار صد تن از عزارداران به نیازمندان و مجروحین نیرو های امنیتی خون اهدا کرده اند.

داکتر شاهق گفت "از دیروز تا امروز کمپاین شروع شده و ما درحدود تا ۳۵۰نفر خون اهدا کرده است و خریطه های خون از ۱۵۰تا ۳۰۰ سی سی است و تاهنوز این کمپاین جریان دارد."

مراسم عاشورای در شهرمزارشریف با تدابیر ویژه امنیتی برگزار شد.

​ هزاران تن ازعزاداران بر ایستادگی مردم در برابر ظلم گروه های هراس افگن در کشور تاکید کردند.

حمیرا قاسمی از اشتراک کنندگان این مراسم در مزارشریف گفت که باید از قربانی نواسه پیامبر، درس آموخت.

بانو قاسمی گفت "پیام امام حسین این بود که هیچ وقت تسلیم ظلم نمیشومو مبارزه بکینیم پس پندی که ما میگیریم این است که تا آخرین قطره خون که در رگ های ما است تسلیم داعش و طالب نمیشویم."

مقام های محلی درولایت بلخ تغییر شیوه عزاداری، از ریختن خون در جریان مراسم را با اهدای خون ستایش کردند.

محمد افضل حدید رئیس شورای ولایتی در صحبت با صدای امریکا، این تغییر دید عزاداران را "یک فرهنگ خوب" توصیف کرد. او گفت "پروسه اهدای خون دیروز آغاز شده است. دختران و پسران میایند و خون اهدا میکند و اقعا این یک فرهنگ خوب و پسندیده و اخلاقی وانسانی است."

سید حیدر هاشمی، عالم دین در شهر مزار خواستار اتحاد در بین افغان ها شد. آقای هاشمی گفت "از نظر بندهاتحاد مردم خیلی خوب است درجامعه ما که گرفتار بلا های داعش و طالب استیم اتحاد مردم یک مشت کوبنده است."

عزا داران از سایر مردم میخواهند به جای ریختاندن خون شان درجاده ها، کمپاین اهدای خون را تقویت کنند.

مقامات صحی میگویند که سربازان نیرو های امنیتی و کودکانی که به مریضی کم خونی متبلا اند از خون اهدا شده در جریان مراسم عاشورا، استفاده خواهند کرد.

XS
SM
MD
LG